Hubert Lampo - Wijlen Sarah Silbermann
Hubert Lampo - Wijlen Sarah Silbermann
In dit verhaal staat het aankomend carneval in een stadje op het Belgische platteland centraal. Tv journalist Johan Reynders strijkt neer in Zoetelede om onderzoek te doen voor een documentaire over het plaatselijke carneval. Hoe meer hij zich er in verdiept, hoe meer zwarte kanten van het verleden van het stadje naar boven komen. Dit leidt tot een climax met een ternauwernood aan de dood ontsnapping.
Dit boek is beter dan Zeg maar Judith. Het begint donkerder en houdt dit ook vol. De ontluikende liefde van Reynders vormt hier een beetje een spelbreker voor de donkerte en spanning van het boek. Ook in dit boek moest ik me toch weer ergeren aan het cliché beeld wat Lampo van sommige vrouwen in dit verhaal schildert. Kristien Bruynoghe haar karakter, zelfs haar dialogen zijn vaak een kopie van een andere vrouwelijk personage uit een ander boek van Lampo. Deze Kristien heeft eigenlijk geen donkere kanten, wordt veel te zachtmoedig afschildert. Je mist hier de complexiteit van de mens.
Trouwens ook de ontknoppingsscene in de kist werd in zijn gruwelijkheid ontsiert door kinderachtige gedachtegangen van de hoofdpersoon.
Ondanks deze minpunten, een betere Lampo.
Dit boek is beter dan Zeg maar Judith. Het begint donkerder en houdt dit ook vol. De ontluikende liefde van Reynders vormt hier een beetje een spelbreker voor de donkerte en spanning van het boek. Ook in dit boek moest ik me toch weer ergeren aan het cliché beeld wat Lampo van sommige vrouwen in dit verhaal schildert. Kristien Bruynoghe haar karakter, zelfs haar dialogen zijn vaak een kopie van een andere vrouwelijk personage uit een ander boek van Lampo. Deze Kristien heeft eigenlijk geen donkere kanten, wordt veel te zachtmoedig afschildert. Je mist hier de complexiteit van de mens.
Trouwens ook de ontknoppingsscene in de kist werd in zijn gruwelijkheid ontsiert door kinderachtige gedachtegangen van de hoofdpersoon.
Ondanks deze minpunten, een betere Lampo.
Hallo Marjo,
Nee, daar geloof ik inderdaad niet in, ook niet trouwens in de ideale man hoor!
Hij mag daar wel in geloven, maar het is ten eerste saai om daar over te lezen en ten tweede is het ook niet geloofwaardig. Iedere mens, man of vrouw heeft zijn voor- en nadelen. Dat is de natuur.
Nee, daar geloof ik inderdaad niet in, ook niet trouwens in de ideale man hoor!
Hij mag daar wel in geloven, maar het is ten eerste saai om daar over te lezen en ten tweede is het ook niet geloofwaardig. Iedere mens, man of vrouw heeft zijn voor- en nadelen. Dat is de natuur.
Marjo schreef:Je gelooft niet in de ideale vrouw, Roel? Ik denk dat Lampo daar wel in wil geloven..
Marjo schreef:Je gelooft niet in de ideale vrouw, Roel? Ik denk dat Lampo daar wel in wil geloven..
Een vrouw die altijd zachtmoedig en positief is lijkt me verre van ideaal: oninteressant en voorspelbaar.
Over het boek, ik hou wel van zo'n duister sfeertje. Carnaval is natuurlijk een bizar feest, mensen die het hele jaar volwassen zijn gedragen zich een week lang als kleine kinderen op een verkleed feestje met behulp van grote hoeveelheden drank... beetje vreemd die zuiderlingen

Hallo Inge,
Voor veel mannen is de blonde vrouw de meest ideale vrouw. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen een blondharige vrouw in nood eerder helpen en een brunette of zwartharige vrouw vaker in de kou laten staan.
