Dan Brown - De Da Vinci Code

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:46

De "Da Vinci code" is inderdaad een goed boek. Ik ben nu "Het Bernini Mysterie" aan het lezen. Vorig jaar ben ik naar Rome geweest en ik herken veel in het boek. Dat maakt het extra leuk!

Lizzy

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:46

Ik ben nu op blz 257 en om eerlijk te zijn vind ik het helemaal niet spannend. De personages rennen steeds net op tijd weg, je komt weinig van ze te weten qua karakter. Verder heb ik nu héél veel gelezen over Da Vinci en zijn schilderij Het laatste avondmaal, heb ik héél veel uitleg gehad over de heilige graal en het geheime genootschap. Soms wordt tot 3 x toe iets herhaald.
Ik ben nu dat ze bij de deskundige in het landhuis zijn. Het doosje ligt onder de bank. Silas zit verstopt bij het raam en de politie weet waar ze zitten. Ik heb zoiets van... ze zullen wel weer net op tijd ontsnappen en dan gaat de feitenles weer verder. Of begint het nu allemaal pas?

Bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:47

Is er iets mis mee als ze ontsnappen? Hangt toch erg samen met hoe het gebracht is en alles eromheen (primitief uitgelegd, ik weet het). De deskundige is een interessant persoon vond ik, zijn "butler" ook.
Bekijk je het niet heel afstandelijk en ontledend? Dan gaat de spanning er wel uit!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:47

Nee ik begon er compleet blanco aan maar ik vind het tot nu toe geen spannend verhaal. Ik lees nooit afstandelijk of ontledend en wordt meestal het verhaal ingezogen maar het verhaal zelf is afstandelijk.
Ik ben nu dat ze in Engeland zitten en om eerlijk te zijn vind ik het allemaal een beetje erg makkelijk gaan. Er zit geen spanning in. Je weet al vantevoren dat ze toch steeds op het nippertje ontsnappen. Die deskundige is inderdaad tot nu toe de leukste, daar zit nog een beetje humor in maar voor de rest is het erg droog en er wordt alleen maar verteld, verteld, verteld. En ze vinden aldoor wel erg snel de oplossing. Geen zoektochten, maar eventjes nadenken en hup ze weten het. Het is allemaal een beetje simpel gebracht vind ik, sorry Tiba.

bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:48

Zoals gedichtjes niks voor mij zijn, zo zijn thrillers niet voor Bernadet, denk ik. Je weet het altijd van tevoren, het gaat om de manier waarop. Die is trouwens niet sterk bij Dan Brown, ben ik helemaal met je eens!

Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:48

je hebt helemaal gelijk Marjo. Ik probeer het echt maar op een of andere manier spreekt het me niet aan. Ik wil karakters en dat zijn deze mensen niet. Het zijn doorgeefluiken van kennis.
Zucht, het lukt maar niet met die thrillers

Bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:49

Bernadet zegt:

en er wordt alleen maar verteld, verteld, verteld

Vertellen op zichzelf, daar is niks mis mee, als het maar op een boeiende manier wordt verteld. Goed kunnen vertellen kan echt meeslepend zijn!
Vind je dat hier niet?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:50

Nee ik vind het niet goed verteld. Ze zien iets (briefje, koker) je krijgt een korte uitleg en hup volgende onderwerp. Het zijn allemaal losse stukjes en Langdon en Sophie dienen als kapstok om de verhaaltjes aan op te hangen, later komt daar ook de Engelse deskundige bij die dezelfde functie heeft.
Brown wil iets vertellen maar schrijft het in de vorm van een zogenaamde thriller en dat is het in mijn ogen niet..
Maar zoals marjo zegt ik ben denk ik niet in de wieg gelegd voor thrillers.
Ik heb ooit een thriller gelezen die ik wel spannend vond. Een kus voor je sterft, geloof ik. Dat is al meer dan 15 jaar geleden. Hoe ik die nu zal vinden weet ik ook niet.

bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:51

Dat is een heel goed boek, "Een kus voor je sterft". Het is van Ira Levin, die ook "Rosemary's baby" heeft geschreven. IJzersterke thrillers. Toch vond ik "De Da Vinci code" wel goed. Je wordt erg nieuwsgierig naar de geschiedenis. "Het Bernini mysterie" vond ik beter. Maar dat heeft vooral met Rome te maken.

Lizzy

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:52

Je wordt nieuwsgierig naar de geschiedenis, precies Lizzy, en dat leidt vreselijk af. Bij Bernini is het onderwerp beperkter, kun je blijven meegaan, terwijl je de draad van het verhaaltje eromheen niet kwijtraakt.

Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2005, 14:52

Ik zit net te bedenken dat ik die DVD heb gezien, misschien heeft dat teveel de spanning er voor mij uitgehaald. Aan de andere kant is het wel leuk dat je de beelden voor je kan halen als je het boek leest. Vooral die kerk in Londen met de 10 graven! Heel bijzonder om te zien. Die DVD maakte me juist nieuwsgierig naar het boek.

bernadet

Peter Opdebeeck

Albert Einstein en de Priorij van Sion

Berichtdoor Peter Opdebeeck » 07 Mei 2005, 17:25

Niet alleen Newton maar ook Einstein was in de ban van de Orde van Sion. Zie hiervoor de volgende link
http://www.seti2.nl/fibonacci.htm
Eigenlijk is dat niet verwonderlijk. Newton was een grote voorganger van Einstein. De zus van Einstein, Maria of Maja Einstein, heeft haar doctoraat over Godfried van Bouillon gemaakt, die heel erg met Jeruzalem (dat is de andere naam voor Sion, of omgekeerd) geassocieerd wordt. Einstein had een heel grote interesse voor wiskunde (de getallen van Fibonacci, de Gulden Snede). Dus is het allemaal heel logisch dat Einstein lid geweest is. Blijkbaar heeft hij het niet, zoals Newton, tot grootmeester kunnen brengen. Waarschijnlijk hebben ze dit hem wel aangeboden, zoals ze hem ook gevraagd hebben of hij president van Israël wilde worden en dat laatste heeft hij geweigerd. Dus ....
Groeten
Peter Opdebeeck

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2005, 10:44

Dankjewel Peter voor deze informatie.
Op zich is de Orde van Sion heel interessant maar ik weet er te weinig van om er iets zinnigs over te zeggen. Ik heb alleen het boek van Dan Brown gelezen en de DVD bekeken en dat is alles wat ik weet over de orde van Sion.
Omdat ik het boek van Dan Brown slecht vond ben ik me eigenlijk ook niet verder gaan verdiepen in die orde.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 12 Mei 2005, 19:15

heej mensen,

ik heb de Da Vinci Code ook gelezen net als Angels & Demons (Allebei in het Engels, volgens mij heet Angels & Demons in het Nederlands het Berninni misterie)
allebei de boeken heb ik met veel plezier gelezen. En allebei in een paar avonden. Ik kon het op een gegeven moment niet meer los laten. Je zit er zo diep in, ik vind beide boeken brilliant geschreven met een plot waar je alleen maar van kan smullen. (ook al is het dan niet zo heel diep en word het gezien als lichte literatuur) Ik las voorheen nooit. Maar na de Da Vinci Code wilde ik meer.

Nu ben ik recentelijk begonnen aan Digital Fortress. Ook een boek van mr. Brown. Toen ik hier in begon was ik verrast en niet op een positieve manier. Het verhaal is bij lange na niet zo spannend en snel geschreven als de andere twee. De personages zijn anders en het is geen historische triller, wat ik erg jammer vind. Ik lees alle boeken in het Engels en was (voor ik aan Digital Fortress begon) van plan om het 4de boek (Deception point) ook nog te lezen. Nu ben ik daar niet zo zeker over.
Is er iemand die dit boek al gelezen heeft en mij er wat over kan vertellen.

mvg. B

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2005, 12:28

Nee ik heb het boek niet gelezen dus kan ook mijn mening er niet over geven.

Groet
Bernadet

peter_odb

Albert Einstein en de Priorij van Sion

Berichtdoor peter_odb » 22 Mei 2005, 11:13

Bernadet schreef:Ik vond "Da Vinci Code" absoluut één van de beste en meest intrigerende boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Ook "Bernini" en "Juvenalis" vond ik trouwens heel sterk, maar toch nét iets minder.

Eric
Een forum over boeken, muziek, film, sport, speelfilms en televisie? En ook nog eens inclusief een gezellige virtuele stamkroeg? Probeer eens: http://www.ezzulia.nl/forum/ en maak kans op gratis boeken!

