Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Bericht door Renate »

Het boek over de tabaksindustrie heb ik nu uit en ik concentreer me nu op:
Daniel Clay - Gebroken
Ik ben inmiddels een aardig stukje op weg in het boek. Soms kost het me moeite om door te blijven lezen, terwijl ik aan de andere kant graag wil weten hoe het verder gaat.
De hoofdpersoon is het meisje Skunk, dat samenleeft met haar vader Archie, haar broer Jed en de au pair. Haar moeder is bij haar vader weggegaan. In het begin van het boek ligt Skunk in coma en het boek gaat over de gebeurtenissen die hier aan vooraf gaan. Het verhaal begint als de buurjongen Rick Buckley, die van z'n ouders een auto heeft gekregen, omdat hij z'n rijbewijs heeft gehaald, als hij deze staat te wassen, door de overbuurman, de heer Oswald, zodanig in elkaar wordt geslagen dat hij niet meer overeind durft te komen. De heer Oswald woont met z'n vijf dochters Sunset, Sunrise, Susan, Saraya en Saskia in een huis van de sociale woningbouw. Het is een geweldadige man, wiens vrouw is overleden. Volgens een van z'n dochters zegt hij dat hij niet werkt, omdat hij anders z'n uitkering en z'n huis kwijtraakt. Susan heeft een strip pillen uit de tas van mevrouw Buckley gestolen, met het idee dat ze daar high van kan worden. Ze slikt ze maar merkt niets, omdat het een anticonceptiemiddel is. De vader van Susan, die 13 is, vindt de strip met pillen in haar kamer en vraagt met wie ze neukt. Als ze geen antwoord geeft, dreigt hij haar in elkaar te slaan, waarop ze de naam van Rick noemt, die wel eens iets met haar oudere zus Saskia heeft gehad. Dit is dus de reden waarom Rick door de heer Oswald in elkaar wordt geslagen, hoewel hij niets met Susan gehad heeft. De vader van Rick wil de heer Oswald aanklagen wegens mishandeling, maar die klaagt op zijn beurt Rick aan, wegens verkrachting van Susan. Rick wordt gearresteerd en brengt een tijdje in de cel door. Uiteindelijk gaat de zaak niet door, omdat de vader van Rick de aanklacht intrekt. Rick wordt op straat gezet en daar hij geen geld en geen mobieltje heeft, loopt hij 15 kilometer door de stromende regen naar huis. Daar sluit hij zich uiteindelijk in z'n kamer op, waar hij niet meer uit wil komen. Hij doet z'n behoefte in een emmer, die hij leegt als z'n ouders naar bed zijn.
Hoe vader Oswald z'n dochters opvoedt blijkt als de iPod van een leerling wordt gestolen. Het ding blijkt in de tas van Sunrise te zitten. De eigenares ontkent dat het haar iPod is, omdat ze als de dood is voor de gevolgen. Haar naam staat er op en Sunrise krijgt strafregels. Ze doet haar beklag bij haar vader en zegt dat het haar iPod was. Pa schrijft haar strafregels en zegt dat ze voortaan, als ze van diefstal wordt beschuldigd, moet zeggen: "bewijs het".
Sunrise vraagt haar medeleerlingen om beschermingsgeld, om ze te beschermen tegen haar zussen. Ook Skunk moet, als ze op de middelbare school zit, iedere week 5 pond betalen. Tegen haar vader durft ze niets te zeggen, omdat ze als de dood is dat de heer Oswald haar vader net zo zal mishandelen als hij eerder bij Rick heeft gedaan. Op een gegeven moment wordt haar mobieltje vernield en haar vader zegt dat ze zuiniger op haar spullen moet zijn. Ze zegt namelijk dat ze het kwijt is. Uiteindelijk krijgt ze een nieuw mobieltje, maar ze krijgt voor straf wel een aantal weken geen zakgeld. Dat is natuurlijk heel vervelend, omdat ze nu Sunrise niet kan betalen. Sunrise eist nu dat ze de volgende week het dubbele betaald, hetgeen natuurlijk ook niet gebeurt, omdat ze nog steeds geen zakgeld heeft. Een paar weken later wordt Skunk door Sunrise, Susan en Saskia in elkaar geslagen. De leraar van Skunk, die een relatie heeft met de au pair, ziet dit en grijpt in. Later zitten de Sunrise en Susan op de kamer van de directeur limonade te drinken en de leraar van Skunk wordt erbij geroepen. Hij krijgt het verwijt dat hij gedreigd heeft de politie te bellen en de directeur is bang dat de heer Oswald dit niet over z'n kant zal laten gaan. Sunrise en Susan zijn naar huis gegaan en Sunrise verteld haar vader dat Skunk haar zakgeld heeft afgepakt en dat er daarom met Skunk gevochten is. De heer Oswald gaat naar school om verhaal te halen bij de leraar, die door de heer Oswald volkomen in elkaar wordt geslagen en in het ziekenhuis eindigt.
Dit is het punt waar ik op dit moment aangekomen ben.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Tjonge zeg, wat een verhaal... lekkere vent die meneer Oswald. Als hem iets niet zint wordt iemand gewoon in elkaar geslagen.
Die kinderen volgen natuurlijk zijn voorbeeld. ze weten niet beter.
Vind je het niet akelig al die agressie of roept dat gezin van meneer Oswald ook medelijden op?

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Dettie schreef:Tjonge zeg, wat een verhaal... lekkere vent die meneer Oswald. Als hem iets niet zint wordt iemand gewoon in elkaar geslagen.
Die kinderen volgen natuurlijk zijn voorbeeld. ze weten niet beter.
Vind je het niet akelig al die agressie of roept dat gezin van meneer Oswald ook medelijden op?

Dettie

Het verhaal is op zich wel goed en er zitten ook andere momenten in, die minder geweldadig zijn. Met de heer Oswald krijg ik weinig medelijden. Hij mist misschien z'n vrouw, maar heb toch niet echt de indruk dat dit de reden is voor z'n geweldadige gedrag. Dat die kinderen z'n voorbeeld volgen is wel duidelijk. Het gaat in feite alleen om het recht van de sterkste. De kinderen liegen dan wel tegen hem over allerlei dingen, maar ik heb niet de indruk dat het voor hem echt veel uitmaakt. Door het geweld vind ik het soms ook wel moeilijk om door te lezen. Iedereen is zo bang voor de heer Oswald, dat hij altijd z'n zin krijgt en dat niemand z'n gedrag een halt toe lijkt te willen roepen. De enige taal die hij spreekt is die van geweld. Als Skunk hem op een gegeven moment vastpakt, houdt hij wel ineens op met het in elkaar slaan van de leraar, maar je hebt het gevoel dat hij de man anders net zo gemakkelijk dood zou hebben geslagen. Hij komt er nog enigszins redelijk vanaf, doordat hij zich helemaal oprolt, zodat de heer Oswald weinig vitale delen kan raken.
Ik lees ook veel thrillers, maar daar lijk ik, ondanks de gruwelen vaak minder moeite mee te hebben, vermoedelijk omdat je daarbij weet dat de dader uiteindelijk gepakt wordt. Bij dit boek is dat minder waarschijnlijk en als het gebeurt, dan is er al zoveel leed veroorzaakt en is de kans ook niet echt groot dat er werkelijk veel zal veranderen.

Ergens doet het boek ook een beetje denken aan Snijpunt van Nelleke Noordervliet, althans als het gaat om de reactie van de school op het gedrag van de kinderen van de heer Oswald.
Inge

Bericht door Inge »

Lezer100 schreef:E L James, Vijftig tinten grijs

Mijn dochter heeft de 3 boeken gelezen en hier klaargelegd voor mij. Maar ze trekken mij niet. Een collega heeft het gelezen en vind ze bijna (en ik citeer) "puur p.ornografisch".
Om de een of andere reden heb ik altijd moeite met boeken die supernadrukkelijk in de publicitaire belangstelling staan.
Ik had het ook met de Da Vinci code, Harry Potter, de Twilight-reeks,...
Renate

Bericht door Renate »

Inge schreef:

Mijn dochter heeft de 3 boeken gelezen en hier klaargelegd voor mij. Maar ze trekken mij niet. Een collega heeft het gelezen en vind ze bijna (en ik citeer) "puur p.ornografisch".
Om de een of andere reden heb ik altijd moeite met boeken die supernadrukkelijk in de publicitaire belangstelling staan.

