Sanne van Havelte: Hanna's vlucht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Sanne van Havelte: Hanna's vlucht

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2006, 17:13

Natuurlijk is dit verhaal oud (1936), in die tijd werden dit soort zoete verhaaltjes geschreven. Zou het nu ook nog gebeuren?
Ik heb er weer even mijn buik van vol...marsepein onder de boeken.

Hanna's vlucht
Sanne van Havelte

Een erg zoet verhaal.
Hanna heeft het de laatste tijd nogal bont gemaakt met haar vriendjes. De een na de ander heeft ze versleten, ze is een echte flirt geworden. Jammer, vinden haar ouders, maar ze hebben er wel vertrouwen in dat ze tot wijsheid zal komen. Nu gaat ze twee weken logeren bij Tim en Miek in Friesland, weg van het artistieke omgeving waar ze nu in verzeild is geraakt. Ze gaat met Bob, een verre neef, die ze al van jongsaf kent. Henk haar broer vraagt nog aan zijn moeder of dat wel kan, die twee samen, want het zijn alle twee flierefluiters en als ze familie zijn??
Behalve dat de verwantschap te klein is, maken de ouders zich ook geen zorgen..Bob is vertrouwd.
En dan vertrekken ze, Hanna en Bob, en al meteen lezen we hoe Bob wel degelijk verliefd is op Hanna, en zijn best doet haar van zijn liefde te overtuigen. Maar Hanna wil niet. Ze zijn allebei hetzelfde, dat kan nooit goed gaan..ook al houdt ze wel een beetje van Bob.
Intussen zijn ze al in Friesland aangekomen en daar, bij Tim en Miek, leren ze het jochie Daan kennen. Een kind van vier, zonder ouders, dat woont bij zijn grootouders. Maar die kunnen niet langer voor hem zorgen.
Natuurlijk vallen Bob en Hanna als een baksteen voor het kind, en mede daardoor laat Hanna zich overhalen tot een verloving. Met de belofte dat ze Daan bij zich zullen nemen.
Maar eerst moeten ze, met Daan, langs de familie. En dat loopt dan nog helemaal mis..

De bibbers krijg ik er van, zo zoet is het allemaal..het is ook meer een meisjesroman, vind ik, dan een streekroman. Het standsverschil, waar het om gaat, speelt natuurlijk wel een rol, maar toch niet zo groot.

1936, 1e druk Amsterdam, Van Holkema en Warendorf Serie De goede kameraad Omslag en bandtekening en illustraties Rie Reinderhoff

© Marjo
december 2006

Voor meer informatie over Sanne van Havelte, klik
http://boekenmuseum.nl/havelte/hanna_vlucht.htm

janna

Berichtdoor janna » 28 Dec 2006, 08:25

En toch heb ik er ontzettend van genoten, ik heb de hele serie vroeger wel twee keer gelezen. Prachtig vond ik het: thee drinken (potten vol!!) onder de boom in de tuin, eenvoudig doch smaakvol ingerichte kamers met cretonnen gordijn (wat is creton??), enz. enz. Zwijmel, zwijmel.
Volgens mij zou ik het nu geen boek meer volhouden!!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2006, 08:28

Haha ja ik heb vroeger ook veel boeken van haar gelezen. Heerlijk wegdromen.
Ben wel benieuwd of ik het nu ook zo zou waarderen, ik ben bang van niet...

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Jan 2007, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2006, 12:52

Ik heb nog het een en ander aan informatie erbij gezocht, klik op de link in het eerste blokje

Dettie
die opgaat in nostalgie Mieks moeilijkheden, Ietjes hongerkuur ook gelezen vroeger...
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Jan 2007, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

janna

Berichtdoor janna » 28 Dec 2006, 13:11

O, wat een heerlijke site!! Pure nostalgie!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2006, 13:19

Alleen die boekomslagen al! Het is een constant o ja roepen.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Jan 2007, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2006, 20:24

Ik snap in ieder geval nu waar dat religieuze tintje vandaan komt dat ook in het boek zit. En ik denk Janna, dat het nog best te pruimen is! Ik ben er ook doorheen gekomen toch? En zelfs zonder veel moeite, ha ha..
Ik kende de naam van de schrijfster wel, maar geloof niet dat ik ooit eerder iets van haar las. Ook de omslagen zeggen me niets.

Wat ik erg leuk vond is dat prentje met dat jochie. Daar draait het hele boek om, en mede door zijn streken en uitingen is het een boek vol humor!

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”