De dwarskop
H J van Nijnatten-Doffegnies
"Mijn vader was een Belg en daar ik als zijn zoon te boek sta, draag ik zijn nationaliteit en zijn naam: Timon Theodoor Michelette."
Niet de openingszin, maar wel op de eerste pagina. Het is het thema van het boek: een kind dat van zijn wettelijke vader hield, maar dan moet horen dat hij zijn biologische vader niet is. Hij haat zijn moeder en biologische vader omdat ze zijn leven tot een leugen hebben gemaakt. Hij was de zoon van de bierbrouwer, met wie zijn moeder hertrouwde. Timon kan geen afstand nemen van de familie Donderwinkel, omdat hij volgens het testament van zijn echte vader twee maanden in het ouderlijk huis moet doorbrengen om zijn deel van de erfenis te krijgen. Hij wordt die twee maanden behandeld als oud vuil, door zijn broers en vooral zijn halfzus. En steeds meer krijgt hij er lol in ze te pesten, door zich als landloper voor te doen, terwijl hij in werkelijkheid in Vlaanderen waar hij woont, een gerenommeerd kunstenaar is geworden, en bepaald ook niet op zwart zaad zit.
Dat jaarlijks terugkerende ritueel, zus Meta pesten, krijgt ineens een ander tintje als de vrouw van een van zijn broers een kind krijgt. De vrouw, Janine, krijgt niet de kans om het kind zelf op te voeden, Meta pakt het als het ware van haar af, en Timon ziet hoe de geschiedenis zich gaat herhalen: wéér een kind dat straks niet weet wie zijn werkelijk ouder is, en die zijn moeder daarom zal gaan haten. Hij valt uit tegen Janine. En dan merkt hij pas dat zij geen meeloper was van de familie Donderwinkel, maar wel degelijk een eigen wil heeft. Hij helpt haar tegen Meta te vechten, en tja..het is een roman natuurlijk..
Een deel is in de ik-vorm geschreven, dan is Timon de verteller. Dit is meer als een psychologische roman opgezet. In een ander deel is er een algemene verteller en beleven we mee wat de familie Donderwinkel zoal doet. Het is een betere streekroman.
Gouden vijf.. Dl. 13, Uitgave Weert Zuid-Hollandsche U.M., cop. 1993 Overige gegevens 863 p : 22 cm Omnibus ISBN 905112306X, gebonden.
De Dwarskop / H.J. van Nijnatten-Doffegnies. Oorspr. uitg.: Bussum : Unieboek, 1953
© Marjo
december 2006
H. J. van Nijnatten-Doffegnies: De dwarskop
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”