Nieuw aangeschaft

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2005, 16:01

dan red je het nog niet...er komen er immers steeds meer bij?

Eric

Berichtdoor Eric » 20 Jul 2005, 14:02

Weer een paar nieuwe fantasy boeken die ik heb mogen verwelkomen in mijn boekenkast..... Al was het maar om het gelijk van Marjo te bewijzen :P

= Douglas Adams: Het Transgalactisch Liftershandboek (Deel 1 in een trilogie van vijf delen) (Fantasy/SF)
GEEN PANIEK! Dit is geen déjà vu! Vijfentwintig jaar geleden verscheen Douglas Adams' 'gestoorde' roman, die uitgroeide tot een bestseller. Nu wordt deze cultklassieker in een herziene vertaling opnieuw uitgebracht.

Het verhaal is inmiddels legendarisch:

Op een donderdag tegen lunchtijd wordt de aarde vernietigd om plaats te maken voor een hyperruimtesnelweg. Voor Hugo Veld, wiens huis die ochtend al gesloopt werd, is de maat vol. Maar helaas is zijn weekend nog maar net begonnen, net als zijn reis door ruimte, tijd en bestsellerdom. Gelukkig heeft hij één houvast:
HET TRANSGALACTISCH LIFTERSHANDBOEK. Met als belangrijkste tip: GEEN PANIEK!

= Robin Hobb: De Thuiskomst (Het Rijk van de Ouderlingen) (Fantasy)
Tien jaar na haar Nederlandse debuut met De boeken van de Zieners, is Robin Hobb in de lage landen onbetwistbaar de populairste schrijfster van oorspronkelijke fantasy-romans.

In het kader van dit tienjarig schrijversjubileum verschijnt De thuiskomst, een mini-roman die, naast een intrigerend verhaal met veel sfeer en aangrijpende momenten zoals alleen Robin Hobb die kan weergeven, een tip van de sluier oplicht over Overgangsritueel, het eerste deel van de trilogie De boeken van de Zoon van de Krijger.

= Tanith Lee: Schaduw van IJs (Boek 1 van De LeoWulf Trilogie) (Fantasy/SF)
In een wereld gevangen in een apocalyptische ijstijd, vol bevroren jungles en besneeuwde woestijnen, wordt prinses Safee weggestuurd om te trouwen met de leider van een barbarenstam. Als deze sterft bij de geboorte van hun kind wordt ze uit de stam gestoten.

Ze weet echter te overleven en ziet haar zoon Leowulf in slechts een paar jaar tijd opgroeien tot een volwassen man met goddelijke krachten. Uiteindelijk trekt hij de wijde wereld in om te ontdekken wie hij is. Het wordt een tocht van vele veroveringen en evenveel gevaren.

Schaduw van ijs is een episch heldenverhaal, stevig geworteld in de Griekse tradities en geschreven in Tanith Lee’s rijke en evocatieve proza. Ze schetst een wereld vol heroïek, exotische culturen en gedenkwaardige personages, zoals alleen Tanith Lee dat kan.

= Sarah Micklem: Gift van het Woud (Fantasy)
Vuurdoorn is haar leven als sloofje van hooggeboren heren zat. Na een onstuimige nacht in de armen van krijgsheer Galan besluit ze hem te volgen op zijn weg om zich aan te sluiten bij het leger van de koning.

Veel geluk brengt haar besluit haar echter niet; Vuurdoorn moet zich tot het uiterste inspannen om het hoofd boven water te houden.

Ze wordt hierin bijgestaan door een goddelijke gave die haar in staat stelt vrouwen van dienst te zijn. Al doende leert ze goed van kwaad, eer van verraad en gerechtheid van wraak te onderscheiden. En langzaam, heel langzaam, voelt ze haar krachten toenemen…

= Sean Russell: Het Ene Koninkrijk (Boek 1 van de Zwanenoorlog) (Fantasy)
Vanuit de Vallei der Meren gaan een paar jonge handelaren met een vracht oeroude artefacten scheep. Hun zoektocht naar fortuin, langs de Rivier de Wynnd, voert hen naar vreemde en angstwekkende landen. Ze ontmoeten buitengewone mensen, zijn getuige van onvergetelijke gebeurtenissen en doen een ontdekking die hun leven op zijn kop zal zetten.

Want de wereld is veel complexer dan de avonturiers ooit hadden kunnen denken. In de nasleep van een verschrikkelijke oorlog dreigt het voormalige koninkrijk teruggeworpen te worden in de duistere middeleeuwen. De lange schaduwen van het verleden zijn de politieke troebelen en familievetes van het heden...
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2005, 14:48

Ja hooooooooo nou Eric! Daar kan niemand tegenop! ;)

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2005, 16:54

Nee, hè..daar kunnen wij "gewone lezers" niet tegenop..
Scan jij die plaatjes steeds in, Eric? en dan typ je alles over, of is dat ook knip- en plakwerk?
Ik lees wel fantasy, maar ik denk dat deze mij even niet trekken..
Ik kwam overigens bij iemand die bijna het boek 'Uur van de Wolf', van James Patterson uit had, en hoewel dat een heel ander boek was als 'ontrafeld verleden' had hij min of meer dezelfde kritiek als ik: Het verhaal is te makkelijk, er is geen diepgang, bevredigt niet echt..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2005, 12:19

Gisteren gekregen van Cavendish, zomaar!

