Torgny Lindgren: Het licht
Torgny Lindgren: Het licht
Vreemd, maar mooi..waarom doet het me nu denken aan Michael Frijda?
Berdine, ik weet niet of ik dit boek meteen bij brand uit de kast zou plukken maar het is zeker de moeite waard om te lezen. Had jij Frijda's "ritselingen"gelezen?
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/torgny-lindgren
marjo
Berdine, ik weet niet of ik dit boek meteen bij brand uit de kast zou plukken maar het is zeker de moeite waard om te lezen. Had jij Frijda's "ritselingen"gelezen?
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/torgny-lindgren
marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 24 Jul 2006, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dit boek moet bij brand ook mee! Wat ik van Lindgren gelezen heb is bijna allemaal zoals dit boek. Alleen Bathseba is wat anders. De schoonheid van Merab, een verhalenbundel, is ook zo prachtig. Een voorbeeld: De vrouw van kleermaker Molin is bij een andere man ingetrokken, in Finntrask. Een tijdje later woont ze weer bij een ander. "En toen kleermaker Molin te weten kwam dat ze nu naar Lakaberg verhuisd was en samenleefde met Anton Lundmark en huishoudster genoemd werd, toen zei hij: "Naar Finntrask is het twintig kilometer en naar Lakaberg maar zes, ze is nu in elk geval op weg naar huis."
Ik mag dat wel, zulke logica. Maar er moet toch wel een verschil in stijl zijn vergeleken met Frijda, want die vind ik ver-schrik-ke-lijk!!!!
Ik mag dat wel, zulke logica. Maar er moet toch wel een verschil in stijl zijn vergeleken met Frijda, want die vind ik ver-schrik-ke-lijk!!!!
Nee ik vind Frijda niet humoristisch, ook niet "zwart", meer serieus. Hij brengt het verhaal alsof het werkelijk zo is, wat mij voortdurend doet fronsen. Lindgren brengt het lichtvoetig, je hoeft heus niet te geloven dat het in werkelijkheid zo is, waardoor ik voortdurend moet glimlachen. Ik vind Frijda's taal geforceerd. Komen we hier ooit aan uit, Marjo?
Nee. Ha ha. De lichtvoetigheid van Lindgren vind ik ook wel meevallen, al heb ik het met je eens dat er grappige elementen in zitten. Bijvoorbeeld die overal rondhuppelende konijnen. Dat soort dingen mist Frijda. Maar ik vat zijn verhaal zeker niet op alsof het een waarheid is. Ik vind het een soort sprookje, dat langzaam van wit naar zwart gaat.
Ik heb dit aangegeven als "mooiste boek" bij de lezersjury..
Ik heb dit aangegeven als "mooiste boek" bij de lezersjury..
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”