Hier nog een link over triadisch ballet met filmpjes
http://www.digischool.nl/ckv2/moderne/m ... letten.htm
wel apart!
Dettie
Tijs Goldschmidt - Een olifant in de Schwebebahn (Samenlees'boek' mei 2007)
Een olifant die beseft dat hij moet springen??? Da's een goeie! Denk je niet dat het beest gewoon bang was, daar zwevend in de lucht?
Tuurlijk was het beest bang(=overlevingsdrang). Het gaat om zijn reactie daarop. Slechts de genen van die dieren die het meest "aangepast/geschikt" zijn om in een veranderende omgeving te overleven worden (volgens het Darwinisme) doorgegeven.
Een circusolifant die te maken krijgt met de waanzin van de mensen in zijn omgeving moet bepaalde eigenschappen bezitten om te kunnen overleven. Wie echter allerlei krankzinnige dingen met zich laat doen, zonder eigen initiatief, wordt beslist niet oud en kan ook zijn genen niet meer doorgeven.
En Marjo: mijn reacties niet al te letterlijk nemen graag

En Dettie: bedankt voor de link over het triadisch ballet. Zeker apart, maar niet mijn smaak. Ik denk nog na over een verband tussen dit soort ballet en de olifant in de zweefbahn.
Hoewel: een olifant in een zweefbahn stoppen, ziet dat er niet net zo (onnatuurlijk) uit als een balletdanser in dit soort kostuums verpakken? Zou dat het zijn?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Allereerst dank je Marjo voor je uitleg waarom je het stukje koos.
Ik heb dat soms ook wel dat ik ergens iets over een (voor mij) nieuw onderwerp lees en dan plots een week later ofzo hetzelfde onderwerp op een totaal andere plaats tegenkom. Dan is mijn nieuwsgierigheid ook meteen geprikkeld. En als je zegt dat je je afvraagt hoe beide auteurs elk op dat onderwerp gekomen zijn en of dat Goldschmidt misschien dat boek van Zadelhoff gelezen heeft, dat zijn typisch zaken die ik me ook zou afvragen.
Verder sta ik ook te kijken wat er allemaal uit deze tekst aan gedachten naar boven komt.
Van de genoemde personen in de tekst, de stoel, het triadisch ballet, de schewebahn en Tuffi de olifant had ik nog nooit gehoord. Ik dacht dat dat allemaal fictief was. Blijkbaar niet! Ik heb eens gegoogeld op die stoel omdat ik me er niet echt een beeld van kon vormen en wat blijkt? Wij hebben hier thuis stoelen volgens dat model staan.
Maar het strafste van al vind ik toch die gebeurtenis met die olifant. Ocharme Tuffi en gelukkig is hij er heelhuids vanaf gekomen.
In verband met de titel nog van het stukje. Ik vind Inge haar interpretatie (afspiegeling van de verveelde lezer) wel heel goed gevonden en het past eigenlijk perfect bij mijn eigen leeservaring (in eerste instantie toch). Maar ik betwijfel het of dat de bedoeling van de auteur was.
Als ik het stuk nog eens las, kwam bij mij op dat de auteur misschien wel eerder iets wou uitdrukken als: ‘Heel dat gedoe wie nu eerste was met dat ontwerp van de stoel, doet er niet toe. Uiteindelijk komt het beste ontwerp (door evolutie) toch wel bovendrijven. Er zijn dan ook vele interessantere zaken/verhalen zoals dat verhaal over de olifant.
Maar als ik dan nu Librije’s interpretatie lees en Dettie’s opmerkingen, dan denk ik dat zij het bij het rechte eind hebben.
Groetjes, kim
Ik heb dat soms ook wel dat ik ergens iets over een (voor mij) nieuw onderwerp lees en dan plots een week later ofzo hetzelfde onderwerp op een totaal andere plaats tegenkom. Dan is mijn nieuwsgierigheid ook meteen geprikkeld. En als je zegt dat je je afvraagt hoe beide auteurs elk op dat onderwerp gekomen zijn en of dat Goldschmidt misschien dat boek van Zadelhoff gelezen heeft, dat zijn typisch zaken die ik me ook zou afvragen.
