Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo

Re: Momenteel lees ik.....

Bericht door Marjo »

Het tweede is minder en het derde heb ik nooit meer gelezen. De bundel met de trilogie heb ik wel.
berdine

Bericht door berdine »

Ik lees nu "Koets naar Wenen" van Jan Prochazka. Een Tsjechische boerenvrouw wordt in WO2 gedwongen door twee Duitse militairen gedwongen hen met een paard en wagen naar "huis" te brengen. Een van hen is zwaargewond. Ze weten niet dat een dag eerder de boer is doodgeschoten. De vrouw is van plan onderweg wraak te nemen.

Ik ben ook begonnen in "Negen" van Andrzej Stasiuk. Pawel wordt door zijn schuldeisers op de hielen gezeten. Hij heeft nog drie dagen de tijd, waarin hij door Warschau zwerft op zoek naar vrienden die hem misschien willen helpen. Veel geografische aanduidingen en beschrijvingen van de stad.
Marjo

Bericht door Marjo »

Die eerste klinkt goed, het andere is een stuk 'droger'?
berdine

Bericht door berdine »

Ja. Bij de tweede moet ik wel eens een stukje twee keer lezen. Dan lijkt het alsof de auteur een zin teveel geschrapt heeft en moet ik puzzelen hoe de stukjes aan elkaar passen. Het is ook een boek waarbij het meer om het geheel gaat, om de sfeer, waarbij je best eens een detail mag missen. Daarin lijkt het op een ander boek dat ik van hem heb gelezen "De witte raaf". Dat vond ik ook niet fijn lezen, maar het heeft uiteindelijk wel een diepe indruk achter gelaten.
Renate

Bericht door Renate »

Momenteel lees ik: De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampo
Marjo

Bericht door Marjo »

Ah, ik zou zo weer mee willen lezen..maar ja..
Renate

Bericht door Renate »

Marjo schreef:Ah, ik zou zo weer mee willen lezen..maar ja..

Te veel ander leesvoer?

Tja, ik ga pas vrijdag weer naar de bibliotheek, dus moet ik het maar even met m'n eigen boekenkast doen. Ik heb nog wel meer te lezen, maar die boeken zijn weer te lastig om in bed te lezen, of om mee te nemen.
Renate

Bericht door Renate »

En weer een nieuw stapeltje leesvoer:
Sara Blædel - De vergeten zusjes
Omdat het op dit forum genoemd is. Is het niet het spannende boek van dit moment?
Britta Bolt - Vastberaden
Het tweede deel van de Amsterdam trilogie, waarvan ik het eerste deel al gelezen heb. Interessant leesvoer, vanwege het conflict tussen veiligheid, wantrouwen en het misbruik van bevoegdheden, waar onschuldigen het slachtoffer van worden.
Erich Maria Remarque - De weg terug
Het vervolg van Van het westelijk front geen nieuws.
Anna Politkovskaja - Russisch dagboek
Dagboekstukken van deze vermoorde Russische journaliste, die kritisch schreef over Poetin.
Margriet Oostveen - Knus
Columns over Nederland uit het NRC. Ik zag de schrijfster onlangs in 'Boeken et cetera' en het leek me wel leuk om ook iets luchtigs te lezen.
berdine

Bericht door berdine »

En zit hier weer bedleesvoer bij? :lol:
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Renate schreef:En weer een nieuw stapeltje leesvoer:
Sara Blædel - De vergeten zusjes
Omdat het op dit forum genoemd is. Is het niet het spannende boek van dit moment?

ja... :mrgreen:
Renate

Bericht door Renate »

berdine schreef:En zit hier weer bedleesvoer bij? :lol:

Ik lees bijna alles in bed.
Alleen Russisch dagboek zal ik vermoedelijk voorlopig niet in bed lezen, omdat er nog wel eens naar lijsten van personen en organisaties achter in het boek verwezen wordt.
berdine

Bericht door berdine »

