Dan moet ik er maar over denken het zelf aan te schaffen (goed excuus: lekker voor in de meivakantie). Ik zag dat het nogal een dik boek is, dus dan lijkt de gebonden versie me het mooist (pingping

Groetjes, Monique
het verhaal van de jonge Daniel Sempere raakte plekken in de ziel die op literair niveau bij veel mensen al enige tijd stevig op slot hadden gezeten
jeroenv schreef:*** LEES DIT NIET ALS JE HET BOEK NOG NIET GELEZEN HEBT!!! ***
Hallo,
Ik heb dit boek in de vakantie gelezen en moet er nu een leesverslag over maken, maar het is inmiddels weer een beetje weggezakt, dus ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op onderstaande vragen:
1 - Wat was Nuria Monfort ook alweer van Julián? Hoe is Daniel erachter gekomen dat zij meer wist van alles?
2 - Hoe is Julián ook al weeer verbrand?
Rael schreef:
Ik zie dat hier geen antwoord op is gegeven, vandaar dat ik even uit mijn schaduw treed...
Zo, en nu weer terug naar m'n schaduwplekje
@ Dettie:
Als Fermin, Daniël en Gustavo door het voorstel van Gustavo een plan in werking zetten, verdwijnt Fermin plotseling. Zijn taak is om Nuria op te wachten nadat Daniël haar geconfronteerd heeft. Fermin vermomt zich als priester (of pastoor, weet ik niet meer) en wordt later beschuldigd van de moord op Nuria. Hoe Fumero dat geënsceneerd heeft, wordt niet duidelijk. Fermin verdwijnt van het toneel en laat via een briefje aan Daniël weten dat hij veilig is.
Later als Daniël door Tomas geslagen en van de trap af geduwd wordt, komt hij op straat een auto tegen waar hij ingeloodst wordt. Daar is Fermin weer. Hij geeft Daniël een plek om op te knappen en valt in slaap. Daniël gaat achter Bea aan... etc. etc.
Dat is in mijn ogen de enige zwakte van Zafon, dat hij naar gelieve zonder goede verklaring mensen kan laten komen en verdwijnen. Ook de horlogemaker die inderdaad geen grote rol had, krijgt naarmate het verhaal vordert een steeds belangrijkere rol zonder dat de lezer weet waarom.
Verder alleen maar lof over dit boek. Ik ben het ermee eens dat de taal soms wat gekunsteld overkomt. Het boek staat bol van de literaire verwijzingen en 'boeken' is een belangrijk motief in het verhaal, dus ongepast vind ik het zeker niet... Wat er overblijft is een fantastisch verhaal dat zowel ontroerd als intrigeert door de intelligentie die door het hele boek heen vertegenwoordigd is. Een parel in de literatuur.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten