Amin Maalouf - Eeuwig zonder vrouwen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Amin Maalouf - Eeuwig zonder vrouwen

Berichtdoor Marjo » 23 Dec 2005, 14:46

Irene -meen ik- had dit boekje ook gelezen, maar als er al een verslag of item was, dan is dat verdwenen. Jullie zullen het dus moeten doen met dit nieuwe verslag van mijn hand en eventuele herinneringen van Irene!

Eeuwig zonder vrouwen

Hoe zou het zijn: een wereld zonder vrouwen? Nou, een ramp natuurlijk, de wereld zal langzaam ten onder gaan.

Een Franse wetenschapper koopt in Caïro een flesje met op de bijsluiter de volgende tekst:
"de man die dit poeder inneemt verhoogt zijn potentie en zijn hartstocht zal beloond worden met de geboorte van een zoon".
Weer thuis in Parijs belandt het flesje ergens in een la. Zijn partner, een journaliste, inspiratie zoekend voor een column die ze moet schrijven, vindt het flesje. Het brengt haar op het idee voor een vertoog met als titel: 'de autogenocide van de vrouwen hatende volkeren'.
Langzaam dringen er tot in het Westen steeds meer berichten door over volkeren op het zuidelijk halfrond, waar het geboortecijfer voor jongens dat van meisjes ver overtreft. Is dit een speling van het lot, of wordt "de boon van de scarabee" zoals het middel heet daadwerkelijk gebruikt? De journaliste bijt zich vast in het onderwerp en ontdekt dat het laatste het geval is. Al snel springen geslepen westerse farmaceutische fabrikanten erop in, en dan is het middel binnen de kortste keren algemeen goed over de hele wereld.
Natuurlijk komen zelfs de meest vrouw hatende volkeren al gauw tot het inzicht dat vrouwen onmisbaar zijn..er ontstaan oorlogen, meisjes zijn niet veilig meer. De gevolgen zijn niet te overzien.

Het is fictie- gelukkig- maar Maalouf vertelt het op een vrij zakelijk toon alsof het om een ooggetuigenverslag gaat. Niet altijd bevorderlijk voor de leesbaarheid, maar het geeft wel een indringend beeld. Een rampenscenario zonder weerga.

Pocket | Uitgeverij De Geus | 2005 ISBN: 9044506692

© Marjo, december 2005
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Mei 2009, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2005, 15:02

Alle boeken staan op de site Marjo of in het archief. Dus effe zoeken. :shock:
Van de boeken is niets kwijtgeraakt. Hooguit het forum-item. Bij alle boeken staat een link. Als je op de link klikt en je krijgt de melding "Het item wat u zoekt bestaat niet" dan is het forumitem weggeraakt en kan je, als je zou willen doen, een nieuw forumitem maken.

Bernadet.
Laatst gewijzigd door Dettie op 25 Dec 2005, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Dec 2005, 21:27

Ik weet dat er geen verslag in het archief staat, maar het zou kunnen dat Irene toch op het forum iets meer had gezegd dan alleen dat ze het gelezen had. Dat dacht ik tenminste..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2005, 22:51

Het stond bij het thema vriendschap geloof ik, weet niet zeker en irene had het gelezen.

bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Dec 2005, 22:16

Lijkt me een bizar verhaal Marjo!

Bernadet

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”