Ik lees nu "Atlas van een bange man" van Christoph Ransmayr, korte reisverhalen/impressies. Mooi boek voor het nachtkastje. En daarnaast "De onverbiddelijke tijd" van Justin Go. Dat leest voorlopig lekker weg. Een stuk gemakkelijker dan Andrzej Stasiuk.
berdine

Bericht door berdine »

Na het toch wat tegenvallende "De onverbiddelijke tijd" en het bijzondere "Bonsai" van Alejandro Zambra even snel een detectiveje van Willy Corsari tijdens een treinreis.
Dan nu weer het echte werk: "De eeuwreiziger" van Andrés Neuman, weer een fikse 620 pagina's. Ik zie wel een beetje op tegen de "lange debatten" die de recensent belooft, maar volgens hem zijn ze licht en speels. Het begin van het boek is al wel licht en speels, dus het zal wel loslopen. ;)
Renate

Bericht door Renate »

In bed lees ik Knus van Margriet Oostveen
Buiten m'n bed, bij m'n vader en soms in het weekend bij een kat, lees ik Russisch dagboek.
Renate

Bericht door Renate »

Britta Bolt - Vastberaden
Het tweede deel van de Amsterdam trilogie, met dezelfde hoofdpersonen als het eerste deel. Toch is het wel los te lezen, al wordt er op een gegeven moment wel even naar het eerste deel verwezen. Ik heb wel een zin ontdekt waar volgens mij een komma in ontbreekt. "Het was een hel geweest om gedurende de weken die Sulung vrij had genomen na de dood van zijn vrouw Maya in onverdunde vorm te verdragen, maar de arme kerel trok het simpelweg nog niet." Maya is een collega, net als Sulung en niet de vrouw van Sulung.
Het is wel te merken dat de boeken geschreven zijn door een advocaat. Britta Bolt is de schrijversnaam van het duo Britta Böhler (advocaat) en Rodney Bolt. Evenals in het eerste boek is er weer te zien wat er gebeurt als iemand schuldig wordt verklaard door associatie. In het eerste boek krijgt een jonge moslim te maken met de veiligheidsdienst, omdat hij toevallig bevriend is met een jongen die later geradicaliseerd is en deel uitmaakt van een terroristisch netwerk. Het exacte verhaal kan ik me niet meer herinneren.
In het tweede boek is er sprake van een vrouw die in de gevangenis beland voor 2 moorden, die ze waarschijnlijk niet gepleegd heeft. Dit vooral op basis van getuigenverklaringen, roddels en een psychiatrisch rapport. De zaak roept in zekere zin herinneringen op aan de zaken van Ina Post en Lucia de Berk.
Marloes is een vrouw, die in haar huis verschoppelingen opvangt. Het is een vreemde figuur, die wat chaotisch overkomt en misschien niet helemaal normaal is. In haar opvanghuis wordt Zig dood aangetroffen. Hij is vermoord en wordt gevonden door Marloes, met wie hij eerder ruzie heeft gehad, omdat hij naar Berlijn wilde om een carrière als kunstenaar op te bouwen. Door een tip van Pieter Posthuma (de hoofdpersoon in de boeken), wordt ze ineens ook verdacht van de moord die eerder is gepleegd op een lover boy. Bij beide slachtoffers thuis wordt namelijk een vergelijkbaar schilderij gevonden, in beide gevallen een kopie van een bekend schilderij, maar dan geschilderd, alsof het inmiddels een paar minuten later is. Zig is de maker van het schilderij dat bij hem wordt gevonden en Pieter Posthuma maakt de politie attent op het verband tussen de twee schilderijen, niet wetend wat voor ellende hij daarmee aanricht. Nu Marloes veroordeeld is, wil hij proberen uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is.
Renate

Bericht door Renate »

Het boek van Britta Bolt heb ik uit.
Toch nog een wat verrassende afloop. De grootste engerds belanden helaas niet achter de tralies.

