Momenteel lees ik.....
Re: Momenteel lees ik.....
Ik lees nu "een mooie jonge vrouw" van Tommy Wieringa. Het boekenweekgeschenk in afwachting van een bericht van de bib
Nog steeds bezig in:
De graanrepubliek
En in bed begonnen in:
De eenzaamheid van het westen
Dankzij het stukje op deze site.
Zoveel boeken nog te lezen, dat ik door de bomen het bos niet zie. Sinds zaterdag weer 8 namen aan m'n lijstje toegevoegd. En dan maar hopen dat ik ze in de bibliotheek kan vinden.
De graanrepubliek
En in bed begonnen in:
De eenzaamheid van het westen
Dankzij het stukje op deze site.
Zoveel boeken nog te lezen, dat ik door de bomen het bos niet zie. Sinds zaterdag weer 8 namen aan m'n lijstje toegevoegd. En dan maar hopen dat ik ze in de bibliotheek kan vinden.
Momenteel lees ik: Hypnose van Lars Kepler. Staat al een eeuwigheid in mijn kast en na het lezen van "Slaap" ben ik opeens heel benieuwd (en nog steeds in afwachting van een mailtje van de bib
)

Hypnose lijkt me nog erger dan Slaap, haha!
Ik ben bezig in "Van A tot X" van John Berger (nachtkastjeboek) en "Dit feest heeft lang genoeg geduurd" van Rupert Thomson.
Het eerste een brievenboek. Een vrouw schrijft aan haar man die in de gevangenis zit. Het tweede een autobiografie van deze Britse schrijver.
Ik ben bezig in "Van A tot X" van John Berger (nachtkastjeboek) en "Dit feest heeft lang genoeg geduurd" van Rupert Thomson.
Het eerste een brievenboek. Een vrouw schrijft aan haar man die in de gevangenis zit. Het tweede een autobiografie van deze Britse schrijver.
Nou terug naar af... het eerste hoofdstuk van Hypnose komt me al bekend voor... vermoedelijk heb ik het dan toch gelezen. En als ik hier op het forum zoek zie ik dat ik in augustus 2011 op dit boek gereageerd heb... even verder snuisteren in de kast en dit boek aan de kant leggen.
De graanrepubliek heb ik uit.
Vandaag is er wel weer een boek op m'n lijstje bij gekomen. Maar vermoedelijk is dat nog niet in de bibliotheek. Van een paar andere boeken op m'n lijstje heb ik inmiddels ook al ontdekt dat de bibliotheek ze (nog) niet heeft. Dat is wel jammer, want straks zie ik de naam op het lijstje en heb ik geen flauw idee meer waarom ik het boek eigenlijk wilde lezen.
Vandaag is er wel weer een boek op m'n lijstje bij gekomen. Maar vermoedelijk is dat nog niet in de bibliotheek. Van een paar andere boeken op m'n lijstje heb ik inmiddels ook al ontdekt dat de bibliotheek ze (nog) niet heeft. Dat is wel jammer, want straks zie ik de naam op het lijstje en heb ik geen flauw idee meer waarom ik het boek eigenlijk wilde lezen.
Iedereen is muzikaal heb ik eindelijk uit. Nu de luistervoorbeelden nog beluisteren en misschien dit weekend proberen een soort bespreking te schrijven.
Nou knap hoor dat je het uitgelezen hebt, het was een zware klus.
Dettie
Dettie
Dettie schreef:Nou knap hoor dat je het uitgelezen hebt, het was een zware klus.
Dettie
Het viel wel mee, maar ik las over het algemeen maar een hoofdstuk per dag.
Wil je het boek nog terug hebben?
Nee, ik hoef het niet terug, je kunt het houden.
Dettie
Dettie
Dat zal dan wel een heel karwei worden!
Momenteel lees ik de zigeunermadonna van Santa Montefiore.
En ik ben een beetje teleurgesteld momenteel.... Is helemaal niet zoals ik verwacht had.
Onder welke categorie van boeken vallen de boeken van Montefiore? Kan iemand dat zeggen?
En ik ben een beetje teleurgesteld momenteel.... Is helemaal niet zoals ik verwacht had.
Onder welke categorie van boeken vallen de boeken van Montefiore? Kan iemand dat zeggen?
Haar boeken vallen onder de literaire romans Inge.
Dettie
Dettie
ah ok. En nog een vraagje. Een boek over schilderijen die in de oorlog verdwenen waren. Ik weet dat Vermeer er ook een aantal keer in genoemd wordt. Ik dacht dat het een samenleesboek was maar daar vind ik het niet terug. Ik dacht grijze zielen maar dat klopt ook niet.Het gaat over een Joodse vereniging die ijvert om de schilderijen terug te krijgen. Er staat mij iets bij van een vrouw die in het grijs gekleed was.
Herinner je je nog meer over dat boek Inge? Ik heb een beetje zitten speuren, maar ik vind niets.
Ik lees nu "Het klokkengelijkzetinstituut" van Tanpinar. Dit is een stukje van de beschrijving : `Waarom zou je schrijven als je niet alles ronduit wilt vertellen...? vraagt de hoofdpersoon van de klassiek geworden roman Het klokkengelijkzetinstituut zich af. Dit ironische en bijtende relaas van een man die voor een immense (maar totaal overbodige) instelling werkt, wordt over het algemeen beschouwd als een van de belangrijkste Turkse romans uit de twintigste eeuw.
Ik lees nu "Het klokkengelijkzetinstituut" van Tanpinar. Dit is een stukje van de beschrijving : `Waarom zou je schrijven als je niet alles ronduit wilt vertellen...? vraagt de hoofdpersoon van de klassiek geworden roman Het klokkengelijkzetinstituut zich af. Dit ironische en bijtende relaas van een man die voor een immense (maar totaal overbodige) instelling werkt, wordt over het algemeen beschouwd als een van de belangrijkste Turkse romans uit de twintigste eeuw.
Nee veel meer herinner ik me niet.. of althans dat denk ik... Ik heb ook nog iets in mijn achterhoofd van een meisje die ergens op een zolderkamertje woonde maar dat kan best uit een ander boek komen. De hoofdlijn was volgens mij gestolen schilderijen en een Joodse vereniging die probeerde die schilderijen terug te krijgen. Nou ja ik vind het nog wel eens terug.
Is dit het Inge?
Gauke Andriesse - De verdwenen schilderijen
Beschrijving/flaptekst:
In 1941 worden de in Nederland wonende joodse bankier Otto Lisetsky en zijn vrouw Lili door de nazi's afgevoerd en omgebracht. Hun beroemde schilderijencollectie wordt als 'Feindvermögen' geconfisqueerd en verdwijnt naar Duitsland. In 1947 overlijdt Han van Meegeren, de man die vlak na de oorlog werd ontmaskerd als de meestervervalser die voor vele miljoenen perfect nagemaakte Vermeers had verkocht aan hooggeplaatste nazi's. Meer dan vijftig jaar later overlijdt een gerespecteerde kunstkenner en vriend van privédetective Jager Havix. In zijn nalatenschap bevindt zich een onbekend gebleven vervalsing van Van Meegeren. Niet veel later wordt Havix benaderd door de erfgenamen van de Lisetsky's. Stap voor stap dringt Havix binnen in een kunstwereld waar nog steeds blijkt te worden gehandeld in roofkunst. Hij ontdekt dat een gerenommeerde Nederlandse kunsthandel de onderhandse verkoop van de Lisetsky-collectie voorbereidt. Dan wordt een rijke verzamelaar vermoord en pleegt een succesvolle beurshandelaar zelfmoord. Terwijl Havix met steeds grotere haast naar de anonieme verkoper van de Lisetsky-collectie zoekt, ontdekt hij schokkende feiten over de herkomst van de opgedoken vervalsing van Van Meegeren.
