Zus enzo
Een boek wat onder de noemer chicklit valt.
Als je de flaptekst leest denk je ook dat het een lekker weglees-verhaal wordt.
Laat ik eerst beginnen met zeggen wat ik van een chicklit verwacht. Een luchtig verhaal over jonge vrouwen die moeite hebben om een vriend te vinden, daar veel moeite voor doen óf jonge vrouwen die proberen hun relatie in stand te houden. Het verhaal is vaak een beetje pikant en met enige humor/hilariteit geschreven.
Ik heb enkele chicklits gelezen en was er niet echt weg van. Soms was het verhaal ronduit slecht of was het wel erg "Dit moet leuk zijn".
Maar dat wil niet zeggen dat alle chicklits zo zijn en dit was zo'n boek dat niet zo is.
'Zus enzo' gaat over de twee zussen Cassie en Lizbeth. Cassie is de mooie zus, getrouwd, succesvol in haar werk als advocate en wanhopig verlangend naar een kind. Lizbeth is de minder mooie, wil graag schrijfster worden maar heeft een baan als tekstschrijfster voor een rommelig, zeer seksgericht mannenblad, woont samen met Tim in een veel te duur huis.
Het verhaal wordt afwisselend per hoofdstuk verteld door Cassie en Lizbeth. Beiden zijn gek op hun ouders hoewel deze behoorlijk wereldvreemd zijn en moeilijk affectie kunnen tonen. Cassie ergert zich aan hen en af en toe aan Lizbeth maar beide zussen zijn zeer gehecht aan elkaar, delen veel met elkaar. Wat Lizbeth niet weet is dat Carrie zo haar eigen problemen heeft, met name in haar huwelijk, George, haar man, is een door en door verwende man. Wat aanvankelijk allemaal zo leuk aan hem was gaat Cassie steeds meer tegenstaan. Bovendien draagt Cassie een geheim met zich mee wat ze uit liefde voor haar zus nooit aan haar verteld heeft. Ook wil Cassie heel graag een kind en dat lukt maar niet, dit is eveneens iets dat haar zus niet weet...
En dan vertelt Lizbeth dat zij zwanger is 'per ongeluk' nog wel. Deze melding is het begin van een hoop ellende. Cassi heeft het er erg moeilijk mee en het maakt haar huwelijk nog slechter dan het al is. Lizbeth begrijpt niets van de houding van haar zus en neemt haar haar vreemde reactie erg kwalijk. Er doen zich nog allerlei verwikkelingen voor maar wat mij verraste is de diepgang van het verhaal. De gedachtegangen van beide zussen zijn mooi neergezet, de houding van de beide mannen is zeer begrijpelijk. En het onderwerp, zwangerschap al dan niet gewenst, is goed uitgewerkt met alle verdriet, vreugde, teleurstellingen en hoop erbij. Dit gedeelte vond ik erg goed.
Wat wel jammer is, is iets te vaak melden hoe wereldvreemd de ouders van Cassie en Lizbeth zijn, dat wordt wat te ver doorgevoerd evenals de 'perfectie' van de ouders van George.
De chicklitelementen zijn zeker aanwezig, het gaat over jonge mensen, relaties in stand houden, de knappe derde man ontbreekt niet, het pikante ondergoed is er eveneens maar deze keer was het een verhaal wat ergens op sloeg en niet een leuk, luchtig verhaaltje over veroveren en veroverd worden en alle moeite die je daarvoor moet doen, ik was aangenaam verrast.
Paperback | 304 Pagina's | de Kern | september 2006 ISBN: 9032510800
Oorspronkelijke titel: A Tale of two Sisters vertaald door Annemarie van Pruyssen
© Bernadet
Anna Maxted - Zus enzo
Anna Maxted - Zus enzo
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Jul 2008, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Zus enzo
Cassie en Lizbeth zijn twee zussen die op het eerste oog niets gemeen hebben met elkaar en zoals later blijkt dat het samenwonen in een gezin juist dat is wat hun bind.
Ze zijn allebei opgevoed door ouders die niet helemaal met beide voeten op de grond staan in deze wereld en met een Joodse achtergrond. Deze opvoeding en Joodse achtergrond heeft ook op latere leeftijd nog veel invloed op hun doen en laten.
