Momenteel lees ik.....
Re: Momenteel lees ik.....
Wordt er zo weinig gelezen?
De laatste maanden, zeg maar vanaf eind september heb ik het volgende gelezen:
Horst Ecker - Die Zwillingsfalle
Een Duitse thriller, voor de vakantie
Doyle Roddy - De bastaard
Een grappig boek over een familie in een volkswijk, waarvan een dochter zwanger blijkt te zijn, zonder dat iemand weet wie de vader is.
Britta Bolt - Heldhaftig
Een Nederlandse thriller, wel aardig, waarin allerlei mensen minder zuiver op de graat blijken te zijn.
Elisabeth George - In wankel evenwicht
Weer een gebruikelijke thriller.
Annie Proulx - Goed zoals het is
Korte verhalen, die over het algemeen nogal somber van toon zijn.
David Sedaris - Eekhrn zkt eekhrn
Grappige dierenverhalen
Elisabeth George - Lichaam van de dood
Weer een thriller
Agathe Wurth - De verschijning
Geen onaardige thriller, iets beter dan Baantjer, luchtig tussendoortje
Jussi Adler-Olsen - Het Marco-effect
Weer een spannende thriller van deze Deense schrijver, waarin een jongen, die als bedelaar en zakkenroller moet werken, zeer onprettige dingen over z'n 'familie' ontdekt, waardoor hij zelf in gevaar komt. Deze Marco doet ergens een beetje denken aan de Lisbeth Salander uit de boeken van Stieg Larson. Het is een overlever, die overigens door het gedrag van mensen van z'n 'familie', die naar hem op zoek zijn om hem een lesje te leren, dan wel uit de weg te ruimen, al z'n vrienden kwijt raakt.
David Sedaris - Van je familie moet je het hebben
Grappige verhalen over een merkwaardige familie.
Elisabeth George - Een duister vermoeden
Tot nu toe naar ik meen het laatste boek van Elisabeth George. Naar mijn mening een van haar mindere boeken. Bepaalde elementen uit de plot zijn niet bijzonder geloofwaardig en er is niet echt sprake van een misdrijf dat opgelost wordt. Er is ook niet echt sprake van een misdrijf. Het einde lijkt weer naar een volgend boek te leiden.
Laura Starink - Duitse wortels
Een familiegeschiedenis, die zich afspeelt in Silezië en een aardig beeld geeft van het leven in die streek rond de Tweede Wereldoorlog.
David Sedaris - Ik mooi praten
Grappige korte verhalen.
Christopher Brookmyre - Verborgen lichamen
Spannende thriller.
Roddy Doyle - De bus
Min of meer een vervolg op 'De bastaard'. De vader van de familie is werkloos en begint op een gegeven moment samen met een kroegmaat die ook z'n baan kwijt is geraakt, een rijdende snackbar. Humoristisch, maar soms een beetje over de top.
Momenteel lees ik:
Tove Alsterdal - Het stille graf
Dit boek speelt zich voor een groot deel af in het noorden van Zweden, waar mensen vaak Fins praten. In dat opzicht doet het misschien een beetje denken aan 'De man die stierf als een zalm' van Mikael Niemi. Er worden ook wel actuele thema's aangeroerd, zoals vereenzaming van ouderen, soms ook door een zelfgekozen isolement. Ik heb inmiddels al een eerste fout in het boek ontdekt. De hoofdpersoon rijdt op een gegeven moment over de A4 naar de geboorteplaats van haar moeder in het noorden van Zweden. Volgens het boek gaat ze naar het zuiden, maar de weg gaat eerst in noordelijke richting en bij het punt waar ze in het boek is, loopt de weg in oostelijke richting. Volgens de kaart loopt hij een heel klein beetje schuin naar beneden, maar toch niet zodanig, dat je het over een zuidelijke richting kan hebben. Ik zeur misschien een beetje, maar ik heb nu eenmaal een kaartenmanie.
De laatste maanden, zeg maar vanaf eind september heb ik het volgende gelezen:
Horst Ecker - Die Zwillingsfalle
Een Duitse thriller, voor de vakantie
Doyle Roddy - De bastaard
Een grappig boek over een familie in een volkswijk, waarvan een dochter zwanger blijkt te zijn, zonder dat iemand weet wie de vader is.
