Wat een titel "Wegloop", nog erger: het is de naam van een jongetje. Hij heet eigenlijk Niek, maar niemand noemt hem zo.
Lees verder, klik hier... http://www.leestafel.info/paul-biegel
Marjo
Paul Biegel - Wegloop (10+)
Paul Biegel - Wegloop (10+)
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Feb 2011, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
De tachtigjarige kinderboekenschrijver Paul Biegel werd onlangs geïnterviewd door NRC Handelsblad. In dat interview vertelt hij onder andere over een libretto dat hij schreef: "Nederlands is een vreselijke zingtaal, van betonijzer dat je niet krom kunt buigen. Je zit in het Nederlands zo vaak met een dichte klank op het eind - die dode '-en' bijvoorbeeld - terwijl het Italiaans aan het einde van een woord altijd open klinkt."
De interviewer vraagt vervolgens aan Biegel: "Is het Nederlands ook als schrijftaal van betonijzer?" "Jazeker, ik had veel liever in het Engels of Frans geschreven. Het is heel moeilijk om het Nederlands te laten klinken. Alleen al die tussenvoegsels als 'er' zoals in 'er wel bij varen'. Het is daardoor lastig evenwichtige zinnen te maken. Bij het herschrijven pak ik ook zin voor zin bij zijn nekvel uit de tekst, zoals je bij puppy's doet, en weeg hem nog eens."
De interviewer vraagt vervolgens aan Biegel: "Is het Nederlands ook als schrijftaal van betonijzer?" "Jazeker, ik had veel liever in het Engels of Frans geschreven. Het is heel moeilijk om het Nederlands te laten klinken. Alleen al die tussenvoegsels als 'er' zoals in 'er wel bij varen'. Het is daardoor lastig evenwichtige zinnen te maken. Bij het herschrijven pak ik ook zin voor zin bij zijn nekvel uit de tekst, zoals je bij puppy's doet, en weeg hem nog eens."
Ik heb ooit het spiegelkasteel gelezen( ooit voor mijn communie gekregen hihi)
Ik snapte er geen bal van
Mijn zoontje is wel helemaal gek van de kleine kapitein
zijn juf had de boeken en die wilde ie ook perse heben
eerst dacht ik, jongen hoe kan je die boeken nu snappen van paul biegel?
heb het toen voorgelezen
Maar dat zijn toch best leuke boeken, en toch beter te begrijpen
Ik snapte er geen bal van
Mijn zoontje is wel helemaal gek van de kleine kapitein
zijn juf had de boeken en die wilde ie ook perse heben
eerst dacht ik, jongen hoe kan je die boeken nu snappen van paul biegel?
heb het toen voorgelezen
Maar dat zijn toch best leuke boeken, en toch beter te begrijpen
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”