Ik heb dat blond complex niet, uitzonderingen daar gelaten, val dan eerder voor een brunette of een met zwart haar.
Daarnaast kunnen blonde vrouwen als je heel mooi zijn, mannen behoorlijk intimideren.
groeten,
Roel
PS Een droomvrouw blijft alleen een droomvrouw, de werkelijkheid is altijd totaal anders. Daarom kun je helemaal verliefd worden op een acteur of actrice, maar je wordt dan alleen verliefd op de rol die persoon in een film speelt, die heeft verder niks met de ware vrouw of ware man te maken.
Voor veel mannen is de blonde vrouw de meest ideale vrouw. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen een blondharige vrouw in nood eerder helpen en een brunette of zwartharige vrouw vaker in de kou laten staan.
Ik heb dat blond complex niet, uitzonderingen daar gelaten, val dan eerder voor een brunette of een met zwart haar.
Daarnaast kunnen blonde vrouwen als je heel mooi zijn, mannen behoorlijk intimideren.
groeten,
Roel
PS Een droomvrouw blijft alleen een droomvrouw, de werkelijkheid is altijd totaal anders. Daarom kun je helemaal verliefd worden op een acteur of actrice, maar je wordt dan alleen verliefd op de rol die persoon in een film speelt, die heeft verder niks met de ware vrouw of ware man te maken.
Inge schreef:Een vrouw die altijd zachtmoedig en positief is lijkt me verre van ideaal: oninteressant en voorspelbaar.
En ik die dacht dat mannen daar voor vielen :lol: zal dan maar gewoon mezelf zijn zekers :lol: dacht al qua karakter doe ik mijn best nu alleen nog blond en slank 8)
Is dat niet de ideale vrouw?
Inge
Ik vrees dat ongelooflijk veel mannen dromen van blonde vrouwen, in werkelijkheid zal dit altijd dromen blijven en trouwen ze vaker een blonde, zwartharige of roodharige vrouw.
Dan heb ik we het natuurlijk alleen over haar en niet over karaktereigenschappen.
Dan heb ik we het natuurlijk alleen over haar en niet over karaktereigenschappen.
Marjo schreef:Als je realistisch bent, dus 'geloofwaardig', dan denk ik dat iedere man zijn eigen idee heeft van de ideale vrouw, net zoals de vrouw dat van de man heeft.
En dan de vraag.... waarom wordt er dan zoveel gelachen met het iq van blonde vrouwen???? Ik weet het, het is cliche. Zou het ook daarom zijn dat mannen blonde vrouwen vlugger uit nood helpen omdat ze denken dat de dame in kwestie het niet zelf aankan?????
Inge
Hallo Inge,
Mannen zien vaak helaas in iedere blonde vrouw ook weer het dom blondje. En als dan blijkt dat een blonde vrouw juist heel slim is, haken de meeste mannen weer af. Om dat ze niet kunnen domineren, want velen willen een ding en dat is hun blonde aanwinst showen.
Ja, dat clichébeeld is volgens mij uit de mode afkomstig. In de twintiger jaren vorige eeuw in Amerika showden dames, waaronder natuurlijk ook blonde vrouwen zwempakken, dit werd helemaal versterkt door de miss verkiezing. Aan de ene kant ontstond het beeld dat een blonde vrouw in een miss verkiezing het toonbeeld was van domheid (een standpunt van de intellectuelen) en aan de andere kant had je het beeld van de blonde droomvrouw die menig jongenshart sneller deed kloppen. Marlyn Monroe of Norma Shearer zoals ze werkelijk heette, is hier van het ultieme voorbeeld. Ze trad op voor de GI joe's aan het front in de WO II en haar posters hingen aan iedere tienermuur aan het thuisfront.