Britta Bolt - Heldhaftig
Een Nederlandse thriller, wel aardig, waarin allerlei mensen minder zuiver op de graat blijken te zijn.
Elisabeth George - In wankel evenwicht
Weer een gebruikelijke thriller.
Annie Proulx - Goed zoals het is
Korte verhalen, die over het algemeen nogal somber van toon zijn.
David Sedaris - Eekhrn zkt eekhrn
Grappige dierenverhalen
Elisabeth George - Lichaam van de dood
Weer een thriller
Agathe Wurth - De verschijning
Geen onaardige thriller, iets beter dan Baantjer, luchtig tussendoortje
Jussi Adler-Olsen - Het Marco-effect
Weer een spannende thriller van deze Deense schrijver, waarin een jongen, die als bedelaar en zakkenroller moet werken, zeer onprettige dingen over z'n 'familie' ontdekt, waardoor hij zelf in gevaar komt. Deze Marco doet ergens een beetje denken aan de Lisbeth Salander uit de boeken van Stieg Larson. Het is een overlever, die overigens door het gedrag van mensen van z'n 'familie', die naar hem op zoek zijn om hem een lesje te leren, dan wel uit de weg te ruimen, al z'n vrienden kwijt raakt.
David Sedaris - Van je familie moet je het hebben
Grappige verhalen over een merkwaardige familie.
Elisabeth George - Een duister vermoeden
Tot nu toe naar ik meen het laatste boek van Elisabeth George. Naar mijn mening een van haar mindere boeken. Bepaalde elementen uit de plot zijn niet bijzonder geloofwaardig en er is niet echt sprake van een misdrijf dat opgelost wordt. Er is ook niet echt sprake van een misdrijf. Het einde lijkt weer naar een volgend boek te leiden.
Laura Starink - Duitse wortels
Een familiegeschiedenis, die zich afspeelt in Silezië en een aardig beeld geeft van het leven in die streek rond de Tweede Wereldoorlog.
David Sedaris - Ik mooi praten
Grappige korte verhalen.
Christopher Brookmyre - Verborgen lichamen
Spannende thriller.
Roddy Doyle - De bus
Min of meer een vervolg op 'De bastaard'. De vader van de familie is werkloos en begint op een gegeven moment samen met een kroegmaat die ook z'n baan kwijt is geraakt, een rijdende snackbar. Humoristisch, maar soms een beetje over de top.
Momenteel lees ik:
Tove Alsterdal - Het stille graf
Dit boek speelt zich voor een groot deel af in het noorden van Zweden, waar mensen vaak Fins praten. In dat opzicht doet het misschien een beetje denken aan 'De man die stierf als een zalm' van Mikael Niemi. Er worden ook wel actuele thema's aangeroerd, zoals vereenzaming van ouderen, soms ook door een zelfgekozen isolement. Ik heb inmiddels al een eerste fout in het boek ontdekt. De hoofdpersoon rijdt op een gegeven moment over de A4 naar de geboorteplaats van haar moeder in het noorden van Zweden. Volgens het boek gaat ze naar het zuiden, maar de weg gaat eerst in noordelijke richting en bij het punt waar ze in het boek is, loopt de weg in oostelijke richting. Volgens de kaart loopt hij een heel klein beetje schuin naar beneden, maar toch niet zodanig, dat je het over een zuidelijke richting kan hebben. Ik zeur misschien een beetje, maar ik heb nu eenmaal een kaartenmanie.
haha wij weinig lezen... We doen niets anders! We zijn leesjunkies! 
Maar ik denk dat je mogelijk niet helemaal weet hoe we werken.
Marjo, berdine, Annemarie, Willeke en Joanazinha en ik melden namelijk bij dit item zelden
wat we gelezen hebben.
Als we iets gelezen hebben dat schrijven we daar heel vaak een
verslag of recensie over en die kun je dan vinden op de site http://www.leestafel.info
Links op de site zie je alle categorieën staan, als je die aanklikt zie je onze boekverslagen staan.
Al die boekverslagen verwijzen naar dit forum zodat mensen die wat willen zeggen over het verslag
of het boek kunnen reageren.
Als je liever alleen op het forum kijkt dan kun je om te weten te komen wat we gelezen hebben, kijken bij:
- Door leden gelezen boeken, zie viewforum.php?f=3 dat zijn de literaire romans en debuten
- Het spannende boek/thrillers en Fantasy, zie viewforum.php?f=11
- Kinderboeken, zie viewforum.php?f=7
- non-fictie, zie viewforum.php?f=17
Ook op facebook kun je zien welke boeken we gelezen hebben https://www.facebook.com/Leestafel
Maar jij hebt wel een bèrg gelezen zeg deze afgelopen maanden.
Roddy Doyle vond ik helemaal geweldig.
David Sedaris heb ik veel van gehoord maar nog nooit iets van gelezen.
En thrillers lees ik nooit dus daar kan ik moeilijk op reageren, maar misschien hebben de andere daar wel wat over te melden.
Groetjes
Dettie

Maar ik denk dat je mogelijk niet helemaal weet hoe we werken.
Marjo, berdine, Annemarie, Willeke en Joanazinha en ik melden namelijk bij dit item zelden
wat we gelezen hebben.
Als we iets gelezen hebben dat schrijven we daar heel vaak een
verslag of recensie over en die kun je dan vinden op de site http://www.leestafel.info
Links op de site zie je alle categorieën staan, als je die aanklikt zie je onze boekverslagen staan.
Al die boekverslagen verwijzen naar dit forum zodat mensen die wat willen zeggen over het verslag
of het boek kunnen reageren.
Als je liever alleen op het forum kijkt dan kun je om te weten te komen wat we gelezen hebben, kijken bij:
- Door leden gelezen boeken, zie viewforum.php?f=3 dat zijn de literaire romans en debuten
- Het spannende boek/thrillers en Fantasy, zie viewforum.php?f=11
- Kinderboeken, zie viewforum.php?f=7
- non-fictie, zie viewforum.php?f=17
Ook op facebook kun je zien welke boeken we gelezen hebben https://www.facebook.com/Leestafel
Maar jij hebt wel een bèrg gelezen zeg deze afgelopen maanden.
Roddy Doyle vond ik helemaal geweldig.
David Sedaris heb ik veel van gehoord maar nog nooit iets van gelezen.
En thrillers lees ik nooit dus daar kan ik moeilijk op reageren, maar misschien hebben de andere daar wel wat over te melden.
Groetjes
Dettie
Roddy Doyle vind ik ook geweldig, maar om David Sedaris kon ik niet echt lachen. Ik heb "Van je familie moet je het hebben" gelezen. Ze gaan behoorlijk ruw met elkaar om. De grappen die ze daar met elkaar uithalen gaan me veel te ver. Een grap is leuk, maar zodra je er iemand letterlijk of figuurlijk mee kwetst, hoeft het voor mij niet. Laat staan dat je dat je familie of vrienden aandoet.
Inmiddels uit:
Jonas Jonasson - De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Geen onaardig boek, zoals ik ook al bij het draadje over dit boek heb geschreven. Weinig karakterontwikkeling, de geschiedenisstukken voegen weinig toe en vormen een mengeling van Forest Gump en de Baron van Münchhausen.
Jørgen Brekke - Genadeslag
Thriller die tamelijk gruwelijk is, met mensen die gevild worden en zo. Het verhaal schiet nogal van de Middeleeuwen naar het heden en tussen Noorwegen en de VS, maar het is toch gemakkelijk te volgen. Ik hoop dat het een begin van een serie is, maar vrees dat dit een verhaal is met eenmalige hoofdpersonen. Er wordt nog even gerefereerd aan 'Vleermuisman' van Jo Nesbø. Het boek wordt niet genoemd, maar op een gegeven moment is er in een gesprek sprake van een politieman uit Oslo, die in Australië met een seriemoordenaar te maken heeft gehad. Als ik het boek niet gelezen zou hebben, zou het me ontgaan zijn.
