De heer Leue is in Vlaanderen bekend als acteur en regisseur, voor tv en theater. Hij heeft samen met illustratrice Sabien Clement een mooi boek gemaakt over een koningspinguïn.
Lodewijk is een twijfelaar... "eh..was ik onderweg naar zee? Of was de zee onderweg naar mij? Wat was ik ook al weer aan het doen? Aan het wandelen, waggelen, wankelen? Misschien wel. Maar misschien ook niet. Ik ben het vergeten."
Er is ook een iezegrim van een koningspinguïn, Filemon, die een hekel heeft aan Lodewijk. Het is zoals het is, vindt hij. Wat een onzin om te twijfelen. Zeker als Lodewijk steeds maar probeert om te vliegen, dan roept hij hard, "Pinguïns kunnen niet vliegen! "
Er is ook een meisje Madeleine. "Omtrent Madeleine...mmm Madeleine" heet dat hoofdstuk. Zij is op de hand van Lodewijk, "waarom zou hij niet proberen te vliegen? We zijn toch vogels!" en zo vormen zich twee partijen. De koning van de koningspinguïns moet ingrijpen, want hij is een goede koning.
Dat loopt niet zo goed af voor Lodewijk..
Een boekje vol humor, erg leuk ook om voor te lezen en daarbij de leuke tekeningen te laten zien.
Als ergens staat dat pinguïns scheef worden aangekeken als ze niet mee gaan vissen, staat er "let wel, heel scheef" en een tekening illustreert dat..
Jammer dat ik het hier niet kan laten zien.
Hardcover | 56 Pagina's | Uitgeverij Terra - Lannoo | 2005 ISBN: 9020958739 geïllustreerd door Sabien Clement
© Marjo