Dettie
Beschrijving/flaptekst:
In 1941 worden de in Nederland wonende joodse bankier Otto Lisetsky en zijn vrouw Lili door de nazi's afgevoerd en omgebracht. Hun beroemde schilderijencollectie wordt als 'Feindvermögen' geconfisqueerd en verdwijnt naar Duitsland. In 1947 overlijdt Han van Meegeren, de man die vlak na de oorlog werd ontmaskerd als de meestervervalser die voor vele miljoenen perfect nagemaakte Vermeers had verkocht aan hooggeplaatste nazi's. Meer dan vijftig jaar later overlijdt een gerespecteerde kunstkenner en vriend van privédetective Jager Havix. In zijn nalatenschap bevindt zich een onbekend gebleven vervalsing van Van Meegeren. Niet veel later wordt Havix benaderd door de erfgenamen van de Lisetsky's. Stap voor stap dringt Havix binnen in een kunstwereld waar nog steeds blijkt te worden gehandeld in roofkunst. Hij ontdekt dat een gerenommeerde Nederlandse kunsthandel de onderhandse verkoop van de Lisetsky-collectie voorbereidt. Dan wordt een rijke verzamelaar vermoord en pleegt een succesvolle beurshandelaar zelfmoord. Terwijl Havix met steeds grotere haast naar de anonieme verkoper van de Lisetsky-collectie zoekt, ontdekt hij schokkende feiten over de herkomst van de opgedoken vervalsing van Van Meegeren.
Dettie
Inmiddels ben ik bezig in Wolfskwint van Bibi Dumon Tak. Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe een zeer indrukwekkend verhaal vind.
Het leverde nog een merkwaardige discussie tussen m'n vader en mij op, over het feit dat de hoofdfiguur samen met haar partner een clavichord bouwt, waarover ik opmerkte dat dit een leukere hobby was dan postzegels verzamelen. Wat moet een mens eigenlijk met een postzegelverzameling? Op een clavichord kun je tenminste nog spelen, of je kunt er op leren spelen.
Het leverde nog een merkwaardige discussie tussen m'n vader en mij op, over het feit dat de hoofdfiguur samen met haar partner een clavichord bouwt, waarover ik opmerkte dat dit een leukere hobby was dan postzegels verzamelen. Wat moet een mens eigenlijk met een postzegelverzameling? Op een clavichord kun je tenminste nog spelen, of je kunt er op leren spelen.
Er hoeft helemaal geen praktisch nut te zijn voor een hobby toch?
Als iemand er van geniet om met postzegels bezig te zijn, wat is er dan mis mee?
Als iemand er van geniet om met postzegels bezig te zijn, wat is er dan mis mee?
Dettie schreef:Is dit het Inge?
Beschrijving/flaptekst:
Dettie
Dat is het inderdaad! bedankt Dettie.
Ik wil me de stok niet in het hoenderhok gooien... Maar wat is het praktische nut van romans lezen dan? Is dat dan nuttiger dan postzegels verzamelen?
"Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet."
"Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet."
Inge schreef:Ik wil me de stok niet in het hoenderhok gooien... Maar wat is het praktische nut van romans lezen dan? Is dat dan nuttiger dan postzegels verzamelen?
Je leert er iets van, het is ontspannend en zo kan ik misschien nog wel meer verzinnen. Maar ik zie de lol van postzegels verzamelen niet echt, hoewel ik ze vroeger zelf verzameld heb. Ik vind er ook weinig ontspannends aan. Dan lijkt mij de bouw van een muziekinstrument veel ontspannender. En je ziet resultaat van je inspanningen.
Marjo schreef:Er hoeft helemaal geen praktisch nut te zijn voor een hobby toch?
Tja ieder z'n meug, maar ik zie er weinig genot in. Naar de postzegelwinkel gaan en kijken of men nog dingen heeft waarmee je je verzameling weer wat completer kunt maken. Maar goed, het is in ieder geval beter dan vissen, tenzij je de vissen die je vangt ook op eet. Anders is het gewoon een vorm van dierenmishandeling.
Renate schreef:Inmiddels ben ik bezig in Wolfskwint van Bibi Dumon Tak. Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe een zeer indrukwekkend verhaal vind.
Postzegels verzamelen kan heel erg boeiend zijn. Ik ken mensen die bepaalde bloemenseries verzamelen of dierenseries of vlaggenseries en zo enorm veel leren over die onderwerpen. Je hebt postzegels uit een bepaalde periode waardoor je weer een stuk geschiedenis meekrijgt enz. Je zit niet domweg zegeltjes te verzamelen maar ontdekt door die postzegels vaak een heel achterliggende wereld.
Dettie