In bed lees ik:
'David Sedaris - Steek je familie in de kleren
Het volgende boek dat ik ga lezen is:
Myrthe van der Meer - Kalf
Het boek ligt nog bij m'n vader, dus het is mogelijk dat ik vanmiddag nog even in een ander boek ga lezen.
Jonas Jonasson - De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Geen onaardig boek, zoals ik ook al bij het draadje over dit boek heb geschreven. Weinig karakterontwikkeling, de geschiedenisstukken voegen weinig toe en vormen een mengeling van Forest Gump en de Baron van Münchhausen.
Jørgen Brekke - Genadeslag
Thriller die tamelijk gruwelijk is, met mensen die gevild worden en zo. Het verhaal schiet nogal van de Middeleeuwen naar het heden en tussen Noorwegen en de VS, maar het is toch gemakkelijk te volgen. Ik hoop dat het een begin van een serie is, maar vrees dat dit een verhaal is met eenmalige hoofdpersonen. Er wordt nog even gerefereerd aan 'Vleermuisman' van Jo Nesbø. Het boek wordt niet genoemd, maar op een gegeven moment is er in een gesprek sprake van een politieman uit Oslo, die in Australië met een seriemoordenaar te maken heeft gehad. Als ik het boek niet gelezen zou hebben, zou het me ontgaan zijn.
In bed lees ik:
'David Sedaris - Steek je familie in de kleren
Het volgende boek dat ik ga lezen is:
Myrthe van der Meer - Kalf
Het boek ligt nog bij m'n vader, dus het is mogelijk dat ik vanmiddag nog even in een ander boek ga lezen.
Ik las een heel goede recensie over Kalf, dus ik ben heel benieuwd hoe jij het vindt Renate.
Dettie
Dettie
Dat moet dan haar tweede boek al zijn? Dan ben ik ook benieuwd!!
Ja het is haar tweede boek alweer. Ik zal eens kijken of ik de recensie nog kan vinden.
Dettie
Dettie
Ik ben begonnen in "Het boek Ont" van Anton Valens en ik amuseer me voorlopig prima. Zulke herkenbare situaties, wanneer de hoofdpersoon moet solliciteren en wanneer hij voor het eerst een schoonmaakbaantje heeft bij een bedrijf dat de goedkoopste aanbieder was.
Ik heb van Anton Valens, Meester in de hygiëne gelezen, dat vond ik een goed boek.
Ging ook over schoonmaken bij mensen. Er was een mopperende oude man bij, weet ik nog,
die wel erg leuk was.
Ik vraag me steeds af, waar slaat die titel Ont op? Kun jij dat vertellen berdine?
Dettie
Ging ook over schoonmaken bij mensen. Er was een mopperende oude man bij, weet ik nog,
die wel erg leuk was.
Ik vraag me steeds af, waar slaat die titel Ont op? Kun jij dat vertellen berdine?
Dettie
Momenteel lees ik: "Bloedlijn" van Valgaeren Kevin. Het vervolg op "De ziener", het debuutroman van Valgaeren. En momenteel leest het heel vlot. Het is opgevat als een soort dagboek geschreven door verschillende personen. Soms, als je de titel niet goed leest, weet je niet wie er aan het woord is en snap je het even niet meer maar als je dan de moeite doet om even naar de hoofdstuktitel te gaan kijken ben je weer helemaal bij.
Dettie schreef:Ik heb van Anton Valens, Meester in de hygiëne gelezen, dat vond ik een goed boek.
die wel erg leuk was.
Dettie
Nou het is nog niet aan de orde, maar ik heb begrepen dat een van de personen een boek wil gaan schrijven over het voorvoegsel "ont", dat steeds iets anders betekent. Er wordt veel over taal en woordgroepen nagedacht. Dat woorden die met dezelfde letters beginnen min of meer hetzelfde betekenen. B.v. Stram/strak/stijf/stok/strikt. Daar kun je heerlijk over brainstormen! Ooit heb ik daar eens een artikel over gelezen. Dan denk je ja, dat klopt, maar evengoed klopt het ook weer niet en wat te denken van andere talen? Nou ja, het eind is zoek.