Verder sta ik ook te kijken wat er allemaal uit deze tekst aan gedachten naar boven komt.
Van de genoemde personen in de tekst, de stoel, het triadisch ballet, de schewebahn en Tuffi de olifant had ik nog nooit gehoord. Ik dacht dat dat allemaal fictief was. Blijkbaar niet! Ik heb eens gegoogeld op die stoel omdat ik me er niet echt een beeld van kon vormen en wat blijkt? Wij hebben hier thuis stoelen volgens dat model staan.
Maar het strafste van al vind ik toch die gebeurtenis met die olifant. Ocharme Tuffi en gelukkig is hij er heelhuids vanaf gekomen.
In verband met de titel nog van het stukje. Ik vind Inge haar interpretatie (afspiegeling van de verveelde lezer) wel heel goed gevonden en het past eigenlijk perfect bij mijn eigen leeservaring (in eerste instantie toch). Maar ik betwijfel het of dat de bedoeling van de auteur was.
Als ik het stuk nog eens las, kwam bij mij op dat de auteur misschien wel eerder iets wou uitdrukken als: ‘Heel dat gedoe wie nu eerste was met dat ontwerp van de stoel, doet er niet toe. Uiteindelijk komt het beste ontwerp (door evolutie) toch wel bovendrijven. Er zijn dan ook vele interessantere zaken/verhalen zoals dat verhaal over de olifant.
Maar als ik dan nu Librije’s interpretatie lees en Dettie’s opmerkingen, dan denk ik dat zij het bij het rechte eind hebben.
Groetjes, kim


Ik zit ineens te denken dat alles draait om het zweven en de techniek.
De schwebebahn waar Mart Stam ook al ideeën voor had.
De 'zwevende' stoel van Heinz Rasch zie plaatjes, praten over Magnitogorsk (zie http://www.kennislink.nl/web/show?id=91306 ) .
het triadisch ballet wat er mechanisch uit ziet enz.
Dettie
Wat me opviel in Marjo's verslag over "Een stoel" dat ook daar sprake was van het zoekraken van de stoel. Zou die bewust "zoek" geraakt zijn? Zodat niet meer aangetoond kon worden wie de maker was?
Dettie
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2007, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
O ja, ik moest er hier nog even op terugkomen.
In het boek van Zadelhoff is er sprake van twee ontwerpers, die samen een stoel ontworpen hebben. Die stoel is 'kwijt' (volgens mij is dit een stuk fictie in de roman, en heeft er nooit zo'n gezamenlijk ontwerp bestaan). Later is er van iedere ontwerper apart een ontwerp, en worden er processen gevoerd, wie nu het eerst was, (wie dus de centen mag verdienen). Dat berust wel op waarheid, maar het vreemde is dat het in dat boek gaat tussen Breuer en Stam.
In het artikel van Goldschmidt zou dat verschil van mening bestaan tussen Stam en Rasch.
In het boek van Zadelhoff is er sprake van twee ontwerpers, die samen een stoel ontworpen hebben. Die stoel is 'kwijt' (volgens mij is dit een stuk fictie in de roman, en heeft er nooit zo'n gezamenlijk ontwerp bestaan). Later is er van iedere ontwerper apart een ontwerp, en worden er processen gevoerd, wie nu het eerst was, (wie dus de centen mag verdienen). Dat berust wel op waarheid, maar het vreemde is dat het in dat boek gaat tussen Breuer en Stam.
In het artikel van Goldschmidt zou dat verschil van mening bestaan tussen Stam en Rasch.
Gisteren in de krant een aankondiging over een tentoonstelling:
van 22 juni tot en met 16 september in het gemeentemuseum in Den Haag een expositie..
Of wisten we dat al?
www.gemeentemuseum.nl
van 22 juni tot en met 16 september in het gemeentemuseum in Den Haag een expositie..
Of wisten we dat al?
www.gemeentemuseum.nl
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten