Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Liefde, liefde
Fleur Bourgonje
Vijf mensen uit verschillende landen – twee vrouwen en drie mannen – zijn door een ogenschijnlijk toeval in hetzelfde etmaal terechtgekomen op een klein eiland in de zuidelijke Chileense archipel. In hun rugtassen zitten, verborgen onder kleding, proviand en overlevingsgereedschap, fragmenten van hun levensloop. Het zesde personage is de liefde.
Aan de hand van vijf tevoorschijn gehaalde brokken leven doet de auteur een poging de verschillende stadia en uitingsvormen te beschrijven van het gevoel waarnaar, waar ter wereld ook, het meest intens wordt verlangd, dat bij verlies het meest schrijnend wordt gemist en bij het verglijden van de tijd alleen door berusting draaglijk wordt. Het is niet meer dan een poging. Een eromheen schrijven door stemmen, (droom)beelden, geuren en geluiden op te roepen. Een pentekening van een strand aan het eind van de wereld waarop wrakhout, herinneringen en mogelijk geluk aanspoelen.
De liefde is de enige die zich niet te kennen geeft in woorden. Toch is háár levensloop de gouden draad in het eilandverhaal.
ISBN 9789082143492 | Hardcover | 220 pagina's | Ef & Ef media | 30 juni 2020
Fleur Bourgonje
Vijf mensen uit verschillende landen – twee vrouwen en drie mannen – zijn door een ogenschijnlijk toeval in hetzelfde etmaal terechtgekomen op een klein eiland in de zuidelijke Chileense archipel. In hun rugtassen zitten, verborgen onder kleding, proviand en overlevingsgereedschap, fragmenten van hun levensloop. Het zesde personage is de liefde.
Aan de hand van vijf tevoorschijn gehaalde brokken leven doet de auteur een poging de verschillende stadia en uitingsvormen te beschrijven van het gevoel waarnaar, waar ter wereld ook, het meest intens wordt verlangd, dat bij verlies het meest schrijnend wordt gemist en bij het verglijden van de tijd alleen door berusting draaglijk wordt. Het is niet meer dan een poging. Een eromheen schrijven door stemmen, (droom)beelden, geuren en geluiden op te roepen. Een pentekening van een strand aan het eind van de wereld waarop wrakhout, herinneringen en mogelijk geluk aanspoelen.
De liefde is de enige die zich niet te kennen geeft in woorden. Toch is háár levensloop de gouden draad in het eilandverhaal.
ISBN 9789082143492 | Hardcover | 220 pagina's | Ef & Ef media | 30 juni 2020
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
'Ach, wat is wijsheid. Iedereen leeft zijn of haar leven zo goed en zo kwaad als het kan liefst waardig, eerlijk, met open vizier, maar lijkt dat niet mogelijk, dan met geheime afspraken, verzwegen vragen, ontwijkende antwoorden, een afgewende blik. Of het zich afspeelt in een atelier, een villa, een tent of onder de blote hemel, dat maakt niet uit. Iedereen moet zien stand te houden. Niet omver waaien, niet verregenen, niet verschroeien, niet verdrinken. Doorlopen, almaar doorlopen. Vergezeld of alleen. Trouw aan de ander maar vooral aan zichzelf proberen te blijven. Ook in de liefde, ook in het verliezen van de liefde.'
Citaat uit Liefde, liefde
'Ach, wat is wijsheid. Iedereen leeft zijn of haar leven zo goed en zo kwaad als het kan liefst waardig, eerlijk, met open vizier, maar lijkt dat niet mogelijk, dan met geheime afspraken, verzwegen vragen, ontwijkende antwoorden, een afgewende blik. Of het zich afspeelt in een atelier, een villa, een tent of onder de blote hemel, dat maakt niet uit. Iedereen moet zien stand te houden. Niet omver waaien, niet verregenen, niet verschroeien, niet verdrinken. Doorlopen, almaar doorlopen. Vergezeld of alleen. Trouw aan de ander maar vooral aan zichzelf proberen te blijven. Ook in de liefde, ook in het verliezen van de liefde.'
Citaat uit Liefde, liefde
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
De lotgevallen
Sacha Bronwasser
Betoverend nieuw geïllustreerd werk van de schrijver van de veelgeprezen roman Luister.
Een veteraan neemt een raadselachtig voorwerp in zijn hand en vindt daardoor eindelijk de moed zijn liefde te verklaren. Een vrouw is ervan overtuigd dat een zeshonderd jaar oud portret haar gevoelens beantwoordt. Na een bezoek aan de geriater krijgt een patient nieuwe gedachten over zijn favoriete beeldhouwwerk.
Deze fictieve verhalen spelen zich af op verschillende plaatsen en onder zeer uiteenlopende omstandigheden. En ze strekken zich uit van het heden tot in de verre toekomst. Maar een ding is zeker: er is altijd een rol weggelegd voor een bestaand kunstwerk.
ISBN 9789026365959 | Hardcover | 224 pagina's | Ambo|Anthos | 8 oktober 2024
Sacha Bronwasser
Betoverend nieuw geïllustreerd werk van de schrijver van de veelgeprezen roman Luister.
Een veteraan neemt een raadselachtig voorwerp in zijn hand en vindt daardoor eindelijk de moed zijn liefde te verklaren. Een vrouw is ervan overtuigd dat een zeshonderd jaar oud portret haar gevoelens beantwoordt. Na een bezoek aan de geriater krijgt een patient nieuwe gedachten over zijn favoriete beeldhouwwerk.
Deze fictieve verhalen spelen zich af op verschillende plaatsen en onder zeer uiteenlopende omstandigheden. En ze strekken zich uit van het heden tot in de verre toekomst. Maar een ding is zeker: er is altijd een rol weggelegd voor een bestaand kunstwerk.
ISBN 9789026365959 | Hardcover | 224 pagina's | Ambo|Anthos | 8 oktober 2024
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
Wij moesten afgebroken worden, zeiden jullie. We moesten afschudden waarmee familie, conventies, tradities en gewoonte ons hadden omhangen. We moesten niets worden, barre grond, een omgespit en van onkruid ontdaan akkertje. We moesten onszelf worden, want dat waren we nog niet.
Citaat Sacha Bronwasser (1968-)
Wij moesten afgebroken worden, zeiden jullie. We moesten afschudden waarmee familie, conventies, tradities en gewoonte ons hadden omhangen. We moesten niets worden, barre grond, een omgespit en van onkruid ontdaan akkertje. We moesten onszelf worden, want dat waren we nog niet.
Citaat Sacha Bronwasser (1968-)
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Plantage Wildlust
Tessa Leuwsha
‘Plantage Wildlust’ van Tessa Leuwsha brengt ons naar begin twintigste eeuw.
Op Plantage Wildlust in Suriname wil Oscar Brouwer een nieuwe start maken als directeur, ver van zijn tirannieke vader in Middelburg. De slavernij is voorbij, contractarbeiders plukken de koffiebessen. Oscar is een stijve, beschaafde man. Via hem ontsnapt ook Janna, zijn modieuze vrouw, aan een beklemmend milieu. Ze hoopt vriendschap te sluiten met Alma, de huishoudster, en verlangt hevig naar een gezin.
Wildlust is een wrede plek; tegen de zwarte opzichter Creebsburg kan Oscar nauwelijks op. De vrije arbeider Rudolf bewaart tussen hen een wankel evenwicht. Als Janna een school wil beginnen wordt ze geconfronteerd met Creebsburg en wendt Alma zich van haar af. Algauw beseft Oscar dat hij voor een onmogelijke keuze staat: moet hij zich vermannen en gaan lijken op zijn vader? Of dreigt hij dan alles te verliezen wat hem lief is? Janna en bovenal zichzelf.
ISBN 9789025458942 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact | 25 mei 2020
Tessa Leuwsha
‘Plantage Wildlust’ van Tessa Leuwsha brengt ons naar begin twintigste eeuw.
Op Plantage Wildlust in Suriname wil Oscar Brouwer een nieuwe start maken als directeur, ver van zijn tirannieke vader in Middelburg. De slavernij is voorbij, contractarbeiders plukken de koffiebessen. Oscar is een stijve, beschaafde man. Via hem ontsnapt ook Janna, zijn modieuze vrouw, aan een beklemmend milieu. Ze hoopt vriendschap te sluiten met Alma, de huishoudster, en verlangt hevig naar een gezin.
Wildlust is een wrede plek; tegen de zwarte opzichter Creebsburg kan Oscar nauwelijks op. De vrije arbeider Rudolf bewaart tussen hen een wankel evenwicht. Als Janna een school wil beginnen wordt ze geconfronteerd met Creebsburg en wendt Alma zich van haar af. Algauw beseft Oscar dat hij voor een onmogelijke keuze staat: moet hij zich vermannen en gaan lijken op zijn vader? Of dreigt hij dan alles te verliezen wat hem lief is? Janna en bovenal zichzelf.
ISBN 9789025458942 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact | 25 mei 2020
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
Alma graaide naar een laken, veegde het neusje schoon en in dezelfde beweging het lijfje. Het was een meisje, met donker krullend haar. Haar huid had de kleur van karamel. zoals die van Alma zelf. Haar hand met het laken zakte in verwarring omlaag. Ze keek naar de moeder in het bed. Paniekerig maakte Janna aanstalten om op te staan. Toen liet ze haar pogingen varen en sloot haar ogen.
Citaat uit Plantage Wildlust
Tessa Leuwsha (1967-)
Alma graaide naar een laken, veegde het neusje schoon en in dezelfde beweging het lijfje. Het was een meisje, met donker krullend haar. Haar huid had de kleur van karamel. zoals die van Alma zelf. Haar hand met het laken zakte in verwarring omlaag. Ze keek naar de moeder in het bed. Paniekerig maakte Janna aanstalten om op te staan. Toen liet ze haar pogingen varen en sloot haar ogen.
Citaat uit Plantage Wildlust
Tessa Leuwsha (1967-)
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Vogel kan niet vliegen
Threes Anna
Melody, cheffin van een kwijnend hotel in een winderig woestijndorp, besluit haar geluk te beproeven in de grote stad.
Als ze tien jaar later bericht krijgt dat haar dochter is gestorven keert ze terug naar het dorp, dat ze in verregaande staat van verval aantreft. Tot haar grote verrassing blijkt ze een kleinzoon te hebben, wiens vertrouwen ze maar moeilijk kan winnen.
Threes Anna beschrijft de geïsoleerde woestijngemeenschap op beeldende wijze en weet een haast voelbare spanning aan te brengen tussen een jongetje dat rouwt om zijn moeder en een grootmoeder die iets goed te maken heeft.
ISBN 9789021433974 | Paperback | 235 pagina's | Querido | 1 februari 2008
Threes Anna
Melody, cheffin van een kwijnend hotel in een winderig woestijndorp, besluit haar geluk te beproeven in de grote stad.
Als ze tien jaar later bericht krijgt dat haar dochter is gestorven keert ze terug naar het dorp, dat ze in verregaande staat van verval aantreft. Tot haar grote verrassing blijkt ze een kleinzoon te hebben, wiens vertrouwen ze maar moeilijk kan winnen.
Threes Anna beschrijft de geïsoleerde woestijngemeenschap op beeldende wijze en weet een haast voelbare spanning aan te brengen tussen een jongetje dat rouwt om zijn moeder en een grootmoeder die iets goed te maken heeft.
ISBN 9789021433974 | Paperback | 235 pagina's | Querido | 1 februari 2008
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
Ik vind het niet moeilijk mijn eigen werk te verfilmen. Ik durf er rücksichtslos in te hakken, omdat ik precies weet wat het hart van het verhaal is
Threes Anna (1959-)
pseudoniem voor Threes Schreurs, Nederlandse romanschrijfster, theater-, film- en podcastmaakster.
Ik vind het niet moeilijk mijn eigen werk te verfilmen. Ik durf er rücksichtslos in te hakken, omdat ik precies weet wat het hart van het verhaal is
Threes Anna (1959-)
pseudoniem voor Threes Schreurs, Nederlandse romanschrijfster, theater-, film- en podcastmaakster.
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Moederland
Inge de Bever
Een jonge Nederlandse studente trouwt in 1980 met een Turkse man en komt daardoor in aanraking met een haar onbekende cultuur, taal en samenleving. Wat betekent dat voor haar leven? Hoe verovert ze een plek binnen haar schoonfamilie, hoe ervaart ze het reilen en zeilen van alledag in Turkije? Wat valt haar op, wat maakt ze mee, en hoe verandert dat in de loop van bijna vier decennia?
Een rode draad in Moederland is de relatie tussen de hoofdpersoon en haar Turkse schoonmoeder. Hoewel de verschillen aanvankelijk groot lijken, blijken er gaandeweg toch veel overeenkomsten te zijn tussen deze vrouwenlevens. Vanuit het gedeelde besef dat vrouwen overal te maken krijgen met dezelfde dilemma’s, maken argwaan en behoedzaamheid plaats voor waardering en solidariteit.
In de autobiografische roman Moederland laat Inge de Bever een huwelijk en een leven zien in twee landen en culturen. Een rijk boek waarin het vreemde vertrouwd wordt en uiteindelijk heel herkenbaar blijkt te zijn. In een prachtige stijl, vaak humoristisch, soms ontroerend, komen grote levensthema’s bijna terloops voorbij.
ISBN 9789028290136 | Paperback | 192 pagina's | Van Oorschot | 15 februari 2019
Inge de Bever
Een jonge Nederlandse studente trouwt in 1980 met een Turkse man en komt daardoor in aanraking met een haar onbekende cultuur, taal en samenleving. Wat betekent dat voor haar leven? Hoe verovert ze een plek binnen haar schoonfamilie, hoe ervaart ze het reilen en zeilen van alledag in Turkije? Wat valt haar op, wat maakt ze mee, en hoe verandert dat in de loop van bijna vier decennia?
Een rode draad in Moederland is de relatie tussen de hoofdpersoon en haar Turkse schoonmoeder. Hoewel de verschillen aanvankelijk groot lijken, blijken er gaandeweg toch veel overeenkomsten te zijn tussen deze vrouwenlevens. Vanuit het gedeelde besef dat vrouwen overal te maken krijgen met dezelfde dilemma’s, maken argwaan en behoedzaamheid plaats voor waardering en solidariteit.
In de autobiografische roman Moederland laat Inge de Bever een huwelijk en een leven zien in twee landen en culturen. Een rijk boek waarin het vreemde vertrouwd wordt en uiteindelijk heel herkenbaar blijkt te zijn. In een prachtige stijl, vaak humoristisch, soms ontroerend, komen grote levensthema’s bijna terloops voorbij.
ISBN 9789028290136 | Paperback | 192 pagina's | Van Oorschot | 15 februari 2019
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
‘Ik voel me geen vreemde meer tussen de Turken. Ze zijn me vertrouwd geworden.’
‘Dus het is echt je tweede vaderland geworden.’
‘De Turken zeggen moederland,’ zei ik. ‘Alles draait hier om moeder de vrouw.’
Citaat Moederland (blz 112)
Inge de Bever (1958-)
‘Ik voel me geen vreemde meer tussen de Turken. Ze zijn me vertrouwd geworden.’
‘Dus het is echt je tweede vaderland geworden.’
‘De Turken zeggen moederland,’ zei ik. ‘Alles draait hier om moeder de vrouw.’
Citaat Moederland (blz 112)
Inge de Bever (1958-)
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Haat kwadraat
Floortje Zwigtman
Michael en Katleen zijn een tweeling. Maar geen echte tweeling. Zoals ze zelf zeggen: 'We deelden toevallig een baarmoeder.'
Er gaat geen dag voorbij zonder ruzie. Onvermijdelijk zit de grote confrontatie eraan te komen: the big one.
En dan nemen Michael en Katleen een besluit: ze willen een scheiding. Maar hoe regel je dat als je broer en zus bent?
Floortje Zwigtman (1974) debuteerde in 2001 met Spelregels, een jaar later volgde het spraakmakende Wolfsroedel. Haar passie voor negentiende-eeuws Londen kon ze kwijt in de trilogie Een groene bloem, waarvoor ze een aantal jaren onderzoek deed. Zwigtman ontving voor haar boeken vele prijzen, waaronder de Gouden Uil en de Gouden Zoen.
ISBN 9789031725106 | Paperback | 77 pagina's | Averbode | 25 september 2007
Young Adult
Floortje Zwigtman
Michael en Katleen zijn een tweeling. Maar geen echte tweeling. Zoals ze zelf zeggen: 'We deelden toevallig een baarmoeder.'
Er gaat geen dag voorbij zonder ruzie. Onvermijdelijk zit de grote confrontatie eraan te komen: the big one.
En dan nemen Michael en Katleen een besluit: ze willen een scheiding. Maar hoe regel je dat als je broer en zus bent?
Floortje Zwigtman (1974) debuteerde in 2001 met Spelregels, een jaar later volgde het spraakmakende Wolfsroedel. Haar passie voor negentiende-eeuws Londen kon ze kwijt in de trilogie Een groene bloem, waarvoor ze een aantal jaren onderzoek deed. Zwigtman ontving voor haar boeken vele prijzen, waaronder de Gouden Uil en de Gouden Zoen.
ISBN 9789031725106 | Paperback | 77 pagina's | Averbode | 25 september 2007
Young Adult
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
Floortje Zwigtman, pseudoniem van Andrea Oostdijk (Terneuzen, 13 november 1974) is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Ze heeft de pabo in Middelburg gevolgd en verschillende jaren voor de klas gestaan. Zwigtman staat er om bekend dat ze moeilijke onderwerpen en taboes niet uit de weg gaat; haar boeken geven een beklemmend beeld van de mens, waarbij geweld, martelingen, moord en seks dikwijls onderdeel van het verhaal zijn.
Bron: Wikipedia
Floortje Zwigtman, pseudoniem van Andrea Oostdijk (Terneuzen, 13 november 1974) is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Ze heeft de pabo in Middelburg gevolgd en verschillende jaren voor de klas gestaan. Zwigtman staat er om bekend dat ze moeilijke onderwerpen en taboes niet uit de weg gaat; haar boeken geven een beklemmend beeld van de mens, waarbij geweld, martelingen, moord en seks dikwijls onderdeel van het verhaal zijn.
Bron: Wikipedia
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
In gesprek met de Noordzee
Arita Baaijens
Eigenzinnig, avontuurlijk en poëtisch boek over de vraag of mens en zee elkaar kunnen verstaan. Hoe gaan we naar een toekomst waarin alle levensvormen worden gerespecteerd?
Het voortdurend knechten van land en zee zit in de Nederlandse genen. Baggeren, rechttrekken wat krom is en windmolenparken uitstrooien over zee; we doen wat ons goeddunkt zonder de zee of het land ooit iets te vragen of te bedanken. Die bazige houding ten opzichte van de natuur heeft Arita Baaijens altijd verbaasd. Op haar reizen ervaarde ze dat in andere culturen de stem van bossen, bergen en rivieren wel serieus wordt genomen. Waarom in Nederland dan niet?
In dit boek neemt Baaijens een duik in het diepe en onderzoekt wat meestal over het hoofd wordt gezien. Wat wil het wier? Wat wil de oester? Ze broedt op een plan om de Noordzee bestuurskamers binnen te loodsen waar men uitsluitend over, maar nooit mét de zee praat. Zal ze daarin slagen? En wat vindt de Noordzee van haar plan?
In gesprek met de Noordzee breekt het debat open over onze omgang met natuur en voert je een onbekende wereld binnen waarin taal stroomt, garnalen filosofische problemen oplossen en de zee heel dichtbij komt.
Arita Baaijens is ontdekkingsreizigster, schrijfster en fotograaf. Zij is lid van de Royal Geographical Society, de Explorers Cluben de Long Riders Guild. Ze heeft ruim 25 woestijnexpedities op haar naam staan.
ISBN 9789045048857 | Paperback | 192 pagina's | Atlas Contact | 17 januari 2025
Arita Baaijens
Eigenzinnig, avontuurlijk en poëtisch boek over de vraag of mens en zee elkaar kunnen verstaan. Hoe gaan we naar een toekomst waarin alle levensvormen worden gerespecteerd?
Het voortdurend knechten van land en zee zit in de Nederlandse genen. Baggeren, rechttrekken wat krom is en windmolenparken uitstrooien over zee; we doen wat ons goeddunkt zonder de zee of het land ooit iets te vragen of te bedanken. Die bazige houding ten opzichte van de natuur heeft Arita Baaijens altijd verbaasd. Op haar reizen ervaarde ze dat in andere culturen de stem van bossen, bergen en rivieren wel serieus wordt genomen. Waarom in Nederland dan niet?
