Milena Moser - Het poetsvrouweneiland

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel

Milena Moser - Het poetsvrouweneiland

Berichtdoor Roel » 02 Nov 2006, 10:33

Irma Zweifel is een psychologiestudente, die meer als werkster bij mensen schoonmaakt, dan dat ze met de neus in de boeken duikt. Bij één van deze mensen, een zekere doctor Schwarz, een politica komt ze het meeste. Irma poetst niet alleen het interieur, nee ze verdiept zich ook met gretigheid in de privé zaken van de bewoners, als die hun kon.t gekeerd hebben. Zo gaat ze door het ondergoed van doctor Schwarz en leest het dagboek van een van de dochters. Dan doet ze een verrassende ontdekking in huize Schwarz, en ontdekking die haar leven op de kop zet.

Deze roman van Moser is in een heldere, realistische stijl met gevoel voor humor en satire geschreven. Je kan de nieuwgierigheid van deze Irma afkeuren, toch weet de schrijfster sympathie bij de lezer op te wekken. Als Irma doktor Schwarz op ingenieuze wijze met de ontdekking chanteert, bemerk je dat je je misschien tot je eigen ontsteltenis verheugt over het succes van Irma.
In dit boek gaat de emancipatie (Zweifel) een strijd aan met het conservatisme (Schwarz) en wint ook, want voor Zweifel mag het boek gelukkig eindigen, dat geldt zeker niet voor doctor Schwarz.
Een roman die weet te verrassen tijdens het lezen, ook qua opbouw verrassend is en nog heel wat meer langskomt dat ik hier heb beschreven. Een geslaagd boek.

Sarah

Berichtdoor Sarah » 02 Nov 2006, 12:45

Hè bah, rotor, je had een vies woord gebruikt in je recensie. Het censuurmonster is langs geweest. Wil je je letters nooit meer keren! :P

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2006, 14:28

haha toch heeft het wel iets die woordcensuur, 'als die hun letters gekeerd hebben' toch klinkt het wel.
Maar... ik heb het veranderd rotor.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2006, 20:51

Dit boek staat in mijn opschrijfboekje, maar was tot op heden niet beschikbaar in de bieb..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2006, 09:46

Ja dit is een boek dat ik wel wil lezen. Bedankt voor de tip rotor!

Bernadet

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”