Camilo José Cela - De bijenkorf

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
WilV

Camilo José Cela - De bijenkorf

Bericht door WilV »

Ik heb het uit.

Het boek speelt zich af in Madrid in de tweede wereldoorlog. Centrale plek is het Cafe van Dona Rosa waar bezoekers in en uit lopen en wiens levens je door het boek heen volgt.
En daar komt meteen mijn grootste probleem met dit boek, want het zijn zovéél bezoekers,..het voorwoord vermeld er 160, en ik heb ze niet geteld, maar ik vrees dat dat klopt.
Er zijn er een aantal die steeds weer terug komen, een aantal die af en toe terug komen, en een aantal die eenmalig optreden.
Maar je weet van te voren niet bij wie dat herhaaldelijk terug komen het geval is,
dus ik heb vooral in het begin echt met man en macht proberen te onthouden wie wie was, maar het lukte me niet.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat dat waarschijnlijk grotendeels aan mij ligt, wellicht dat ik er op een ander tijdstip minder moeite mee heb,
maar ik vond het jammer.

Want het is een boeiend boek waarin je mensen volgt die hun weg zoeken in hun bestaan, in de liefde, in het overleven.
Het is een aanklacht tegen de samenleving die toestaat dat kinderen op straat leven, mensen soms letterlijk moeten overleven envrouwen hun lichaam verkopen om medicijnen voor hun zieke verloofde te kunnen kopen.
De klanten van het cafe zijn mensen die geloven dat de dingen nu eenmaal gebeuren omdat ze gebeuren moeten en dat het niet de moeite loont te proberen daar verbetering in te brengen.
Dat laatste was een citaat en onderbouwt meteen mijn laatste stelling, namelijk dat er af en toe prachtige zinnen in staan.

Jammer dus alleen van al die personages.

Wil
Marjo

Bericht door Marjo »

Je volgt de levens van al die 160 personen? Dat is niet bij te houden toch..
WilV

Bericht door WilV »

Nee hoor..zo erg is het gelukkig niet...er komen 160 personen in voor maar je volgt er een stuk of 20 ofzo, of dertig, ik weet het niet precies.
en andere duiken zo af en toe weer eens op.
Maar omdat je van te voren niet weet wie er vaak terug komt zit je in het begin van alles te onthouden van mensen die je later nauwelijks meer terug ziet.

Maar ik ben voor dit boek niet helemaal reprecentatief vrees ik,eigenlijk moet je ook nog de mening horen van iemand met een iets beter hoofd dan het mijne.
Misschien valt het dan wel reuze mee met al die personages.

Wil
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Moet er nu toch eens aan beginnen. Je maakt me toch nieuwsgierig Wil!

Bernadet
WilV

Bericht door WilV »

Ja ik ben heel nieuwsgierig wat jij er van vindt.
Ik heb namelijk toch een beetje het gevoel dat het aan mij ligt,
en dat ik het met iets meer leesvermogen en concentratievermogen wel erg mooi zou vinden. Het is wel een boek wat mij zou moeten liggen volgens mij.

Wil
Plaats reactie