In dit boek neemt Baaijens een duik in het diepe en onderzoekt wat meestal over het hoofd wordt gezien. Wat wil het wier? Wat wil de oester? Ze broedt op een plan om de Noordzee bestuurskamers binnen te loodsen waar men uitsluitend over, maar nooit mét de zee praat. Zal ze daarin slagen? En wat vindt de Noordzee van haar plan?
In gesprek met de Noordzee breekt het debat open over onze omgang met natuur en voert je een onbekende wereld binnen waarin taal stroomt, garnalen filosofische problemen oplossen en de zee heel dichtbij komt.
Arita Baaijens is ontdekkingsreizigster, schrijfster en fotograaf. Zij is lid van de Royal Geographical Society, de Explorers Cluben de Long Riders Guild. Ze heeft ruim 25 woestijnexpedities op haar naam staan.
ISBN 9789045048857 | Paperback | 192 pagina's | Atlas Contact | 17 januari 2025
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
Het gevoel samen te vallen met je omgeving. De pure blijdschap om ogenschijnlijk kleine dingen.
[...] Elke reis is tegelijkertijd ook een reis naar binnen.
Arita Baaijens (1956-).
Bioloog, ontdekkingsreizigster, schrijfster en fotograaf.
Het gevoel samen te vallen met je omgeving. De pure blijdschap om ogenschijnlijk kleine dingen.
[...] Elke reis is tegelijkertijd ook een reis naar binnen.
Arita Baaijens (1956-).
Bioloog, ontdekkingsreizigster, schrijfster en fotograaf.
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Ik ben vrij
Lale Gül
In februari 2021 werd Nederland overdonderd door Ik ga leven, de openhartige, ontroerende en vlijmscherpe debuutroman van Lale Gül, waarin ze haar persoonlijke strijd tegen de verstikkende tradities en verwachtingen binnen haar streng religieuze gemeenschap beschreef. Lale verlangde naar vrijheid, en die zou ze krijgen.
In Ik ben vrij blikt Lale terug op de eerste jaren van haar nieuwe leven. Dat heeft haar succes gebracht, prijzen, steun, nieuwe ontmoetingen en vriendschappen, en vooral vrijheid. Maar aan de andere kant is ze bedreigd en wordt ze uitgekotst door haar familie, vrienden van vroeger, de moslimgemeenschap en zelfs haar zusje, dat nog wél gelovig is en met volle overtuiging een hoofddoek draagt.
Ik ben vrij is een aangrijpend relaas en een diepgravende reflectie op de kracht van individuele vrijheid, de prijs van authenticiteit en de moed om tegen de stroom in te zwemmen. Lale beschrijft met haar geheel eigen pen, die honderdduizenden lezers al wist te ontroeren, op goudeerlijke wijze haar nieuwe leven. Ze neemt ons mee in haar bestaan van succesvol schrijver en tegelijk afvallige. Ze bezoekt lezingen, vrienden, schoonouders, schrijvers en haar therapeut, maar niet langer haar familie. Voor haar vrijheid heeft ze een hoge prijs betaald. Was die het waard?
Lale Gül (1997) is schrijver en columnist. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van de stichting Milli Görüş, daarna studeerde ze Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar debuutroman Ik ga leven werd een internationale bestseller en won diverse prijzen, waaronder de NS Publieksprijs in 2021.
ISBN 9789044655827 | Paperback | 368 pagina's | Prometheus | 14 mei 2024
Lale Gül
In februari 2021 werd Nederland overdonderd door Ik ga leven, de openhartige, ontroerende en vlijmscherpe debuutroman van Lale Gül, waarin ze haar persoonlijke strijd tegen de verstikkende tradities en verwachtingen binnen haar streng religieuze gemeenschap beschreef. Lale verlangde naar vrijheid, en die zou ze krijgen.
In Ik ben vrij blikt Lale terug op de eerste jaren van haar nieuwe leven. Dat heeft haar succes gebracht, prijzen, steun, nieuwe ontmoetingen en vriendschappen, en vooral vrijheid. Maar aan de andere kant is ze bedreigd en wordt ze uitgekotst door haar familie, vrienden van vroeger, de moslimgemeenschap en zelfs haar zusje, dat nog wél gelovig is en met volle overtuiging een hoofddoek draagt.
Ik ben vrij is een aangrijpend relaas en een diepgravende reflectie op de kracht van individuele vrijheid, de prijs van authenticiteit en de moed om tegen de stroom in te zwemmen. Lale beschrijft met haar geheel eigen pen, die honderdduizenden lezers al wist te ontroeren, op goudeerlijke wijze haar nieuwe leven. Ze neemt ons mee in haar bestaan van succesvol schrijver en tegelijk afvallige. Ze bezoekt lezingen, vrienden, schoonouders, schrijvers en haar therapeut, maar niet langer haar familie. Voor haar vrijheid heeft ze een hoge prijs betaald. Was die het waard?
Lale Gül (1997) is schrijver en columnist. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van de stichting Milli Görüş, daarna studeerde ze Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar debuutroman Ik ga leven werd een internationale bestseller en won diverse prijzen, waaronder de NS Publieksprijs in 2021.
