Frank Martinus Arion - Dubbelspel
Nou, het staat er op, erg moeilijk.. Hopelijk vinden jullie het wat.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/frank-m-arion
Dettie
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/frank-m-arion
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Apr 2009, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn petje af, Dettie!
Ik vind het knap verwoord. Prima samenvatting van het verhaal. En goed om nog even aan te geven, dat je van een ieder weet hoe en wat hij denkt tijdens het spel. Want dat zorgt voor een groot deel van de spanning die opgebouwd wordt. En inderdaad het is veel meer dan een boek over 4 mannen die een potje domino spelen. Ook dat staat er in. Mooi compleet verslag, zonder de plot te verklappen!
Toch zat er in het boek zelf voor mij niet genoeg vaart. Ik vond het af en toe bijna langdradig. Ik denk, dat hetzelfde verhaal, met net zoveel spanning en informatie, vlotter geschreven had kunnen worden. Ik vind een traag boek soms ook wel fijn om te lezen, maar èn traag èn heel lang, dan moet het wel erg boeiend zijn wil ik het volhouden.
Daarnaast denk ik ook dat het niet de beste keuze was voor Nederland Leest.

Toch zat er in het boek zelf voor mij niet genoeg vaart. Ik vond het af en toe bijna langdradig. Ik denk, dat hetzelfde verhaal, met net zoveel spanning en informatie, vlotter geschreven had kunnen worden. Ik vind een traag boek soms ook wel fijn om te lezen, maar èn traag èn heel lang, dan moet het wel erg boeiend zijn wil ik het volhouden.
Daarnaast denk ik ook dat het niet de beste keuze was voor Nederland Leest.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Ik heb dit boek ook gelezen en ondanks het feit dat ik vantevoren niets dan negatieve reacties had gehoord, was ik er toch zeer over te spreken. Ik vond het een goed opgebouwd verhaal. In de aanloop naar de bewuste zondagmiddag worden de achtergronden van de vier dominospelers neergezet. Tijdens het dominospel zijn alle onderlinge spanningen goed voelbaar. Je zit bij wijze van spreken op het puntje van je stoel. Ieder moment kan het mis gaan, kan de vlam in de pan slaan, maar dat gebeurt uiteindelijk niet en je slaakt een zucht van verlichting. Op het moment dat je het helemaal niet meer verwacht gaat het dan toch nog verschrikkelijk mis. De karakters van de vier mannen en twee vrouwen zijn goed uitgewerkt. De personen komen echt tot leven. Er komt een beeld van de Curaçaose samenleving naar voren dat niet bepaald positief is. Curaçaose mannen zijn lui, naief, drinken veel, gaan naar de hoeren, onderdrukken hun vrouwen, kunnen hun gezin niet onderhouden, laten zich helemaal meeslepen door een spelletje als domino. De ene vrouw in dit verhaal (Nora) gaat heel ver om haar gezin draaiende te houden,maar moet dit wel doen omdat haar man het af laat weten. De andere vrouw (Solema) kiest na jaren van vernedering voor zichzelf en gaat weg bij haar man met alle gevolgen van dien. Er zit behoorlijk veel humor in het verhaal, m.n. in de groteske manier waarop de mannen beschreven worden. Ze nemen zichzelf zo ontzettend serieus, terwijl het allemaal niets om het lijf heeft. Als de radio en televisie er ook nog bijkomen spatten ze bijna uit elkaar van belangrijkheid. Al met al vond ik het een verrassend goed boek en ben ik blij dat ik het gelezen heb. Het is trouwens opgedragen aan vrouwen met moed.
Laatst gewijzigd door Sarah op 18 Jan 2007, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjo schreef:toen dat met die schoenen begon ben ik afgehaakt
Ik zit hierom wel even te grinniken, dat was op blz. 30!
Sarah schreef:Er komt een beeld van de Curacaose samenleving naar voren dat niet bepaald positief is. Curacaose mannen zijn lui, naief, drinken veel, gaan naar de hoeren, onderdrukken hun vrouwen, kunnen hun gezin niet onderhouden, laten zich helemaal meeslepen door een spelletje als domino
Ja dat verbaasde me wel. Eigenlijk werden de vooroordelen over Curaçao bevestigd. Janchi Pau nuanceerde dit ook, gaf aan dat Curaçao geen 'arm' land was maar dat de bewoners er niets aan deden om het bloeiend te krijgen. Ze lieten alles op zijn beloop en zagen wel hoe het verder ging.
Inderdaad Sarah, je voelt de hele tijd dat er wat gaat gebeuren, alleen is de afloop heel anders dan je verwacht. De afloop vond ik het enige minpunt aan het boek.
