Otfried Preussler: Meester van de zwarte molen (11+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Otfried Preussler: Meester van de zwarte molen (11+)

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2005, 23:17

Voorloper van Harry Potter? Nou ja, misschien is dat wel teveel gezegd..

[b]Meester van de zwarte molen[/b]

Een straatjongen wordt enkele nachten op een rij wakker omdat hij zo vreemd gedroomd heefty. Het leek wel echt: iemand riep hem om naar de Zwarte Molen te komen. Als het weer gebeurt, besluit hij er eens te gaan kijken, al wordt het hem afgeraden.
Op de molen aangekomen gaat hij aan de slag als molenaarsknecht. Het is hard werken, hij is iedere dag weer gebroken en uitgeput, en er gebeuren vreemde dingen, maar hij heeft er ook vrienden, en goed onderdak en eten is ook veel waard, vindt hij. Hij blijft..
En de molenaar blijkt een tovenaar, de knechten zijn de tovenaarsleerlingen, zoals hij er zelf na drie maanden ook een wordt. Het zint hem niet erg dat de molenaar zo'n tiran is, en dat er onder de knechten gespioneerd en verklikt wordt. Als hij dan ook nog ontdekt dat ieder jaar op Oudjaarsnacht een van de bewoners van de molen moet sterven, en een van hen zijn beste vriend is, rijpt langzaam het idee om te ontsnappen. Maar weglopen lukt niet, de tovenaar maakt dat onmogelijk. Alleen een meisje dat van hem houdt kan er voor zorgen dat de toverkracht verbroken wordt.
Ik vind het boek wat oubollig, langdradig, maar heb het wel uitgelezen. Ik wilde toch wel weten hoe het afliep met de tovenaarsleerling Krabat. Hij is eigenlijk de enige uitgediepte persoon in het boek, de rest blijft nogal vaag. Preussler won met dit boek de Zilveren Griffel en Europese Jeugdboekenprijs

ISBN 9060691288 Gebonden Verschenen: juni 2000 Gewicht: 484 gram Formaat: 221 x 151 x 28 mm Uitgeverij Lemniscaat

© Marjo

Meer over Otfried Preussler, klik http://www.kjoek.nl/schrijvers.php?schr ... rteren=m-p

Wolvin

Berichtdoor Wolvin » 24 Jan 2006, 18:24

Nou ik vond t anders héél goed! Het is niet vergelijkbaar vind k, dit boek is goed op de "ouderwetse?" manier... Het is een wegdroomboek, het soort sprookje waar iedereen dol op moét zijn...
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

piedie555

Berichtdoor piedie555 » 25 Apr 2006, 15:55

hartstikke spannend boek en heel eng!!
nee toch? toch zeker geen voorloper van harry potter?!!
dit boek heeft toch echt zijn eigen stijl en verhaallijn
het is ook best wel een wat ouder boek, 70-80 er jaren?
ooit heb ik er ook eens een soort van tekenfilm van op tv gezien
erg eng
de boeken van preussler zijn altijd goed
de kleine heks en de kleine waterman zijn ook zo leuk!!!
hoewel die dan weer voor wat kleinere kids zijn
ze ontbreken alle drie niet in mijn boekenkast!!!

elviratoverspin

Berichtdoor elviratoverspin » 25 Apr 2006, 16:13

ja, van preussler herinner ik me ook vooral de kleine waterman, en dat ik dat boek zeker vijf keer gelezen heb. alleen weet ik nu niet goed meer waarover het gaat, dus zou het beter nog eens lezen :)

sommige boeken worden gewoon niet ouder...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

piedie555

Berichtdoor piedie555 » 25 Apr 2006, 16:28

Zeker weten!
Oh ik maak trouwen een foutje
Heb niet de kleine waterman in de boekenkast staan maar sterke wanja
De waterman haalde ik vroeger regelmatig uit de bieb
Ik wil hem beslist nog een keer kopen
Heb nog even gekeken in de kaft van meester van de zwarte molen
Het boek is uit 1971-72

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”