ISBN 9789044655827 | Paperback | 368 pagina's | Prometheus | 14 mei 2024
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
Dat ik een boek over de streng religieuze gemeenschap schreef en er openlijk over ging praten, zullen ze niet als eerbied hebben ervaren, nee. Het wás ook een woedend boek. Ik heb spijt van de harteloze dingen die ik heb gezegd. Ik had mijn moeder geen monster moeten noemen. Dat ik in mijn tweede boek, Ik ben vrij, minder hard tegen haar tekeerga, komt misschien wel doordat ik meer van haar ben gaan begrijpen.
Lale Gül (1997-).
Turks-Nederlandse schrijfster
Dat ik een boek over de streng religieuze gemeenschap schreef en er openlijk over ging praten, zullen ze niet als eerbied hebben ervaren, nee. Het wás ook een woedend boek. Ik heb spijt van de harteloze dingen die ik heb gezegd. Ik had mijn moeder geen monster moeten noemen. Dat ik in mijn tweede boek, Ik ben vrij, minder hard tegen haar tekeerga, komt misschien wel doordat ik meer van haar ben gaan begrijpen.
Lale Gül (1997-).
Turks-Nederlandse schrijfster
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Het zal je moeder maar wezen
Karin Bruers
De onderlinge verhoudingen binnen Karins familie komen op scherp te staan wanneer moeder naar een verzorgingshuis moet. Ze is vierentachtig en dementerend.
Een deel van haar kinderen overdrijft echter haar ziektebeeld waardoor ze plots op een gesloten afdeling tussen luiers dragende en zwaar verwarde ouderen terechtkomt.
Als Karin haar daar helemaal in paniek aantreft, besluit ze moeder, samen met een van haar zussen, te ontvoeren en in haar eigen huis onder te brengen. De rest van de familie is woest. Het is het begin van een ruzie met het lot van moeder als inzet. Maar plots je moeder vierentwintig uur per dag om je heen hebben, blijkt echter ook niet gemakkelijk. Zeker niet als ze denkt dat haar dochter Karin een tante is, en haar zoon een zus.
Het zal je moeder maar wezen is een tragikomische, maar ook ontroerende roman over een gezin dat uit elkaar valt, over de verwoestende kracht van dementie en over de wijze waarop we omgaan met ouderen.
ISBN 9789048866694 | Paperback | 208 pagina's | Lebowski | 19 mei 2022
Karin Bruers
De onderlinge verhoudingen binnen Karins familie komen op scherp te staan wanneer moeder naar een verzorgingshuis moet. Ze is vierentachtig en dementerend.
Een deel van haar kinderen overdrijft echter haar ziektebeeld waardoor ze plots op een gesloten afdeling tussen luiers dragende en zwaar verwarde ouderen terechtkomt.
Als Karin haar daar helemaal in paniek aantreft, besluit ze moeder, samen met een van haar zussen, te ontvoeren en in haar eigen huis onder te brengen. De rest van de familie is woest. Het is het begin van een ruzie met het lot van moeder als inzet. Maar plots je moeder vierentwintig uur per dag om je heen hebben, blijkt echter ook niet gemakkelijk. Zeker niet als ze denkt dat haar dochter Karin een tante is, en haar zoon een zus.
Het zal je moeder maar wezen is een tragikomische, maar ook ontroerende roman over een gezin dat uit elkaar valt, over de verwoestende kracht van dementie en over de wijze waarop we omgaan met ouderen.
ISBN 9789048866694 | Paperback | 208 pagina's | Lebowski | 19 mei 2022
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
"Ik weet best dat ik véél ben. Ik denk dat iemand vergeten is om een muur voor mij te bouwen, die me een beetje afschermt voor onrecht."
Karin Bruers (1962-).
Schrijver, activiste, cabaretier
"Ik weet best dat ik véél ben. Ik denk dat iemand vergeten is om een muur voor mij te bouwen, die me een beetje afschermt voor onrecht."
Karin Bruers (1962-).
Schrijver, activiste, cabaretier
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Hoe laat eigenlijk
Jannah Loontjens
Als Aaf in haar hotelkamer wordt opgesloten door haar vriend, realiseert ze zich hoe verwrongen haar leven is. Ze is samen met Ralph naar Dakar gereisd, waar ze voor haar werk een artikel moet schrijven over een kunstmanifestatie.
Vanaf het moment dat ze voet in Dakar zetten, gaat er van alles mis. Het wordt voor Aaf pijnlijk duidelijk hoe beklemmend haar relatie met Ralph is. Het liefst wil ze vluchten uit haar routineuze leven, maar in haar verwoede pogingen hiertoe zet ze een serie desastreuze gebeurtenissen in gang, waaruit de enige redding de terugkeer naar diezelfde routine dreigt te zijn.
Jannah Loontjens (1974) groeide op in Zweden en Nederland. Ze studeerde filosofie en werkt momenteel aan haar proefschrift bij algemene literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 publiceerde ze de dichtbundel Varianten van nu en daarna verscheen Het ongelooflijke krimpen (2006). In 2007 debuteerde ze als romanschrijfster met Veel geluk.
ISBN 9789044615548 | Paperback | 300 pagina's | Prometheus | 01 januari 2011
Jannah Loontjens
Als Aaf in haar hotelkamer wordt opgesloten door haar vriend, realiseert ze zich hoe verwrongen haar leven is. Ze is samen met Ralph naar Dakar gereisd, waar ze voor haar werk een artikel moet schrijven over een kunstmanifestatie.
