Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 07 Jun 2015, 14:04

Ah, een thriller. Tja, op dat topic kijk ik zelden. :oops: Ik zie dat het boek dat ik gelezen heb niet in je lijstje staat. Het hoort denk ik niet in de reeks. Het was "Heilige nachten". Ik was de titel kwijt, maar ik vond het terug bij Bol. De Biblion-recensie die erbij staat is meningloos.....

Renate

Berichtdoor Renate » 03 Jul 2015, 08:19

Wolfgang Niedecken - Zugabe
Het vervolg op Für 'ne Moment. Het boek gaat min of meer over z'n beroerte en de tijd daarna, die hij werkelijk als een soort toegift beschouwt. Op dit moment zit ik in het verhaal over z'n beroerte, waarbij hij heel veel geluk heeft gehad. Z'n vrouw was net even in huis en besloot voor ze weer wegging even de was in de droogtrommel te doen. Toen ze in de badkamer was, zag ze dat het mis was met haar man en belde ze onmiddellijk het alarmnummer. Sommige dingen doen me denken aan m'n vader, toen hij een CVA had, hetgeen natuurlijk wel en stuk minder erg was.
Het grappige is ook hoe het nieuws wordt verdraaid in Bild.

Renate

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2015, 14:00

Romain Gary - Een heel leven voor je
Een mooi boek, waar ik misschien nog wel iets over zal schrijven, als het gewaardeerd wordt.
In zekere zin is het een soort kinderboek voor volwassenen. Het verhaal wordt verteld door een kind en je ziet alles met zijn ogen. Soms krijg je dus opmerkingen, die onlogisch lijken, maar dat na enig denken niet zijn, zoals: "Monsieur Hamil is een groot man, maar de omstandigheden hebben hem niet de kans gegeven het te worden."

Op de achterflap staat trouwens een foutje. Er staat namelijk dat de schrijver voor dit boek twee keer de Prix Goncourt heeft gekregen, waaronder een keer onder een ander pseudoniem. De eerste keer kreeg hij de prijs voor een ander boek en normaal krijgt een schrijver deze prijs maar een keer, althans volgens de Wikipedia.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2015, 14:49

Och ik heb de film hiervan gezien met een prachtige Simone Signoret.
Het gaat over Momo, en madame Rosa, zo'n mooi verhaal, dus heel graag er iets over schrijven Renate. Ben erg benieuwd hoe jij
het boek vindt.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2015, 15:12

Ik geloof dat het lezen van het verhaal over de film de reden was waarom ik dit boek op m'n lijstje had gezet. Het is ook het enige boek van deze schrijver dat de bibliotheek in het Nederlands heeft.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2015, 16:33

Maar Momo is een ander boek? Of is dat een bewerking voor kinderen?

Renate

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2015, 16:43

Momo is de hoofdpersoon, die het verhaal verteld. Eigenlijk heet hij Mohammed.

Ik denk niet dat het boek bewerkt kan worden voor kinderen. Maar omdat het duidelijk door een kind verteld wordt, met een bijbehorend taalgebruik beschouw ik het ergens als een kinderboek voor volwassenen. Het onderwerp van het verhaal is namelijk toch wel duidelijk volwassen.
Madame Rosa is een Joodse ex-prostituee, die kinderen van prostituees tegen betaling in huis neemt, om te voorkomen dat de kinderbescherming ze van hen afneemt. Madame Rosa heeft Auschwitz overleefd en heeft nog steeds last van angsten.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2015, 22:48

Marjo schreef:Maar Momo is een ander boek? Of is dat een bewerking voor kinderen?