Ik kan me daar iets bij voorstellen. Hoewel ik met de Milennium trilogie was begonnen, voor het een hype werd. Dat hielp wel.
Renate

Bericht door Renate »

Ik schiet aardig op in het boek van Daniel Clay. Het is een beetje alsof je naar een treinramp zit te kijken. Je weet dat het vreselijk mis zal gaan en zo het liefst je ogen sluiten. Besprekingen hebben het er steeds over dat het boek uitnodigt om door te lezen, maar daar ben ik het toch maar ten dele mee eens. Aan de ene kant wil ik wel graag weten wat er nu precies gebeurt is, waardoor Skunk in coma ligt, maar aan de andere kant is de ellende vaak ondragelijk. Iedere keer gebeurt er iets, waarvan je weet dat het weer voor alle mogelijke problemen zal zorgen. Met de familie Oswald kun je maar het beste zo min mogelijk te maken hebben. Eigenlijk kun je ze maar het beste helemaal niet kennen, want er kunnen alleen maar problemen van komen. Als er een persoon is waarmee ik vreselijk veel medelijden heb, ondanks het feit dat hij zich merkwaardig gedraagt en op een gegeven moment iets vreselijks doet, is de buurjongen, die door de heer Oswald in elkaar is geslagen en nu een psychisch wrak is.
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

berdine schreef:Ik heb van diverse kanten gehoord, dat het nogal saai is. Een verhaal dat maar voortkabbelt..... :oops:

Ik zou zelfs zeggen heel langzaam voortkabbelend.
Lezer100
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Inge schreef:

De omschrijving van jouw collega gaat alvast niet opvoor het eerste deel, Inge (er gebeurt gewoon NIETS). Verder denk ik, dat wij ook deze boeken genuanceerd dienen te bekijken. Net zoals andere "openbarende" romans heb je ook hier een heel scala van voor- en tegenstanders. Ik heb er alle begrip voor dat, vertrekkende vanuit de publiciteit die er rond gemaakt is, heel wat lezers om diverse redenen zullen afhaken.
Lezer100
irene

Bericht door irene »

Na de verrekijker van Kees van Kooten (bijna uit) ga ik beginnen aan De afvallige van Piet van Aken. Zoveel positieve reacties over gehoord, dit moet wel een goed boek zijn!

groetjes, irene
Renate

Bericht door Renate »

irene schreef:Na de verrekijker van Kees van Kooten (bijna uit) ga ik beginnen aan De afvallige van Piet van Aken. Zoveel positieve reacties over gehoord, dit moet wel een goed boek zijn!

groetjes, irene

Dat boek van Piet van Aken lijkt mij ook wel interessant. Ik vond het wel vreemd dat noch in het interview met Piet van Aken, noch in de boekbespreking in De Volkskrant, gesproken werd over het feit dat Gore Vidal ook al eens een boek over Julianus de Afvallige heeft geschreven.

Wijziging, even een spelfout gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door Renate op 20 mar 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Renate

Bericht door Renate »

Het boek van Daniel Clay heb ik inmiddels uit. Ik begrijp de recensenten die Skunk overdreven vrolijk noemen, niet echt. Zo vrolijk is ze niet. Ze lijkt wel opgewekt, maar heeft toch duidelijk haar angsten in verband met de familie Oswald en wat men haar of haar vader aan kan doen.
Marjo

Bericht door Marjo »

In het geschenk van Kees van Kooten staat een leuk stukje: in de tijd dat internet en wikipedia niet bestond konden lezers niet direct nazoeken of de informatie die een schrijver in zijn verhaal gebruikt ook klopt met de al of niet historische werkelijkheid.
Nabokov had het in 'Pale fire' over een 'vergeten' dichter (fictief dus) en besteedde veel aandacht aan een door N. zelf geschreven dichtsel. Een recensent schreef over dit boek dat het jammer was dat N. een van de mindere werken van die dichter besprak. Hoe dom kun je zijn?
Het is wel de reden waarom ik zelf nooit een recensie schrijf, maar een verslag maak. Ik bezit niet genoeg achtergrondkennis om goed te recenseren. Zo'n bespreking in de Volkskrant, ik vind dat een recensent dat had moeten weten...(ik wist het niet)
Inge

Bericht door Inge »