Inmiddels lees ik:
Erich Maria Remarque - De weg terug
Misschien wel wat minder dan de voorganger, maar toch wel de moeite waard. Het is wel interessant om te zien hoe moeilijk het is om het leven weer op te pakken als de jongens terugkomen van het front. Ze hebben het gevoel dat alles voor niets is geweest en dat ze min of meer de oorlog in gerommeld zijn. Alles lijkt weer bij het oude te zijn. De slapjanus van het front is weer een hele meneer en de jongen die in het leger luitenant werd, is ineens weer het keuterboertje en schoenlapper. En natuurlijk worden ze aan het thuisfront ook geconfronteerd met opgeklopte verhalen over heldenmoed en dergelijke, die volledig in tegenspraak zijn met de situaties die ze aan het front hebben meegemaakt. Vaak een typisch voorbeeld van stuurlui die aan wal staan en alles beter menen te weten.
Renate

Bericht door Renate »

En weer een nieuwe voorraad leesvoer uit de bibliotheek gehaald:
Silvia Kaffke - Herzensgut
Een Duitse thriller, voor de vakantie
John Fante - De geschiedenis van een hond
Marjolijn Februari - Ons soort mensen
Timur Vermes - Er ist wieder da
Men had dit boek ook in het Nederlands, maar ik koos toch maar voor het Duitse origineel. Vakantie in Duitsland betekent altijd dat Duits leesvoer meegaat.
Lars Kepler - Slaap
Deze ga ik als eerste lezen.
Renate

Bericht door Renate »

Slaap heb ik uit.
De geschiedenis van een hond ook.
Nu ben ik in twee boeken bezig.
Timur Vernes - Er ist wieder da
Dit boek had ik eigenlijk ook voor de vakantie willen bewaren, maar ja, m'n vader was nog in Ons soort mensen van Marjolijn (tegenwoordig Maxim) Februari bezig. Ik lees dit boek dus alleen in bed.
Inge

Bericht door Inge »

"Pelgrim" van Terry Hayes is uit,
"Niemand die je hoort" van Steve Mosby is ook uit.
'k ben nu bezig met "La superba" van Ilja Leonard Pfeijffer...
en volgende deel " Sodom en Gomorra" van Proust ligt klaar :D
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou je kunt niet zeggen dat je eenzijdig bent Inge! :D

Dettie
Inge

Bericht door Inge »

nee he :D ik lees alles dat lettertjes heeft :D
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een goeie psychologische thriller, zo een waarvan je kippenvel krijgt en je haar gaat recht staan.
Maar afwisseling van spijs doet eten he :D Moest ik enkel thrillers lezen zou het op de duur ook vervelen zekers?
berdine

Bericht door berdine »

Ik lees nu "De kamer" van Jonas Karlsson, alweer een beetje absurd boek. Dit keer over een mannetje (waarom zijn het altijd mannetjes?), een kantoorklerk, die zich af en toe terugtrekt in een kamer die niet bestaat. Voorlopig doet het me een beetje denken aan de t.v.serie The Office, waar twee werknemers, die hun bureau tegenover elkaar hadden zich ook groen en geel ergerden aan elkaar. Die territoriumdrift is heel herkenbaar.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ah ja De kamer, geweldig boek. Ik heb er van genoten.

Zie mijn (en Annemarie's) recensie http://www.leestafel.info/jonas-karlsson

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Er ist wieder da heb ik inmiddels uit. Leuk boek, waarin Hitler op de een of andere manier ineens terug blijkt te zijn en opduikt in een park in Berlijn. Niemand gelooft natuurlijk dat hij echt Hitler is, maar als Hitler imitator is hij een enorm succes. Iedereen (op de grootmoeder van z'n assistente na) gelooft dat hij alles op de hak neemt en dat geweldig doet. Tegen het eind van het boek wordt hij zelfs door extreem rechtse lieden in elkaar geslagen, omdat men meent dat hij de spot met Hitler drijft.
M'n vader wil het boek ook lezen, dus ik zal ook de Nederlandse vertaling een keer uit de bibliotheek moeten halen. Die zal ik dan ook nog wel een keer lezen.
Renate

Bericht door Renate »

En nu lees ik weer 2 boeken.
In bed een boekje met stukjes over Den Haag van Paul van Vliet
en daarbuiten:
Wolfgang Niedecken - Für 'ne Moment
Plaats reactie