Chaim Vital woont midden 16e eeuw in Tsfat in Palestina, samen met zijn vader, moeder en halfbroer Josjoea. Als hij vijftien is stort hij zich op de alchemie
lees verder, klik hier... http://www.leestafel.info/geert-kimpen
Voor belangstellenden verwijs ik naar de mooie site rond dit boek:
http://www.geertkimpen.com/kabbalist-inhoud.html
janna2
Geert Kimpen: De kabbalist
Hallo Bernadet,
De kabbala is een mystieke, geheime joodse leer gebaseerd op de hebreewse bijbel.
Dit lijkt me een heel interessant boek! Als het over alchemie gaat ben er meteen voor te vinden.
De kabbala is een mystieke, geheime joodse leer gebaseerd op de hebreewse bijbel.
Dit lijkt me een heel interessant boek! Als het over alchemie gaat ben er meteen voor te vinden.
Bernadet schreef:Volgens mij is juist de exacte, wiskundige benadering de kern van de kabbala
Ik weet niets van De kabbala, wat bedoel je hiermee janna?
Bernadet
Misschien is wiskundig te sterk uitgedrukt, maar de kabbala werkt wel heel veel met getallen, kent bijvoorbeeld aan de letters van het hebreeuwse alfabet een bepaalde getalswaarde toe, waaruit weer allerlei dingen afgeleid kunnen worden.
In het boek merkte je dat bijvoorbeeld als er over de uitkomst gesproken werd van de optelling van bepaalde waarden van letters: voor ons, in vertaling, klopt dat natuurlijk niet. Ik neem aan in het hebreeuws wel.
En Rotor, het boek gaat helaas niet over alchemie. Dat was juist het punt waar Chaim en zijn vader ruzie over kregen, Chaim hield zich daarmee bezig en zijn vader wilde dat hij zich met de Torah bezighield.
In het boek merkte je dat bijvoorbeeld als er over de uitkomst gesproken werd van de optelling van bepaalde waarden van letters: voor ons, in vertaling, klopt dat natuurlijk niet. Ik neem aan in het hebreeuws wel.
En Rotor, het boek gaat helaas niet over alchemie. Dat was juist het punt waar Chaim en zijn vader ruzie over kregen, Chaim hield zich daarmee bezig en zijn vader wilde dat hij zich met de Torah bezighield.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”