Kelderkind van Kristien Dieltiens.
Renate

Bericht door Renate »

Momenteel lees ik een dun boekje, namelijk:
Camilla Läckberg - Sneeuwstorm en amandelgeur
De hoofdfiguur, een agent die ook in de andere boeken van deze schrijfster voorkomt, strandt samen met z'n vriendin op een eilandje voor de kust van Zweden. Er is een bijeenkomst van de familie van de vriendin, waarvan de grootvader een groot imperium heeft opgebouwd. Daar de kinderen en kleinkinderen er over het algemeen in zijn ogen een potje van hebbben gemaakt, geeft hij aan z'n testament veranderd te hebben, zodat de familie alleen krijgt waar het wettelijk recht op heeft. Even later valt hij dood neer en hij blijkt vergiftigd te zijn. Het eiland is onbereikbaar en de agent begint dus maar met het verhoren van iedereen. Het grootste deel van de familie valt het best te omschrijven als een stel aasgieren. Alleen een kleinzoon rouwt om z'n grootvader. De anderen denken alleen maar aan de erfenis en hoe ze een zo groot mogelijk deel in de wacht kunnen slepen. De vriendin van de agent is misschien nog het minst sympathiek, hoewel dat weinig scheelt. voor grootvader overlijdt zie je al dat ze hoopt het grootste deel van de erfenis in de wacht te slepen. Alle andere familieleden, met uitzondering van haar broer, de eerder genoemde kleinzoon, hebben er al een potje van gemaakt en ze hoopt dat er nog een zwakheid van de kleinzoon opduikt, waardoor hij ook in ongenade valt.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ha, 'Kelderkind'. Mooi boek!!
Inge

Bericht door Inge »

Ik ben ook bezig in Kelderkind :D
Inge

Bericht door Inge »

Momenteel lees ik: Noodlot van Couperus. 2de boek uit mijn leesuitdaging.
Inge

Bericht door Inge »

Weet iemand wat "skating-rinkjes" zijn?
Het woord komt veelvuldig voor in Noodlot en ik vind maar nergens wat het betekent. Het geeft iets met vrouwen te maken, zover ben ik ook wel.
Ik heb gezocht op internet maar kan me niet voorstellen dat ze het over de wieltjes van rolschaatsen hebben.
Marjo

Bericht door Marjo »

SKATINGRINK
1) Rolschaatsenbaan
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... TINGRINK/1
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Zijn het niet gewoon een kleine schaatsbanen?

Dettie
Inge

Bericht door Inge »

Altijd die mooie dames met slepen en diamanten, en altijd die clubs vol lords en baronets, en dan die skating-rinkjes, die óok al altijd zoo fatsoenlijk waren!... En dan altijd een hooge hoed, en 's avonds altijd een rok met eene bloem! Het was criant! Hij had het niet uitgehouden, hij was er eens van door geweest ... Maar waar heb je dan gezeten? vroeg Frank, ontzet van verbazing.

De ontmoeting bij het Lyceum met één van de skating-rinkjes beschouwt Bertie een ‘weldaad’ van het Lot zelf die men moest gebruiken. ‘Gaf het Lot zelf niet zo de illusie van een eigen wil, een

Ik kan me niet voorstellen dat ze het over een ijsschaatsbaan hebben... Het woord komt meestal voor i.v.m. vrouwen
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik ga het bij een ander forum vragen of ze daar weten wat het is.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Waarom willen jullie er niet aan dat het een rolschaatsbaan is? Heel normaal tijdverdrijf in die tijd toch? En het past toch bij je citaat?

En ' skatingrinkjes' zijn dan de kennissen die je daar ontmoet.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja je hebt gelijk, ik dacht dat de rolschaats pas na WO II opkwam maar ze bestonden al in de 19e eeuw

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolschaats

Maar er wordt in het citaat dat Inge aanhaalt gepraat alsof het over een persoon gaat "De ontmoeting bij het Lyceum met één van de skating-rinkjes" Hoe verklaar je dat dan?

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Zoals ik al zei: dat zijn de kennissen die je daar ontmoet, de mensen die daar schaatsen.

Dat doe ik zelf ook tenslotte, dat ik een bepaald groepje mensen die ik van een specifiek iets ken ook als zodanig aanduid.
Plaats reactie