Prima leesboek over dwangstoornissen. Je zal er maar last van hebben...
Lees meer: http://www.leestafel.info/maren-stoffels
-
Maren Stoffels - Ik moet dit doen 10+
Re: Maren Stoffels - Ik moet dit doen 10+
Ik vind dit boek eerder voor 12+. Het boek heeft mij niet overtuigd. Het is niet slecht, het is niet bijzonder. Uitgegeven als thriller, maar nergens is de spanning voelbaar. Het onderwerp is wel apart en ook eerlijk weergegeven. Graag gelezen, edoch niet beklijvend. Ik ben benieuwd wat kinderen er van vinden.
Als thriller? Nergens teruggevonden. En nee, dat is het ook niet. Maar als je zegt dat het onderwerp 'eerlijk is weergegeven', waarom overtuigt het dan niet? Dat is toch de kern?
Het is inderdaad niet als thriller gecatalogiseerd. Ik dacht dat dat op het omslag stond. Dat klopt niet. Ja, beoordeling is ook een gevoelszwakte. Het heeft mij niet bij de leeslurven gegrepen. Zoals eerder geschreven: het is geen slecht verhaal, het beroert mij onvoldoende terwijl dat bij een probleemgroep wel zou moeten. Het einde is wensvervullend en hoopvol. Is dat Realistisch? In totaliteit vind ik Maren Stoffels een auteur die niet bij het topsegment hoort. Het is altijd een 7 om het als schoolmeester uitte drukken. Het is redelijk constant, er zijn ook geen echte missers in haar oeuvre.
Nog als aanvulling. Net het nieuwe boek gelezen van Marlous Morshuis ‘Quotum - project Z. Dat vind is een sterk verhaal. Dikke 8 om het te vergelijken. Dat blijft echter persoonlijk en is het aardige van de discussie die we hier voeren. Het gaat maar om één ding: leerlingen (lees jongeren) weer meer aan het lezen te krijgen.
Helemaal mee eens!
Morshuis komt op mijn lijstje, ik vind haar sowieso bij een betere klasse schrijvers horen. Maar Stoffels spreekt met haar vlotte schrijfstijl meer kinderen aan denk ik.
Morshuis komt op mijn lijstje, ik vind haar sowieso bij een betere klasse schrijvers horen. Maar Stoffels spreekt met haar vlotte schrijfstijl meer kinderen aan denk ik.
Andere boeken van Maren Stoffels vond je of niet zo'n diepgang hebben óf teveel tegelijk behandelen.
Vind je dat ze nu wel een goed evenwicht heeft gevonden Marjo?
Dettie
Vind je dat ze nu wel een goed evenwicht heeft gevonden Marjo?
Dettie
Teveel thematiek tegelijk, dat geldt hier niet.
Die diepgang, nou ja, er is dus verschil tussen Morshuis en Stoffels, waarbij de laatste minder diep gaat maar daardoor meer kinderen aanspreekt.
Die diepgang, nou ja, er is dus verschil tussen Morshuis en Stoffels, waarbij de laatste minder diep gaat maar daardoor meer kinderen aanspreekt.
Ze heeft in dit laatste boek dus wel een evenwicht gevonden vind je.
Dettie
Dettie
Ik herinner me de andere verhalen niet zo goed meer, maar als ze schrijft voor oudere kinderen is het net of er meer thema's ('ellende') in moet.
Eigenlijk wel mooi als ze daar bewust rekening mee houdt, maar ik weet niet of dat zo is.
Eigenlijk wel mooi als ze daar bewust rekening mee houdt, maar ik weet niet of dat zo is.
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”