Ja, natuurlijk denken die mannen dat, want als daar een schone blonde met pech langs de kant van de weg staat, kunnen deze macho's even laten zien waar ze toe in staat zijn (verstand van auto's draagt meestal bij tot het succes!) Daarbij denken niet eens eraan, dat dit weleens de ideale versiertruc van de blonde dames in kwestie is. Met andere woorden dat dit pure opzet is!
Mannen zien vaak helaas in iedere blonde vrouw ook weer het dom blondje. En als dan blijkt dat een blonde vrouw juist heel slim is, haken de meeste mannen weer af. Om dat ze niet kunnen domineren, want velen willen een ding en dat is hun blonde aanwinst showen.
Ja, dat clichébeeld is volgens mij uit de mode afkomstig. In de twintiger jaren vorige eeuw in Amerika showden dames, waaronder natuurlijk ook blonde vrouwen zwempakken, dit werd helemaal versterkt door de miss verkiezing. Aan de ene kant ontstond het beeld dat een blonde vrouw in een miss verkiezing het toonbeeld was van domheid (een standpunt van de intellectuelen) en aan de andere kant had je het beeld van de blonde droomvrouw die menig jongenshart sneller deed kloppen. Marlyn Monroe of Norma Shearer zoals ze werkelijk heette, is hier van het ultieme voorbeeld. Ze trad op voor de GI joe's aan het front in de WO II en haar posters hingen aan iedere tienermuur aan het thuisfront.
Ja, natuurlijk denken die mannen dat, want als daar een schone blonde met pech langs de kant van de weg staat, kunnen deze macho's even laten zien waar ze toe in staat zijn (verstand van auto's draagt meestal bij tot het succes!) Daarbij denken niet eens eraan, dat dit weleens de ideale versiertruc van de blonde dames in kwestie is. Met andere woorden dat dit pure opzet is!
IngeVoor veel mannen is de blonde vrouw de meest ideale vrouw. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen een blondharige vrouw in nood eerder helpen en een brunette of zwartharige vrouw vaker in de kou laten staan.
En dan de vraag.... waarom wordt er dan zoveel gelachen met het iq van blonde vrouwen???? Ik weet het, het is cliche. Zou het ook daarom zijn dat mannen blonde vrouwen vlugger uit nood helpen omdat ze denken dat de dame in kwestie het niet zelf aankan?????
Inge
Ik vraag me dikwijls af als er weer eens een mop van een dom blondje vertelt wordt of ze het dan over naturele blonden hebben of over de "kunstmatige" blondines
want veel vrouwen "blonderen" hun haar.
Dus mannen wees op je hoede het zou eens een "valse" blondine kunnen zijn
(flauw topic hé en dat alleen omdat lampoo het aandurft in een boek de ideale vrouw te beschrijven
)
Inge

Inge
Hallo Inge,
Ik vind dit helemaal geen flauwe topic, meer uiterst boeiend.
Dat anders haargekleurde vrouwen hun haar blonderen, bewijst het onderzoek des te meer. Dat brunette's en zwartharigen en ook roodharigen zich achtergesteld voelen bij hun blonde zusters!
Als blijkt dat een man die voor een vrouw gevallen is die er blond uitzag, maar in werkelijkheid alleen maar haar haar blond had geverfd en die man na die ontdekking daar op afknapt, is hij in mijn ogen geen knip voor de neus waard.
Nogmaals ik heb niks tegen het feit dat Lampo zijn ideale vrouw afbeeld in zijn romans, laat hij het dan wel met meer diepgang doen!
Roel
Ik vind dit helemaal geen flauwe topic, meer uiterst boeiend.
Dat anders haargekleurde vrouwen hun haar blonderen, bewijst het onderzoek des te meer. Dat brunette's en zwartharigen en ook roodharigen zich achtergesteld voelen bij hun blonde zusters!
Als blijkt dat een man die voor een vrouw gevallen is die er blond uitzag, maar in werkelijkheid alleen maar haar haar blond had geverfd en die man na die ontdekking daar op afknapt, is hij in mijn ogen geen knip voor de neus waard.
