Dettie schreef:Hoe vind je 1q84 Lezer100? Ik vond het heel bizar en kon het niet uitlezen.
Vind jij het wel een goed boek?
Dettie
Ik heb er van genoten, Dettie, van de eerste letter van het eerste boek tot de laatste letter van het laatste boek. Het lijkt wat vreemd, maar vanaf het tweede deel worden een aantal tipjes van de sluier opgelicht. Het lijkt fantasy, maar dan toch van een andere soort dan wat wij van gewoonte als fantasy beschouwen. Het derde deel worden de laatste raadsels opgelost, en wordt de oude orde, die in het eerste boek verdween, hersteld. Hoe, dat moet je eigenlijk zelf lezen. Het derde deel leest ook meer als een "misdaad"roman, want er moet een "moord" opgelost worden. Het derde deel telt dan ook drie verschillende hoofdfiguren, tegenover de twee eerste delen slechts twee hoofdfiguren hadden.
Murakami stelt ook zijn kennis van de Westerse cultuur (literatuur, filosofie) ten toon in dit lijvige werk.
Dit was ook niet mijn eerste kennismaking met Murakami. Eerder heb ik ook al "De jacht op het verloren schaap" gelezen.
Vervreemding is volgens mij een van de belangrijkste thema's in zijn boeken. Ik zou trouwens nog wel een aantal andere van zijn boeken willen lezen.