Overigens gaat niet het hele boek daar over hoor. Dat zou best saai worden. Nee, de hoofdpersoon is werkeloos en overspannen en dreigt zijn ww-uitkering kwijt te raken. Dat schoonmaakbaantje is zo herkenbaar, omdat je tegenwoordig b.v. een heel schoolgebouw met 2 personen in 2 uur moet schoonmaken of een hele etage met 30 bureau's zónder sopemmer met één doekje dat je "op 16 manieren" kunt vouwen spic en span kunt krijgen. Alleen al daarvan raak je nog meer overspannen.
Ik ben nog niet zo ver, maar voorlopig is het erg leuk! (En triest als je dieper nadenkt.)
-
Ik ben begonnen in Glashard van Corine Hartman. Ruw, hard maar mooi. Sterke thriller; tweede in een nieuwe serie van deze schrijfster (het eerste deel heet: Bloedlijn). Bijna on-Nederlands hard. Er zijn lezers die het over de top vinden en er zijn lezers die helemaal fan zijn van hoofdpersoon Jessy Haider. Ik zit er tussenin met een neiging naar het laatste.
Ik vermaak me er in ieder geval wel mee.
Ik vermaak me er in ieder geval wel mee.
Inge: dat boek wilde ik ook nog lezen. Maar jij vond het eerste deel toch niet zo denderend?
Marjo: Als ik het me goed herinner vond ik het allemaal een beetje vergezocht met dat vampierengedoe. Maar ik was nieuwsgierig naar het 2de deel. Ik zie wel hoe ver ik kom.
Ik ga beginnen aan "Op zee" van Toine Heijmans. "Het boek Ont" viel een beetje tegen als afgerond verhaal, al heb ik wel vaak om moeten lachen. Ben nu benieuwd naar "Op zee".
Het gaat snel. "Op zee" is uit en ik ben begonnen in "Het plan voor volledige werkgelegenheid" van Magnus Mills.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Non-fictie of toch een roman, maar dan anders?
Een humoristische, satirische roman. "De naamloze verteller van Het plan voor volledige werkgelegenheid is een van de vele chauffeurs die al jaren rondrijden in bestelbusjes. Samen vormen de busjes een ware vloot op de wegen. De zogenaamde ‘Univans’ rijden elke dag van punt A naar B, naar C en weer terug naar A. De route van de Univans lijkt vanzelfsprekend. Alleen nieuwkomers stellen vragen. Enkel daardoor kan aan het licht komen dat de busjes niets anders vervoeren dan… onderdelen van die busjes zelf."(beschrijving bij Bol)
is het niet De ellendigen Lezer100?
Ze zijn er ellendig aan toe maar geen ellendelingen, (schoften, smeerlappen) toch?
Dettie
Ze zijn er ellendig aan toe maar geen ellendelingen, (schoften, smeerlappen) toch?
Dettie
Dettie schreef:is het niet De ellendigen Lezer100?
Dettie
Je hebt gelijk Dettie. Beschouw dit maar als een schrijffout van mijnentwege.
Lezer100
-
Ik lees nu het dubbelboek van Jussi Adler-Olsen: Het alfabethuis / De bedrijfterrorist.
Ik ben al een eind op weg in "De verzopen katten en de Hollander". Het boeit me wel. Van Heest beschrijft zijn buren in Japan in aparte delen van het boek. Het eerste deel gaat over mevrouw Suzuki. In dit deel kun je mevrouw Suzuki moeiteloos vervangen door de moeder van Nicolien en Van Heest door Maarten Koning. Heerlijk! Dat komt ook omdat mevrouw Suzuki geestelijk steeds verwarder wordt. In het tweede en derde deel gaat de vergelijking minder op, maar het heeft nog steeds een hoog Voskuil-gehalte, qua stijl denk ik. Van Heest is een heel ander type dan Maarten Koning en Annelotte, zijn vrouw, van geen kanten zo onredelijk als Nicolien. Ik lees lekker verder! 

Klinkt goed berdine. Ik geloof dat ik het boek ook heb, moet eens spitten in de debuutboekendoos.
Dettie
Dettie
Dit deel vond ik wel boeiend. Waarom het tweede niet, geen idee...
Laatst gewijzigd door Marjo op 08 Jan 2014, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.