Cassie is de vrouw die het helemaal gemaakt heeft in deze maatschappij. Zij is slank, succesvol en vriendelijk. Haar enige minpunt is haar relatie met George.
Lizbeth is juist het tegenovergestelde en haar enige positieve punt is het succes in haar relatie met Tim.
De hoofdstukken in het boek worden om en om verteld door Cassie en Lizbeth, zodat je duidelijk ziet waarom de relatie tussen hen twee niet loopt zoals die bij twee zussen normaal zou lopen. Zij hebben namelijk door en met hun ouders niet leren communiceren met elkaar, waardoor er grote misverstanden en onduidelijkheden ontstaan.
Als Lizbeth dan ook “per ongeluk” zwanger blijkt en dit bij Cassie maar niet wil lukken zijn de misverstanden en onduidelijkheden doordat zij niet goed met elkaar communiceren niet mis. Hierdoor zou de relatie tussen hen twee bijna fout lopen.
In de hun beide karakters zit echter toch de wil om toch als zussen en beste vriendinnen verder door het leven te gaan.
Ze krijgen beide ups en downs te verwerken, maar kunnen dit uiteindelijk toch goed met elkaar delen, waardoor de vriendschap en het zussengevoel alleen maar sterker wordt.
Omdat ikzelf meemaak in mijn omgeving hoe het soms tegenzit met een kinderwens en je dan leest of ziet dat anderen niet goed met hun kinderen omgaan, kwam het soms wel dichtbij. Verder vond ik de schrijfstijl van iedere keer een andere zus per hoofdstuk wel aardig, maar ik had ook het gevoel dat het boek op het laatst een beetje afgeraffeld werd. Voor mij had dat iets uitgebreider gemogen en in het eerste gedeelte had een sommige stukken juist korter mogen zijn om wat meer vaart in het boek te houden.
Al met al vond ik het wel de moeite waard om te lezen
© smitjes
november 2006
Cassie en Lizbeth zijn twee zussen die op het eerste oog niets gemeen hebben met elkaar en zoals later blijkt dat het samenwonen in een gezin juist dat is wat hun bind.
Ze zijn allebei opgevoed door ouders die niet helemaal met beide voeten op de grond staan in deze wereld en met een Joodse achtergrond. Deze opvoeding en Joodse achtergrond heeft ook op latere leeftijd nog veel invloed op hun doen en laten.
Cassie is de vrouw die het helemaal gemaakt heeft in deze maatschappij. Zij is slank, succesvol en vriendelijk. Haar enige minpunt is haar relatie met George.
Lizbeth is juist het tegenovergestelde en haar enige positieve punt is het succes in haar relatie met Tim.
De hoofdstukken in het boek worden om en om verteld door Cassie en Lizbeth, zodat je duidelijk ziet waarom de relatie tussen hen twee niet loopt zoals die bij twee zussen normaal zou lopen. Zij hebben namelijk door en met hun ouders niet leren communiceren met elkaar, waardoor er grote misverstanden en onduidelijkheden ontstaan.
Als Lizbeth dan ook “per ongeluk” zwanger blijkt en dit bij Cassie maar niet wil lukken zijn de misverstanden en onduidelijkheden doordat zij niet goed met elkaar communiceren niet mis. Hierdoor zou de relatie tussen hen twee bijna fout lopen.
In de hun beide karakters zit echter toch de wil om toch als zussen en beste vriendinnen verder door het leven te gaan.
Ze krijgen beide ups en downs te verwerken, maar kunnen dit uiteindelijk toch goed met elkaar delen, waardoor de vriendschap en het zussengevoel alleen maar sterker wordt.
Omdat ikzelf meemaak in mijn omgeving hoe het soms tegenzit met een kinderwens en je dan leest of ziet dat anderen niet goed met hun kinderen omgaan, kwam het soms wel dichtbij. Verder vond ik de schrijfstijl van iedere keer een andere zus per hoofdstuk wel aardig, maar ik had ook het gevoel dat het boek op het laatst een beetje afgeraffeld werd. Voor mij had dat iets uitgebreider gemogen en in het eerste gedeelte had een sommige stukken juist korter mogen zijn om wat meer vaart in het boek te houden.
Al met al vond ik het wel de moeite waard om te lezen
© smitjes
november 2006
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”