In het boek Een heel leven voor je heten de personages Momo en madame Rosa

Je hebt ook het boek getiteld Momo maar dat is van Hafid Bouazza een heel ander verhaal en heel ander boek dus.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2015, 07:02

En dan is er nog het boek 'Momo en de tijdspaarders van Michael Ende
https://nl.wikipedia.org/wiki/Momo_en_de_tijdspaarders

Renate

Berichtdoor Renate » 13 Jul 2015, 21:03

Leif GW Persson - De man die de draak doodde
Een spannende thriller, met als nadeel dat de hoofdfiguur dermate onsympathiek is dat ik 'm regelmatig in een groot Zweeds meer wil verdrinken.
Dat de man een drankprobleem heeft en een probleem heeft om de adviezen van z'n arts op te volgen, is tot daar aan toe, maar de man lijkt bijna nog conservatiever dan Archie Bunker. Hij heeft een afkeer van: Vrouwen (zeker die bij de politie werken), homo's, lesbiennes, Finnen, Lappen, kleurlingen, negers, buitenlanders, mensen van het platteland en verder zo'n beetje iedereen die een beetje anders is dan hij.

berdine

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2015, 22:06

:lol:

Renate

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2015, 07:51

Soms lijkt de hoofdpersoon iets milder over vrouwen te denken, vooral als ze goede wodka meebrengen en goed kunnen drinken.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2015, 08:36

Als die vrouwen zich dus gedragen als een man dan is het beter. ;-)

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2015, 10:47

Nou, dat weet ik niet, want het moeten natuurlijk wel vrouwen blijven. Anders zijn het lesbo's en daar heeft hij ook een afkeer van. Van wijndrinkers moet hij ook niets hebben, want dat zijn flikkers. De man zit gewoon stampvol vooroordelen en vrijwel iedereen heeft een hekel aan hem.
Met een beetje goede wil schrijf ik nog wel een bespreking.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2015, 10:59

Oei dat is wel een heel erg bevooroordeelde man. Archie Bunker in het kwadraat!

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2015, 15:15

Ik wil graag weten hoe het boek afloopt, maar ik hoop toch echt dat de hoofdpersoon nog eens op de plaats terecht komt, waar hij thuishoort en dat is niet bij de politie. Het is ook een rauwdouwer, die bedreigingen het liefst definitief uitschakelt. Tot overmaat van ramp heeft hij goede relaties bij de vakbond, zodat het lijkt of men maar weinig tegen hem kan doen. Dirty Harry komt ook bij me op, maar deze man is ook nog corrupt.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 28 Jul 2015, 19:11

Ik lees nu: Wild water van Ruben van Dijk. Zeker met de wateroverlast die nu tegen de ruiten klettert een herkenbaar boek :-).
Een thriller over de gevolgen van een (opzettelijke?) dijkdoorbraak na een springvloed.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2015, 08:45

Dat is nogal in tegenwoordig heb ik begrepen om over dijkdoorbraken te schrijven. Vaak in verband met het milieu en de stijgende waterspiegel maar dit is kennelijk weer een 'ouderwets' sabotageverhaal :-D
Veel leesplezier!

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2015, 10:17

Ken je meer boeken over dit onderwerp dan?
Laatst gewijzigd door Marjo op 29 Jul 2015, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2015, 10:29

*Grijns* ja dankzij jou Marjo!

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2015, 10:59

Jammer..ik dacht dat ik nieuwe titels te horen zou krijgen!!

