Julian Bell - Van Gogh (biografie)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin

Julian Bell - Van Gogh (biografie)

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2015, 16:25

Vincent van Gogh (1853-1890), wie kent zijn naam niet? Er is al veel over hem geschreven en Vincent zelf was naast kunstschilder ook een fanatiek (brieven)schrijver. Naar zijn, vier jaar jongere, broer Theo schreef hij alleen al rond de 600 brieven. Voor deze biografie zijn, gezien de noten achterin het boek, deze brieven een belangrijke bron gebleken. Maar wat Julian Bell, vooral voor ogen had was een biografie te schrijven over de schilder Van Gogh.

Zie http://www.leestafel.info/julian-bell

Dettie

Annemarie

Re: Julian Bell - Van Gogh (biografie)

Berichtdoor Annemarie » 18 Sep 2015, 12:58

Het levensverhaal van Vincent van Gogh blijft boeiend. Begrijp ik goed dat je vindt dat er betere boeken over hem zijn geschreven?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2015, 13:58

Nou... betere boeken... dit boek is zeker goed geschreven maar ik heb al zoveel over hem gelezen dat het boek voor mij weinig meer toevoegt.
Maar ik denk dat iemand die verder niets weet over het leven en kunst van Van Gogh er een fijn boek aan heeft.

Zelf vond ik de brieven aan broer Theo erg mooi, daarin beschrijft Vincent steeds waarmee hij bezig is, welk schilderij hij aan het maken is. Ik had daarbij een boek waarin al het werk van Van Gogh stond afgebeeld en pakte steeds de afbeelding erbij, dat werkte fantastisch. Vincent schreef erg mooie brieven. Dat was een genoegen om te lezen.

Dettie

Willeke

Berichtdoor Willeke » 19 Sep 2015, 13:01

Altijd fijn, een boek over van Gogh. De Volkskrant pees het vanmorgen uitbundig, al begrijp ik dat ji jhet meeste al wist.

( Er is trouwens een erg fijne serie over van Gogh aan de gang ieder weekend, met Jeroen Krabbé. Wel iets te veel zijpaden naar mijn zin, maar vooral de achtergronden van alle schilderijen zijn erg fijn om te zien)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2015, 16:26

Ja die serie over Van Gogh volgen wij ook, alleen is Jeroen Krabbé zo nadrukkelijk aanwezig, kan de man niets aan doen, hij heeft dat nu eenmaal.
Maar het is leuk om te zien, vooral dat perspectiefraam!

Het boek is heel prettig lezen maar ik heb al héél veel gelezen over Van Gogh en dan brengt het weinig nieuws inderdaad.
Maar ik denk dat anderen, die zich minder in Van Gogh verdiept hebben, het boek erg zullen waarderen

Dettie

Willeke

Berichtdoor Willeke » 20 Sep 2015, 21:03

Wat grapig, dat vind ik ook, hij kan geen zin beginnen zonder dat het woord "ik"er in voor komt.
En die andere schilders erbij had van mij ook niet gehoeven, maar verder is het leuk.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2015, 08:28

Willeke schreef:Altijd fijn, een boek over van Gogh. De Volkskrant pees het vanmorgen uitbundig, al begrijp ik dat ji jhet meeste al wist.

Heb die recensie uit de Volkskrant natuurlijk gelijk opgezocht http://www.volkskrant.nl/recensies/van- ... ~a4144377/

Voor de liefhebber...:D

Dettie

Terug naar “Non-fictie”