De vos was de jager
In een Roemeense stad merkt een jonge onderwijzeres aan kleine maar macabere signalen dat zij wordt bespioneerd door de geheime dienst van dictator Ceaucescu.

Op subtiele wijze weet de Duitstalige Roemeense Herta Müller de onuitsprekelijke angst en dreiging die het leven onder een dictatuur kenmerken, in woorden te vangen. En hoewel ten slotte de dictator valt, blijkt daarna niets wezenlijks veranderd in Roemenië: de vos is de jager gebleven...

De 27e stad - Jonathan Franzen
De stad uit de titel, St. Louis (Missouri, U.S.A.), krijgt een nieuwe politiechef: S. Jammu, voorheen politiechef van Bombay. Niet alleen is zij een vrouw, maar ze is ook nog uiterst ambitieus en intelligent. Ze begint met een aantal helpers een plan te ontwikkelen dat de hele stad aan haar voeten moet brengen; ze is zo populair dat niemand kan geloven hoe sluw ze bezig is haar netten te spannen. Slechts één man kan ze niet vangen: de projectontwikkelaar Martin Probst. Dus zet ze zich ertoe zijn omgeving te slopen: ze vervreemdt hem van zijn dochter, laat zijn vrouw ontvoeren, en zet zijn werkomgeving onder pressie. Een scherpe roman over praktijken op de grens van het toelaatbare (en vaak ruimschoots daaroverheen).

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 22 Jan 2006, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV

Berichtdoor WilV » 27 Jul 2005, 13:14

He wat leuk., de vos en de jager....die heb ik ook.
Mooi boek!!!

Van Franzen wil ik steeds nog eens wat lezen. Ben benieuwd.

En zomaar cadeau is natuurlijk helemaal leuk!!!!!

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2005, 13:22

En zomaar cadeau is natuurlijk helemaal leuk!!!!!

Ja hij moest naar Alkmaar voor overhemden en kwam natuurlijk ook met boeken thuis! Hij mag vaker naar Alkmaar :D

Bernadet

tiba

Berichtdoor tiba » 27 Jul 2005, 13:48

Wat leuk voor jou, Dettie!

Ben echt niet jaloers, grmpf :mrgreen: !

;) ;) ;) .

Groetjes. Tiba.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2005, 14:42

Dat doe ik nou ook altijd, misschien niet voor overhemden, maar voor wat ook...en nooit kan ik de verleiding weerstaan..

tiba

Berichtdoor tiba » 11 Jan 2006, 19:23

Vandaag aangeschaft:

- Een aangename postumiteit: De brieven van Herman de Coninck (ben ik heel erg blij mee.

- A thing of beauty. De bekendste gedichten uit de wereldliteratuur, verzameld door Menno Wigman en Rob Schouten.
Heel mooi gebonden uitgave met links de oorspronkelijke tekst en rechts de vertaling.
Wat daarin tegenvalt, is dat ik heel veel van die gedichten al heb (meer dan de helft schat ik). Maar ja, ik had het besteld. Het is overigens een prachtig boek!

En tatataaa! Een ontdekking:

- Roberto Juarroz: Verticale poëzie
Deze Argentijnse dichter is in 1995 overleden. Al zijn bundels hebben dezelfde titel (van I tot XIV). Ik hoefde maar 2 gedichten te lezen en was meteen verkocht.
Jullie horen er zeker nog van!

En vorige week al "De mooiste van Emily Dickinson".
Denk dat ik maar even stop met boeken kopen...

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2006, 19:30

Zoooo Tibaaaaa wat een mooie aankopen!
Enne... je mag jezelf best wel eens kietelen toch?

bernadet

WilV

Berichtdoor WilV » 11 Jan 2006, 19:43

OOOOO wat een mooi lijstje Tiba,
Wat voelt dat rijk he?

Ben benieuwd naar Roberto Juarroz.

groetjes,
Wil

tiba

Berichtdoor tiba » 22 Jan 2006, 00:23

Enne ik ben nóg rijker geworden:

- Judith Herzberg: doen en laten (Rainbow Essentials 2000)

- Zo'n gelukkige dag. Dichters voor Amnesty International (De Geus 2005)

- Marguerite Duras: De ziekte van de dood (Limelight 1998)

Het boekje van Duras is een vondst :D : Een boekje met gedichten over hetzelfde onderwerp: een vrouw die zich laat betalen voor de nachten met haar. "De ziekte van de dood" zou ook als toneelstuk kunnen gebracht worden" zegt Duras. Doet op het eerste gezicht erg denken aan bepaalde scènes uit L' Amant.

Van "Dichters voor Amnesty International" heb ik de vorige van 2003: Een brief voor jou wel duizend brieven. Ik hoop dat deze even goed is.