Vanaf het moment dat ze voet in Dakar zetten, gaat er van alles mis. Het wordt voor Aaf pijnlijk duidelijk hoe beklemmend haar relatie met Ralph is. Het liefst wil ze vluchten uit haar routineuze leven, maar in haar verwoede pogingen hiertoe zet ze een serie desastreuze gebeurtenissen in gang, waaruit de enige redding de terugkeer naar diezelfde routine dreigt te zijn.
Jannah Loontjens (1974) groeide op in Zweden en Nederland. Ze studeerde filosofie en werkt momenteel aan haar proefschrift bij algemene literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 publiceerde ze de dichtbundel Varianten van nu en daarna verscheen Het ongelooflijke krimpen (2006). In 2007 debuteerde ze als romanschrijfster met Veel geluk.
ISBN 9789044615548 | Paperback | 300 pagina's | Prometheus | 01 januari 2011
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
"Je moet gedisciplineerder zijn, je hebt veel minder tijd. Als ik in een verhaal zit, blijf ik daarover nadenken. Je moet leren om dat proces aan en uit te schakelen."
Jannah Loontjens (1974-).
Schrijver en filosoof
"Je moet gedisciplineerder zijn, je hebt veel minder tijd. Als ik in een verhaal zit, blijf ik daarover nadenken. Je moet leren om dat proces aan en uit te schakelen."
Jannah Loontjens (1974-).
Schrijver en filosoof
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Bloedlijn
Simone van der Vlugt
Wanneer Alkmaar voor de zoveelste keer wordt aangevallen probeert Katelijne haar brouwerij koste wat kost te beschermen tegen het brute geweld van de West-Friezen. Ze hoopt dat haar geheime liefde, koning Willem II, kan helpen door Alkmaar stadsrechten te schenken. Ze ziet zich echter voor een heel ander probleem gesteld wanneer ze van hem in verwachting blijkt te zijn…
Koning Willem is verwikkeld in een machtsstrijd en hij doet er alles aan om de West-Friezen aan zich te onderwerpen. Ondertussen wordt hij vader van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.
Na Willems dood voelt Floris zich verplicht het werk van zijn vader af te maken, en snakt Alard naar erkenning van de grafelijke familie. Floris’ tante, Aleid van Holland, wendt intussen al haar macht aan om de levens van de jongemannen strikt gescheiden te houden. Als zij door het noodlot toch samengebracht worden, bundelen ze hun krachten om de strijd met hun vijanden aan te gaan en de familie-eer te redden.
Met Bloedlijn schreef Simone van der Vlugt een prachtig verhaal over macht, liefde en familiebanden. Als geen ander weet ze de levens van de hoogste kringen en die van het gewone volk beeldend te beschrijven. De middeleeuwen komen zo dichterbij dan ooit.
ISBN 9789026356377 | Hardcover | 456 pagina's | Ambo|Anthos | 6 februari 2024
Simone van der Vlugt
Wanneer Alkmaar voor de zoveelste keer wordt aangevallen probeert Katelijne haar brouwerij koste wat kost te beschermen tegen het brute geweld van de West-Friezen. Ze hoopt dat haar geheime liefde, koning Willem II, kan helpen door Alkmaar stadsrechten te schenken. Ze ziet zich echter voor een heel ander probleem gesteld wanneer ze van hem in verwachting blijkt te zijn…
Koning Willem is verwikkeld in een machtsstrijd en hij doet er alles aan om de West-Friezen aan zich te onderwerpen. Ondertussen wordt hij vader van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.
Na Willems dood voelt Floris zich verplicht het werk van zijn vader af te maken, en snakt Alard naar erkenning van de grafelijke familie. Floris’ tante, Aleid van Holland, wendt intussen al haar macht aan om de levens van de jongemannen strikt gescheiden te houden. Als zij door het noodlot toch samengebracht worden, bundelen ze hun krachten om de strijd met hun vijanden aan te gaan en de familie-eer te redden.
Met Bloedlijn schreef Simone van der Vlugt een prachtig verhaal over macht, liefde en familiebanden. Als geen ander weet ze de levens van de hoogste kringen en die van het gewone volk beeldend te beschrijven. De middeleeuwen komen zo dichterbij dan ooit.
ISBN 9789026356377 | Hardcover | 456 pagina's | Ambo|Anthos | 6 februari 2024
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
“Ieder woord dat ze spreekt is waar. Het is alleen niet de waarheid die me pijn doet, maar het gebrek aan medeleven.”
— Simone van der Vlugt (1966-)
Nederlandse auteur van historische (jeugd)romans en literaire thrillers
“Ieder woord dat ze spreekt is waar. Het is alleen niet de waarheid die me pijn doet, maar het gebrek aan medeleven.”
— Simone van der Vlugt (1966-)
Nederlandse auteur van historische (jeugd)romans en literaire thrillers
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
De Zoete Zusjes zijn de baas
Hanneke de Zoete
In ‘De Zoete Zusjes zijn de baas’, geschreven door Hanneke de Zoete, gaan de Zoete Zusjes Saar en Janna protesteren. Want grote mensen zeggen altijd nee, en ze spelen de baas over kinderen. Maar waarom eigenlijk? Kinderen kunnen ook heel goed de baas zijn! Dus organiseren de Zoete Zusjes de allerleukste dag van het jaar: ja-dag, waarop kinderen voor één dag de baas zijn. Zij bepalen álles.