Nogmaals ik heb niks tegen het feit dat Lampo zijn ideale vrouw afbeeld in zijn romans, laat hij het dan wel met meer diepgang doen!
Roel
Inge schreef:Ik vraag me dikwijls af als er weer eens een mop van een dom blondje vertelt wordt of ze het dan over naturele blonden hebben of over de "kunstmatige" blondines :lol: want veel vrouwen "blonderen" hun haar.
:lol: Dus mannen wees op je hoede het zou eens een "valse" blondine kunnen zijn :lol: (flauw topic hé en dat alleen omdat lampoo het aandurft in een boek de ideale vrouw te beschrijven :lol: )
Inge
Zal ik eens een heel nuchtere reden vertellen waarom veel vrouwen zich blonderen. Dan valt het grijs minder op!
Verven ze het in hun eigen (donkere) kleur dan vergt dat veel meer onderhoud. Heel simpele reden dus. Niets achtergesteld voelen.
Er is ook een tijd geweest dat iedereen met rood haar liep, het is maar net wat in de mode is.
bernadet
Verven ze het in hun eigen (donkere) kleur dan vergt dat veel meer onderhoud. Heel simpele reden dus. Niets achtergesteld voelen.
Er is ook een tijd geweest dat iedereen met rood haar liep, het is maar net wat in de mode is.
bernadet
Rotor schrijft
Ik denk dat je hier wel gelijk hebt Roel. Die beeldvorming heeft wel grote invloed gehad. Anderzijds is er in oorsprong ook een discriminerende factor aanwezig (al van veel vroeger vermoed ik): donker van haar en huid werd geassocieerd met zuiders (in de breedste betekenis, erin begrepen Afrikaans, Arabisch, joods) en dus minderwaardig. Vandaar dat het noordse type als ideaal werd gepromoot.
Ooit heb ik daarover een interessant artikel gelezen, maar dit domme blondje heeft daarvan het meeste natuurlijk vergeten....
Groetjes. Tiba.
Ik denk dat je hier wel gelijk hebt Roel. Die beeldvorming heeft wel grote invloed gehad. Anderzijds is er in oorsprong ook een discriminerende factor aanwezig (al van veel vroeger vermoed ik): donker van haar en huid werd geassocieerd met zuiders (in de breedste betekenis, erin begrepen Afrikaans, Arabisch, joods) en dus minderwaardig. Vandaar dat het noordse type als ideaal werd gepromoot.
Ooit heb ik daarover een interessant artikel gelezen, maar dit domme blondje heeft daarvan het meeste natuurlijk vergeten....
Groetjes. Tiba.
Natuurlijk heb je gelijk, Marjo. Er zijn talloze voorbeelden, er is o.a. die schoonheid die voor Lancome of een ander merk promotie voerde, haar naam schiet me niet te binnen (haar kapsel wel, ha!).
Overigens dacht ik dat het ideaal van Lampo ook een brunette was, om even naar Lampo terug te keren (Simone uit de komst van Joachim Stiller, stel ik me alleszins zo voor).
Maar Inge en Roel hadden het ondertussen wel over bepaalde cliché's.
Groetjes. Tiba.
Overigens dacht ik dat het ideaal van Lampo ook een brunette was, om even naar Lampo terug te keren (Simone uit de komst van Joachim Stiller, stel ik me alleszins zo voor).
Maar Inge en Roel hadden het ondertussen wel over bepaalde cliché's.
Groetjes. Tiba.
Tuurlijk dat is ook een reden. Wat ik op gaf gold zoals ik zei ook niet voor alle blonde vrouwen uiteraard.
Weet je waarom veel vrouwen in het algemeen hun haar verven? Daar zijn twee redenen voor, omdat het zoals je zegt mode is. Wat je al een tijdje ziet is bv dat kunstmatig rood. Maar de andere reden is angst, omdat deze vrouwen het verschijnsel van ouder worden, wat aan de haarkleur zichtbaar wordt, niet wensen te accepteren.