Dettie
Arion is inderdaad niet bepaald positief over zijn eilandgenoten. Ik heb tijdens het lezen een paar maal gedacht: als dit geschreven was door een Hollander.......?
Met veel van de positieve punten die Sarah noemt, kan ik het wel eens zijn (achtergronden hoofdrolspelers, karaktertekening, de moedige vrouwen, opbouw van de spanning). Ik vraag me alleen af of die ook niet in een iets korter verhaal net zo beeldend verteld hadden kunnen worden.
En daaruit voortvloeiend dus de vraag: was dit nu een goede keus om Nederland aan het lezen te krijgen? En aan het discussieren over dit boek. Ik heb daar niet veel van gemerkt.
Librije.

Met veel van de positieve punten die Sarah noemt, kan ik het wel eens zijn (achtergronden hoofdrolspelers, karaktertekening, de moedige vrouwen, opbouw van de spanning). Ik vraag me alleen af of die ook niet in een iets korter verhaal net zo beeldend verteld hadden kunnen worden.
En daaruit voortvloeiend dus de vraag: was dit nu een goede keus om Nederland aan het lezen te krijgen? En aan het discussieren over dit boek. Ik heb daar niet veel van gemerkt.
Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Librije.
Nee van die discussie heb ik ook niets gemerkt. Jammer. Ik had wel verwacht dat er een afsluitend televisieprogramma zou zijn. Er was ten slotte wel een televisieprogramma aan het begin van de actie.
Wat zou wel een goed boek zijn om Nederland aan het lezen te krijgen, Librije? Dat blijft altijd heel moeilijk, denk ik. Een boek dat iedereen aanspreekt? Bestaat dat? Kom je dan uit bij de Heleen van Royens, Saskia Noorts, Ronald Gipharts en Kluuns? Dan haak ik weer af.
Dat is echt onmogelijk, een boek dat iedereen aanspreekt..Eigenlijk denk ik dat geen van de titels die hier genoemd zijn mensen aan het lezen krijgen. Deze titels worden gelezen door mensen die toch al lazen.
Die hele actie, een gratis boek is ook niet goed opgezet als je mensen aan het lezen wil krijgen, want waar moet je dat gratis boek halen? Bij de bieb!! Mensen die niet lezen gaan daar niet heen..
Als je kijkt welke boeken mensen aan het lezen hebben gekregen dan zijn dat de Da Vincicode en Harry Potter! Dat had ook niemand tevoren durven voorspellen!
Die hele actie, een gratis boek is ook niet goed opgezet als je mensen aan het lezen wil krijgen, want waar moet je dat gratis boek halen? Bij de bieb!! Mensen die niet lezen gaan daar niet heen..
Als je kijkt welke boeken mensen aan het lezen hebben gekregen dan zijn dat de Da Vincicode en Harry Potter! Dat had ook niemand tevoren durven voorspellen!
Ja, dat lijkt mij ook:
Is ook niet nodig, maar ik heb de indruk, dat Dubbelspel een boek was wat maar heel weinig mensen aanspreekt.
Maar:
GRATIS! Dat spreek de Nederlander doorgaans wel aan. Dan komen er wellicht mensen naar de bieb die daar nog nooit geweest zijn. En die moet je niet wegjagen met het verkeerde boek.
Zo bekeken denk ik dat De gelukkige klas een veel betere keus is.
Dat is echt onmogelijk, een boek dat iedereen aanspreekt..
Is ook niet nodig, maar ik heb de indruk, dat Dubbelspel een boek was wat maar heel weinig mensen aanspreekt.
Maar:
.Die hele actie, een gratis boek is ook niet goed opgezet als je mensen aan het lezen wil krijgen, want waar moet je dat gratis boek halen? Bij de bieb!!
GRATIS! Dat spreek de Nederlander doorgaans wel aan. Dan komen er wellicht mensen naar de bieb die daar nog nooit geweest zijn. En die moet je niet wegjagen met het verkeerde boek.
Zo bekeken denk ik dat De gelukkige klas een veel betere keus is.
Nou... wat ik al eerder zei, misschien proberen ze mensen op deze manier eens wat anders te laten lezen dan Harry Potter of de Da Vinci Code.
Op de site van Nederland leest staat ook Een actie die laat zien dat literatuur wel degelijk een breed publiek aanspreekt.
Het is geen leesbevorderingsproject, geen project om mensen aan het lezen te krijgen.
Nederlanders en gratis dat wil wel. Dus wat dat betreft is het wel een goed idee om de boeken weg te geven.
Mensen die niet lezen pakken misschien zo'n boek wel aan als ze het gratis krijgen maar zullen dat evengoed niet lezen maar (hopelijk) weggeven aan iemand die wél leest. Dus dat idee om het bij de bibliotheek te doen vind ik niet zo slecht. Je weet dan zeker dat een boek bij een lezer terecht komt. En als lezer ben je denkelijk toch nieuwsgierig genoeg om het boek ook daadwerkelijk te gaan lezen.