En zo gebeuren er alleen maar leuke dingen op ja-dag: van een koekjesontbijt tot stampen in de plassen, je haren roze verven en uit eten in je pyjama.
Een heerlijk boek om voor te lezen vanaf 4 jaar of voor kinderen vanaf 7 jaar die zelf willen lezen.
De uitvoering van dit (voorlees)boek is mooi gebonden, vrolijk geïllustreerd door Iris Boter en met glitters op het omslag. Dat maakt dit boek ook een perfect cadeau voor elk kind.
Ter gelegenheid van een verjaardag, diploma, verhuizing, Sinterklaas, Kerstmis, of gewoon zomaar.
Hanneke de Zoete stond jarenlang voor de klas en maakte in 2019 haar schrijversdebuut. Haar dochters Saar en Janna dienen als inspiratie voor haar boeken, waarin ze dagelijkse avonturen beleven waar ieder kind de hoofdrol in zou kunnen spelen.
ISBN 9789043933728 | Hardcover | 96 pagina's | Kosmos Uitgevers | 27 augustus 2024
Hanneke de Zoete
In ‘De Zoete Zusjes zijn de baas’, geschreven door Hanneke de Zoete, gaan de Zoete Zusjes Saar en Janna protesteren. Want grote mensen zeggen altijd nee, en ze spelen de baas over kinderen. Maar waarom eigenlijk? Kinderen kunnen ook heel goed de baas zijn! Dus organiseren de Zoete Zusjes de allerleukste dag van het jaar: ja-dag, waarop kinderen voor één dag de baas zijn. Zij bepalen álles.
En zo gebeuren er alleen maar leuke dingen op ja-dag: van een koekjesontbijt tot stampen in de plassen, je haren roze verven en uit eten in je pyjama.
Een heerlijk boek om voor te lezen vanaf 4 jaar of voor kinderen vanaf 7 jaar die zelf willen lezen.
De uitvoering van dit (voorlees)boek is mooi gebonden, vrolijk geïllustreerd door Iris Boter en met glitters op het omslag. Dat maakt dit boek ook een perfect cadeau voor elk kind.
Ter gelegenheid van een verjaardag, diploma, verhuizing, Sinterklaas, Kerstmis, of gewoon zomaar.
Hanneke de Zoete stond jarenlang voor de klas en maakte in 2019 haar schrijversdebuut. Haar dochters Saar en Janna dienen als inspiratie voor haar boeken, waarin ze dagelijkse avonturen beleven waar ieder kind de hoofdrol in zou kunnen spelen.
ISBN 9789043933728 | Hardcover | 96 pagina's | Kosmos Uitgevers | 27 augustus 2024
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Citaat van de dag
“Ik houd niet alleen van lezen, maar ook van schrijven. Mijn grootste droom was om ooit een eigen boek te schrijven. Niet in de laatste plaats omdat ik graag kinderen aanmoedig om ook te lezen!”
— Hanneke de Zoete (1981-)
Vlogster en kinderboekenschrijfster
“Ik houd niet alleen van lezen, maar ook van schrijven. Mijn grootste droom was om ooit een eigen boek te schrijven. Niet in de laatste plaats omdat ik graag kinderen aanmoedig om ook te lezen!”
— Hanneke de Zoete (1981-)
Vlogster en kinderboekenschrijfster
Re: Thema januari 2025 - Nederlandse vrouwelijke schrijvers
Augustus
Irma Maria Achten
De zestienjarige David raakt roekeloos verliefd op de mysterieuze Chileense Mercè, een vrouw die qua leeftijd zijn moeder had kunnen zijn. Als hun liefde na een aantal welhaast onoverkomelijke hindernissen eindelijk gestalte krijgt, volgt een extatische periode waarin ze afwisselend in Griekenland en Rome wonen.
Mercès ongrijpbare, complexe familiegeschiedenis noopt hen Europa achter zich te laten. Ze vertrekken naar Chili, naar de Atacamawoestijn. Daar, in de sfeer van het onbestaanbare, waar de woestijn alle geheimen genadeloos conserveert, moet David zijn logica loslaten om te overleven.
ISBN 9789028292031 | Paperback | 251 pagina's | V Oorschot | 2 september 2019
Irma Maria Achten
De zestienjarige David raakt roekeloos verliefd op de mysterieuze Chileense Mercè, een vrouw die qua leeftijd zijn moeder had kunnen zijn. Als hun liefde na een aantal welhaast onoverkomelijke hindernissen eindelijk gestalte krijgt, volgt een extatische periode waarin ze afwisselend in Griekenland en Rome wonen.
Mercès ongrijpbare, complexe familiegeschiedenis noopt hen Europa achter zich te laten. Ze vertrekken naar Chili, naar de Atacamawoestijn. Daar, in de sfeer van het onbestaanbare, waar de woestijn alle geheimen genadeloos conserveert, moet David zijn logica loslaten om te overleven.
ISBN 9789028292031 | Paperback | 251 pagina's | V Oorschot | 2 september 2019