Renate

Berichtdoor Renate » 31 Jul 2015, 19:57

Lionel Shriver - Big brother
Pandora krijgt een telefoontje van een kennis van haar broer, bij wie hij logeert en wordt opgezadeld met haar broer Edison, een jazz-pianist. Pandora woont met haar man Fletcher en de kinderen Cody en Tanner, uit een eerder huwelijk van haar man in Iowa. Als ze haar broer van het vliegveld gaat halen hoort ze een paar mensen praten over een vreselijk dikke man, die in het vliegtuig zat. De toon waarop dit gebeurd is allesbehalve vriendelijk. Op het moment dat de bewuste man in een rolstoel door de hal van het vliegveld wordt geduwd, blijkt dit haar broer te zijn. Hij kan nog wel lopen, maar door zijn omvang gaat dit zo langzaam, dat men er maar voor heeft gekozen om hem even in een rolstoel te transporteren.
De komst van Edison laat z'n sporen na in het leven van Fletcher en Pandora. Fletcher kan Edison niet uitstaan, omdat hij veel te dik is en aan eten verslaafd lijkt te zijn, terwijl Fletcher juist vreselijk met z'n gewicht bezig is, veel fietst en gezond eet. De ex-vrouw van Fletcher was aan crack verslaafd, dus Fletcher heeft maar weinig begrip voor Edison. Nu is Edison ook niet de aardigste persoon. Hij loopt regelmatig op te scheppen over de muzikanten waar hij mee gewerkt heeft en maakt een puinhoop van de keuken, waar hij vreselijk uitgebreide maaltijden bereidt. Voor Pandora blijft hij haar broer, voor wie ze het min of meer opneemt. Fletcher, die zelf enigst kind is, begrijpt niets van de band tussen broer en zus. De enige die gek is op Edison is Cody, de dochter van Fletcher, die piano speelt.
Na twee maanden zal Edison weer vertrekken, want dan wacht er een Europese tournee. Op het moment dat de datum van vertrek dichterbij komt, blijkt er van een tournee geen sprake te zijn. Pandora wil haar broer niet zomaar terug naar New York sturen, want bij de collegamuzikant waar hij gelogeerd heeft, is hij eigenlijk niet meer welkom en hij heeft dus geen plaats waar hij naar toe kan. Ze besluit hem te helpen om af te vallen en samen nemen ze hun intrek in een hotel in de buurt van het huis, waar Pandora met Fletcher en de kinderen woont. Fletcher is het hier niet mee eens.

Het zal mij benieuwen of Pandora er in slaagt om het leven van haar broer weer op de rails te krijgen en hem af te laten vallen, hetgeen beslist nodig is voor z'n gezondheid. Door z'n omvang heeft hij al last van slaapapneu.

Tot nu toe vind ik het een mooi boek. Het grijpt me misschien niet zo bij de strot als 'Waar is het fout gegaan' (Let's talk about Kevin), maar goed, een boek over een moeder wier zoon in de gevangenis zit omdat hij op school met een kruisboog een bloedbad heeft aangericht is natuurlijk wel even iets anders.

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Sep 2015, 13:47

Michael Eichhammer - Toreros sind so
Dit mogen we wel als d!cklit beschouwen naar ik meen. Het is wel een grappig boek, maar ik geloof niet dat ik het in het Nederlands zou lezen. Gewoon ontspannen vakantielectuur, hoewel ik er pas aan het einde van de vakantie aan begonnen ben. Het verhaal gaat over Martin, die op z'n dertigste nog een beeldschone vriendin en een geweldige baan heeft, maar dit alles een jaar later kwijt is. Kortom, hij moet z'n leven weer helemaal op de rails zien te krijgen, hetgeen niet zo eenvoudig blijkt te zijn.

Renate

Berichtdoor Renate » 17 Sep 2015, 19:40

Stem op de okapi.

Ik moet zeggen dat het een zeer informatief boek is, dat op een humoristische manier veel informatie verschaft over dit vreemde dier waar we nog veel niet over weten. Ook de illustraties zijn zeer de moeite waard. Alleen de voorplaat is al een reden om het boek te willen lezen. Daar zien we de okapi in een roeiboot staan, met een brede sjaal om z'n hals en een vrolijk mutsje op, dat ook z'n horentjes bedekt. Alleen daar word je al vrolijk van. Een grappig detail is de naam van de roeiboot. Dat is namelijk de naam van de uitgeverij, die prachtig in het ontwerp verwerkt is.

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Sep 2015, 13:45

En ik heb het boekje uit. Waarschijnlijk zal ik er nog wel een bespreking over schrijven. Dat verdient zo'n mooi boekje wel. M'n complimenten zijn ook voor de illustrator, wiens illustraties variëren van realistisch tot cartoon-achtig. Zo is er een plaatje van een okapisaurus (nee, die heeft niet bestaan en deze naam staat er ook niet bij), dat er heel realistisch uit ziet en een cartoon-achtig plaatje van een okapi bij een kist waar een struik andijvie in hangt. Bij de okapi staat de tekst: "Mooie kist, wel wat groot voor een andijvie."

Terug naar “Diversen - proza”