Filip de Pillecyn - De aanwezigheid
Filip de Pillecyn - De aanwezigheid
Op een novemberavond wandelt een man eenzaam door de mistige straten. Hij wordt ingehaald door een vrouw die hem smeekt haar naar huis te begeleiden. Zij is bang.
Zij biedt hem een koffie en sigaretten aan, en verdwijnt na een lange stilte naar boven, waar de man haar ogenschijnlijk dood aantreft. Hij verlaat het pand, maar komt op zijn stappen terug, en dan is de vrouw ook daadwerkelijk overleden. Dit feit betekent een omwenteling in het leven van de man.
Een heel kort verhaal, met heel veel inhoud. Men kan alleen maar veronderstellen dat in deze intimistische tekst veel niet concreet verwoord werd. En dit voor alle hoofdrolspelers in het verhaal (waarvan ik er bewust eentje niet heb vermeld).
Filip de Pillecyn is oorlogsvrijwilliger geweest tijdens de eerste Wereldoorlog. Was dit een afsluiten voor hem van deze periode ? Met een nieuwe Wereldoorlog op komst (de novelle verscheen in 1937) ?
Zij biedt hem een koffie en sigaretten aan, en verdwijnt na een lange stilte naar boven, waar de man haar ogenschijnlijk dood aantreft. Hij verlaat het pand, maar komt op zijn stappen terug, en dan is de vrouw ook daadwerkelijk overleden. Dit feit betekent een omwenteling in het leven van de man.
Een heel kort verhaal, met heel veel inhoud. Men kan alleen maar veronderstellen dat in deze intimistische tekst veel niet concreet verwoord werd. En dit voor alle hoofdrolspelers in het verhaal (waarvan ik er bewust eentje niet heb vermeld).
Filip de Pillecyn is oorlogsvrijwilliger geweest tijdens de eerste Wereldoorlog. Was dit een afsluiten voor hem van deze periode ? Met een nieuwe Wereldoorlog op komst (de novelle verscheen in 1937) ?
Lezer100
Re: Filip de Pillecyn - De aanwezigheid
Ik heb ooit een ander werkje van hem gelezen, ik herinner me de titel niet. Maar het was mooi..
Vermoedelijk was dit "Monsieur Haarden", Marjo.Marjo schreef:Ik heb ooit een ander werkje van hem gelezen, ik herinner me de titel niet. Maar het was mooi..
Lezer100
Ja! Dat was het...
De bibliotheek in Den Haag heeft het alleen als e-book en 2 delen scheppend proza. Of het verhaal daar in staat?
Op dbnl.org vind je alvast de tekst, Renate. Ikzelf heb de uitgave van het Davidsfonds/Clauwaert gelezen. Deze uitgave is beperkt tot "De aanwezigheid". Het zou kunnen dat in de 2 delen scheppend proza de novelle is opgenomen.Renate schreef:De bibliotheek in Den Haag heeft het alleen als e-book en 2 delen scheppend proza. Of het verhaal daar in staat?
Lezer100
Ik bedoelde natuurlijk "Monsieur Haarden", en niet "Haarden".Marjo schreef:Ja! Dat was het...
Lezer100
Ik vind het lezen van een compleet verhaal op de computer niet zo handig. Er zitten ook rare onderbrekingen tussen de pagina's. Zinnen die halverwege de regel worden afgebroken, om verder te gaan op de volgende pagina.
Nog erger, Lezer, het is Monsieur Hawarden...
Tja, een spellingchecker moet je hebben, niet waar. Je moest eens weten wat ik allemaal verstuurd heb toen ik pas een iPhone had.Marjo schreef:Nog erger, Lezer, het is Monsieur Hawarden...
Nog een prettige zondagnamiddag.
Lezer100