Virginia Woolf - Mrs Dalloway
Virginia Woolf - Mrs Dalloway
Korte inhoud: Op een mooie zomerochtend gaat Clarissa Dalloway de deur uit om bloemen te kopen. Ze is bezig met de laatste voorbereidingen voor het feest dat ze die avond gaat geven. Terwijl ze door Londen loopt overdenkt ze haar leven. Ze herinnert zich de tijd dat ze even oud was als haar dochter, en haar relatie met Peter Walsh. Elders in Londen wordt Septimus Smith, zwaar getraumatiseerd teruggekeerd uit de Eerste Wereldoorlog, geplaagd door hallucinaties. Hun levens kruisen elkaar op verrassende wijze.
Het boek beschrijft een dag uit het leven van Clarissa Dalloway. We volgen haar gedachten die bezig zijn met het feest dat ze die avond zal geven en de mensen die gaan komen. Van haar gedachten gaan we naadloos over naar de gedachten van de mensen om haar heen, die het stokje weer doorgeven aan de mensen met wie zíj te maken krijgen op deze dag. Ze hebben wel allemaal een raaklijn met elkaar. Omdat het gedachten zijn die we lezen is het soms erg moeilijk te volgen. Gedachten dwalen af, nemen zijpaadjes, fladderen van hot naar her. Het zijn hele lange zinnen met veel tussen- en bijzinnen over aanverwante onderwerpen. Uiteindelijk levert het wel een mooi afgerond beeld op van de Britse upper class van na de Eerste Wereldoorlog.
Het boek beschrijft een dag uit het leven van Clarissa Dalloway. We volgen haar gedachten die bezig zijn met het feest dat ze die avond zal geven en de mensen die gaan komen. Van haar gedachten gaan we naadloos over naar de gedachten van de mensen om haar heen, die het stokje weer doorgeven aan de mensen met wie zíj te maken krijgen op deze dag. Ze hebben wel allemaal een raaklijn met elkaar. Omdat het gedachten zijn die we lezen is het soms erg moeilijk te volgen. Gedachten dwalen af, nemen zijpaadjes, fladderen van hot naar her. Het zijn hele lange zinnen met veel tussen- en bijzinnen over aanverwante onderwerpen. Uiteindelijk levert het wel een mooi afgerond beeld op van de Britse upper class van na de Eerste Wereldoorlog.
Re: Virginia Woolf - Mrs Dalloway
Een echte klassieker. Het verhaal zelf lijkt me wel wat maar wel jammer dat het wat moeilijk te volgen is. Volgens mij heb ik wel eens wat van Virginia Woolf gelezen maar dat is dan al wel een tijd geleden.
Ik geloof niet dat ik dit boek van haar heb gelezen. Ik weet dat ik Orlando heb gelezen en het kan zijn dat ik nog een ander boek van haar heb gelezen.
Veel indruk maakt mevrouw Woolf blijkbaar niet...
Wat vind jij zelf Berdine? Wil je meer van haar lezen?
Nee niet echt. Zeker niet als het in dezelfde stijl geschreven is.
Orlando heeft wel indruk op me gemaakt. Verder ben ik misschien meer geïnteresseerd in het leven van Virginia Woolf. Ik heb ook Portret van een huwelijk gelezen, over Vita Sackville-West, de vriendin van Virginia Woolf, waar Orlando naar ik meen aan opgedragen is.
Ik weet nog dat ik Virginia Woolf heel verwarrend vond. Ik kwam er niet door, ik kon de concentratie niet opbrengen om
er echt voor te gaan zitten en dat moet je met dit boek wel doen.
Dettie
er echt voor te gaan zitten en dat moet je met dit boek wel doen.
Dettie
Hier hetzelfde..
Ook wel eens leuk dat we het allemaal met elkaar eens zijn. 

Ik niet echt hoor. Orlando vond ik prachtig.