Niet alleen Newton maar ook Albert Einstein was in de ban van de Orde van Sion. Zie hiervoor de volgende link
http://www.seti2.nl/fibonacci.htm
Eigenlijk is dat niet verwonderlijk. Newton was een grote voorganger van Einstein. De zus van Einstein, Maria of Maja Einstein, heeft haar doctoraat over Godfried van Bouillon gemaakt, die heel erg met Jeruzalem (dat is de andere naam voor Sion, of omgekeerd) geassocieerd wordt. Einstein had een heel grote interesse voor wiskunde (de getallen van Fibonacci, de Gulden Snede). Dus is het allemaal heel logisch dat Einstein lid geweest is. Blijkbaar heeft hij het niet, zoals Newton, tot grootmeester kunnen brengen. Waarschijnlijk hebben ze dit hem wel aangeboden, zoals ze hem ook gevraagd hebben of hij president van Israël wilde worden en dat laatste heeft hij geweigerd. Dus ....
Groeten
Peter Opdebeeck

Gast

Berichtdoor Gast » 13 Jul 2005, 01:43

hallo mensen,

ik zie dat niet veel mensen dit forum lezen maar ik wilde toch even reageren op mijn vorige bericht van 13 mei jl. Ondertussen heb ik digital fortress (wat me dus tegen viel) en Deception point gelezen. De laatste vond ik weer even brilliant en meeslepend als The Da Vinci Code en Angels & Demons. Echt een super boek om te lezen en dus zeker een aanrader.

mvg B

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2005, 08:14

Nou, niet veel mensen die dit forum lezen.... Dit item is 328 x bekeken alleen zijn er niet veel mensen die wat plaatsen en dat is wat anders.

Ik lees zelden thrillers en heb wel De Da Vinci Code gelezen maar zoals ik al eerder zei, ik was er niet weg van. Ik vond dat de hoofdpersonages iedere keer op wel erg simpele manier wisten te ontkomen. En.. sommige oplossingen waren ook wel érg makkelijk gevonden, je kreeg amper de tijd om zelf mee te puzzelen. Het enige goede stukje vond ik toe ze bij de Engelse professor waren.

Sorry, maar ik was dus niet erg enthousiast maar ik houd niet van thrillers, ik vind ze vaak té ver gezocht en te vaak om de spanning gaan waardoor de verhalen zélf niet goed zijn, te snelle/onwaarschijnlijke ontsnappingen en zo. Ergens maar goed ook dat ik niet van thrillers houd anders had ik nóg meer boeken op mijn nog-te-lezen-stapel liggen!

Bernadet

Annagien

Berichtdoor Annagien » 15 Jul 2005, 22:33

Heb de Da Vinci Code een tijdje terug in 1 adem uitgelezen en vond hem geweldig.

Een tip voor iedereen die van dit boek genoten heeft en er nog wat meer van wil weten:

Zondag 17 juli a.s. is er op Discovery een twee uur durende reportage alleen over dit boek. "Unlocking the Da Vinci-code".
Het begint om 21.00 uur.
quote Vara-gids: Op basis van Dan Browns bestseller onderzoekt Elisabeth Vargas of Maria Magdalena de vrouw van Jezus was en zij samen een kind hadden.

Ik ga zeker kijken!

Annagien

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2005, 08:12

dankjewel voor de tip! Ik hoop dat ik het niet vergeet!

bernadet

Annagien

Berichtdoor Annagien » 17 Jul 2005, 10:20

Oeii, ik heb een foutje gemaakt!

Die uitzending over de Da Vinci Code is niet op discovery, maar op national geographic channel

Dus, zondag 17 juli, 21.00 op NGC

Sorry voor de foute info eerder.

Annagien

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2005, 22:21

Vergeet ik het nog!! Stomme oen die ik ben. :?

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jul 2005, 22:14

ik heb die reportage ook gezien, ik vond hem langdradig en saai, informatie werd constant herhaald en het was niet onderhoudend om naar te kijken.

veel van de informatie die je te zien kreeg was on-interesant en niet leuk om te weten, het verpest je fantasie.

mvg b

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jul 2005, 22:15

ik ben nu trouwens begonnen aan een nieuw boek: The Graft van Martina Cole

mvg b

Eric

Berichtdoor Eric » 19 Jul 2005, 09:52

Anonymous schreef: Ik lees alle boeken in het Engels en was (voor ik aan Digital Fortress begon) van plan om het 4de boek (Deception point) ook nog te lezen. Nu ben ik daar niet zo zeker over.
Is er iemand die dit boek al gelezen heeft en mij er wat over kan vertellen.

Als je Digital Fortress niets vond, dan kan je Deception Point ook wel overslaan. Zelfde soort verhaal. Op zich niet slecht (zeker niet), maar niet te vergelijken met Angels & Demons en/of Da Vinci Code.
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”