Sarah heb jij die bloemlezing niet?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2006, 09:58

Kijk die Tiba! Mooie aankopen!

Bernadet

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Jan 2006, 10:43

Wat een prachtige boeken Tiba!!!!

de bundel van Amnesty staat ook op mijn lijstje.
En Doen en laten vind je vast mooi, dat heb ik letterlijk stuk gelezen door de jaren heen.

naar Marguerite Duras ben ik erg benieuwd, ik heb wel eens wat van haar gelezen maar dat vond ik niet makkelijk.

Geniet van je aankopen!!!

Groetjes,
Wil

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 21:20

Ik heb zowel 'Gloed', van Marai, alswel 'de Gravin van Parma' besteld.

irene

Berichtdoor irene » 26 Jan 2006, 21:29

Gloed is zonder meer een fantastische keuze!!!
Het andere boek ken ik nog niet.
Kentering van een huwelijk was een van mijn laatste aanschaffen.
GLOED GAF IK AAN MIJN SCHOONMOEDER CADEAU, UITGAVE VAN DE GROTE LETTERBIBLIOTHEEK..
Ik vond het fantastisch dat ik dit boek vond in deze uitvoering!!!

Groetjes, Irene

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2006, 21:33

Gloed is fantastich!!! De Gravin van Parma is aan het begin een beetje taai om door te komen maar halverwege krijgt het hetzelfde niveau als Gloed!
Veel leesplezier BB!

Bernadet

tiba

Berichtdoor tiba » 26 Jan 2006, 22:11

Gloed heb ik hier ook in een mooie uitvoering :D .

Groetjes. Tiba.

Inge

Berichtdoor Inge » 26 Jan 2006, 23:54

Amai, wat kopen jullie veel boeken! Ik ben een beetje gestopt met boeken kopen. Liggen hier al overal rond en heb geen kasten meer. De laatste die ik gekocht heb is volmaakte stilte van Elisabeth George. Ik koop voor de moment alleen nog "alternatieve" boeken omdat je die bijna nergens kunt lenen en boeken die ik in geen enkele bib vind. Op mijn verlanglijstje staan altijd wel een paar boeken en bovenaan Etc van Steinz. Jammer dat ik dit jaar van niemand boekenbonnen kreeg. Niet dat ik niet tevreden ben met kado's hoor maar een boek........ Je kunt dat niemand wijsmaken dat dat voor mij het grootste mogelijke geschenk is. Gelukkig heb ik 2 boeken gewonnen met de tombola van de school van mijn kinderen. Renate dorrestein "verborgen gebreken" jawel!!!!!! en Annika thor "een eiland in zee"

Groetjes Inge

tiba

Berichtdoor tiba » 27 Jan 2006, 14:01

Inge schrijft:

"Ik ben een beetje gestopt met boeken kopen. Liggen hier al overal rond en heb geen kasten meer"

Wordt hier ook een probleem, Inge. Ik weet niet meer waar ik mijn boeken moet leggen/zetten.

Groetjes. Tiba.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2006, 17:39

Gekocht heb ik (nog) niets. Maar ik heb wel een hele stapel afgeschreven boeken meegenomen. O a. Cyriel Buijssen of hoe heet die Vlaming. Nog nooit van gehoord, maar toen ik het opensloeg bleek het in een lekker sappig Vlaamse taaltje geschreven te zijn. Die wilde ik wel lezen. Verder nog een hele stapel die ik ga crossen..

tiba

Berichtdoor tiba » 27 Jan 2006, 18:05

Cyriel Buysse is een Vlaams naturalistisch schrijver, Marjo.
Ik weet niet meer of ik ooit wat van hem gelezen heb.
Ik denk dat hij in Nederland wel gekend was.

Groetjes. Tiba.

irene

Berichtdoor irene » 14 Jun 2006, 17:45

Bernadet vroeg erom:
En dat wordt weer heerlijk meegenieten voor ons als jij je lijstje nieuwe boeken hier vertelt.

Hier komt mijn lijstje:
Robert Anker: Hajar en Daan
Irène Nemirovsky: Storm in juni
Haruki Murakami: De jacht op het verloren schaap
Zeruya Shalev: De tweede familie
Ester Verhoef: Rendez-vous

Voor het staartbedragje wat nog open stond vlug gesneld naar de witte boekenmarkt voor de volgende twee boeken:
Giorgi Faletti: Ik dood
Cristina García: Cubaanse dromen, De zusters Agüro: twee weergaloze familieromans die zich afspelen in het kleurrijke Cuba.

Nog € 4, 50 over ga ik dadelijk maar een flesje wijn voor halen, kan ik vanavond volop genieten van mijn nieuwe stapel boeken.

Groetjes, Irene

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2006, 17:54

Wauw! Wat een mooie boeken irene!

Zeruya Shalev: De tweede familie

dat is toch de zus van Meir Shalev? Ben heel benieuwd wat dat voor boek is.
En wat leuk dat je Cubaanse romans hebt gekocht!

Ik vind die lijstjes altijd écht leuk!

Groetjes
bernadet

Terug naar “Diversen - proza”