En zoals met elk boek, het spreekt je wel of niet aan.
Het leuke is dat je daarna over het boek kan praten in de bieb en horen wat een ander er van vindt of je gaat het verhaal in een ander licht zien door de verhalen en zienswijze van de andere lezers.
Dettie
(Ha gelijk geplaatst met Librije)
Op de site van Nederland leest staat ook Een actie die laat zien dat literatuur wel degelijk een breed publiek aanspreekt.
Het is geen leesbevorderingsproject, geen project om mensen aan het lezen te krijgen.
Nederlanders en gratis dat wil wel. Dus wat dat betreft is het wel een goed idee om de boeken weg te geven.
Mensen die niet lezen pakken misschien zo'n boek wel aan als ze het gratis krijgen maar zullen dat evengoed niet lezen maar (hopelijk) weggeven aan iemand die wél leest. Dus dat idee om het bij de bibliotheek te doen vind ik niet zo slecht. Je weet dan zeker dat een boek bij een lezer terecht komt. En als lezer ben je denkelijk toch nieuwsgierig genoeg om het boek ook daadwerkelijk te gaan lezen.
En zoals met elk boek, het spreekt je wel of niet aan.
Het leuke is dat je daarna over het boek kan praten in de bieb en horen wat een ander er van vindt of je gaat het verhaal in een ander licht zien door de verhalen en zienswijze van de andere lezers.
Dettie
(Ha gelijk geplaatst met Librije)
Inderdaad is het woord literatuur alleen al voor veel mensen (na de verplichte lijstjes van de middelbare school?????) een reden om ervan uit te gaan dat het betreffende boek niet leuk lezen zal zijn. En als je ze dan zo ver hebt, dat ze het toch gaan proberen, dan moet het geen bevestiging van hun vooroordeel zijn, lijkt mij.
En een oud boek mag best. Theo Thijssen dus, of Theun de Vries, Antoon Coolen, Jan Mens, Jan de Hartog, A.M. de Jong, Arthur van Schendel, ik roep maar wat. Als het maar met plezier uitgelezen wordt.
Ik heb er ook niets tegen. Ik zou alleen zo graag weten waar de keuze voor een bepaalde titel op gebaseerd is en wie dat bepaalt (bepalen). Wat de verwachtingen zijn en of ze de resultaten ook vergelijken met deze verwachtingen.
Zo kun je tenmiste bepalen of het geld goed besteed is. Want ik heb begrepen dat het de bibliotheken nogal wat gekost heeft (die kregen de boeken NIET GRATIS). Misschien hadden de medewerkers van de verschillende bibliotheken wel een andere bestemming voor het uitgegeven geld geweten.....
Zo kun je tenmiste bepalen of het geld goed besteed is. Want ik heb begrepen dat het de bibliotheken nogal wat gekost heeft (die kregen de boeken NIET GRATIS). Misschien hadden de medewerkers van de verschillende bibliotheken wel een andere bestemming voor het uitgegeven geld geweten.....
Het woord literatuur roept associaties op met moeilijk. Dat merk ik vaak tenminste... Het woord zelf schrikt veel mensen af, of dat door school komt??? Als je een boek aanprijst met alleen al dat woord erin dan haken al veel mensen af. Zij denken dat die boeken niet te begrijpen zijn.
(Hetzelfde geldt voor poëzie overigens)
Misschien dat Arion bewust is gekozen omdat de huidige teneur toch wel sensatiegericht is, veel seks, vreemdgaan enz. Dat ontbreekt allemaal niet in zijn boek, alleen is het in dit boek niet zo plat beschreven.
Misschien was dat wel de trigger om voor dit boek te kiezen om zo toch mensen aan de literatuur te krijgen, wilden ze laten zien hoe je dergelijke zaken ook op een andere manier kan beschrijven..
Ik denk dat als je een literair boek goed presenteert je zeker thrillerlezers meekrijgt.
Dettie
(Hetzelfde geldt voor poëzie overigens)
Misschien dat Arion bewust is gekozen omdat de huidige teneur toch wel sensatiegericht is, veel seks, vreemdgaan enz. Dat ontbreekt allemaal niet in zijn boek, alleen is het in dit boek niet zo plat beschreven.
Misschien was dat wel de trigger om voor dit boek te kiezen om zo toch mensen aan de literatuur te krijgen, wilden ze laten zien hoe je dergelijke zaken ook op een andere manier kan beschrijven..
Ik denk dat als je een literair boek goed presenteert je zeker thrillerlezers meekrijgt.
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”