Weet je waarom veel vrouwen in het algemeen hun haar verven? Daar zijn twee redenen voor, omdat het zoals je zegt mode is. Wat je al een tijdje ziet is bv dat kunstmatig rood. Maar de andere reden is angst, omdat deze vrouwen het verschijnsel van ouder worden, wat aan de haarkleur zichtbaar wordt, niet wensen te accepteren.
Bernadet schreef:Zal ik eens een heel nuchtere reden vertellen waarom veel vrouwen zich blonderen. Dan valt het grijs minder op!
bernadet
Ja, als het over typen hebt dus het hele beeld, het hele profiel dat kom je uit bij de schoonheidsidealen. Dan wordt het complex, omdat die per tijdperk of zelfs daar binnen weer kunnen verschillen. Ik denk hierbij bv aan de tijd van Rubens, waarbij de mollige vrouw het schoonheidsideaal was en de graad over been typen zoals nu op de catwalk paraderen met minachting bekeken werden.
tiba schreef:Rotor schrijftJa, dat clichébeeld is volgens mij uit de mode afkomstig. In de twintiger jaren vorige eeuw in Amerika showden dames, waaronder natuurlijk ook blonde vrouwen zwempakken, dit werd helemaal versterkt door de miss verkiezing. Aan de ene kant ontstond het beeld dat een blonde vrouw in een miss verkiezing het toonbeeld was van domheid (een standpunt van de intellectuelen) en aan de andere kant had je het beeld van de blonde droomvrouw die menig jongenshart sneller deed kloppen. Marlyn Monroe of Norma Shearer zoals ze werkelijk heette, is hier van het ultieme voorbeeld. Ze trad op voor de GI joe's aan het front in de WO II en haar posters hingen aan iedere tienermuur aan het thuisfront.
Groetjes. Tiba.
Hallo Marjo,
Het ontgaat me hier even in welke context dat bedoelt? Kun je het even verduidelijken. Katherine Hepburn is trouwens een van mijn favouriete actrices.
Het ontgaat me hier even in welke context dat bedoelt? Kun je het even verduidelijken. Katherine Hepburn is trouwens een van mijn favouriete actrices.
Marjo schreef:En Katherine Hepburn dan? En er was nog een Audrey weet ik veel..
Toch brunettes. Ik wil er niet aan dat je dit kunt veralgemeniseren. Ik hou vast aan mijn eerdere wijsheid: ieder voor zich.
ha, ik ben dus niet bang om ouder te worden
de kapster heeft al dikwijls (sinds ik weer haar heb) gezegd, er zitten veel meer grijze in dan vroeger het zou nodig eens moeten gekleurd worden. En daar heb ik nu juist geen zin in! Ik zeg altijd als ze het niet kunnen zien dat ze hun ogen dichtdoen dan! Maar ik heb nooit de link gelegd met ouder worden
Waarom mogen vrouwen geen grijs in hun haar hebben en vindt men een man met enkele grijze haren "knap". (er wordt een ander woord voor gebruikt maar ik kom er nu even niet op)
Nou, ja ik heb nog nooit meegedaan met al die modeverschijnselen, ik ga liever tegen de gevestigde code in. Zo heb ik toen ik ziek was geweigerd om een pruik te dragen. Het was mijn hoofd en ik zet daarop wat ik wil! Misschien moest ik dan eens een blonde pruik geprobeerd hebben
had waarschijnlijk evenveel bekijks gehad als zonder haar!
Inge

Nou, ja ik heb nog nooit meegedaan met al die modeverschijnselen, ik ga liever tegen de gevestigde code in. Zo heb ik toen ik ziek was geweigerd om een pruik te dragen. Het was mijn hoofd en ik zet daarop wat ik wil! Misschien moest ik dan eens een blonde pruik geprobeerd hebben

Inge
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”