Momenteel lees ik.....
-
Re: Momenteel lees ik.....
Momenteel ben ik net begonnen aan Ik, De Ander van Imre Kertész.
Kertész, die in 2002 de Nobelprijs voor Literatuur won, is een Hongaarse filosoof en Holocaustoverlever.
In zijn werken probeert hij om de gruwelen van WO II, en meer specifiek het antisemitisme, te begrijpen.
Kertész' werken zijn altijd zéér autobiografisch getint, dit belooft een boeiende leeservaring te worden!
Kertész, die in 2002 de Nobelprijs voor Literatuur won, is een Hongaarse filosoof en Holocaustoverlever.
In zijn werken probeert hij om de gruwelen van WO II, en meer specifiek het antisemitisme, te begrijpen.
Kertész' werken zijn altijd zéér autobiografisch getint, dit belooft een boeiende leeservaring te worden!
Momenteel ben ik bezig met Denise Mina - Het einde van de wespentijd
Dit is weer eens een thriller en ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben hoe het een en ander afloopt. Vanaf het begin van het boek weet je als lezer wie de daders zijn, maar ik vraag me nog steeds af hoe het een en ander in elkaar zit. Het boek begint met de moord op een vrouw door 2 schooljongens. Het lijkt er op dat de vrouw die het slachtoffer is, niet degene is die de jongens moeten hebben. Ze vragen haar namelijk naar haar kinderen en de vrouw zegt dat ze geen kinderen heeft. De vrouw meent een van de jongens te herkennen en noemt hem Lars. Later krijgt een van de jongens de mededeling dat z'n vader, een bankier die op een discutabele manier zaken heeft gedaan en in financiële problemen is geraakt, zelfmoord heeft gepleegd. De naam van deze bankier is Lars Anderson. Hoe het een en ander verder in elkaar zal blijken te zitten, weet ik nog niet, maar ik ben heel nieuwsgierig.
Dit is weer eens een thriller en ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben hoe het een en ander afloopt. Vanaf het begin van het boek weet je als lezer wie de daders zijn, maar ik vraag me nog steeds af hoe het een en ander in elkaar zit. Het boek begint met de moord op een vrouw door 2 schooljongens. Het lijkt er op dat de vrouw die het slachtoffer is, niet degene is die de jongens moeten hebben. Ze vragen haar namelijk naar haar kinderen en de vrouw zegt dat ze geen kinderen heeft. De vrouw meent een van de jongens te herkennen en noemt hem Lars. Later krijgt een van de jongens de mededeling dat z'n vader, een bankier die op een discutabele manier zaken heeft gedaan en in financiële problemen is geraakt, zelfmoord heeft gepleegd. De naam van deze bankier is Lars Anderson. Hoe het een en ander verder in elkaar zal blijken te zitten, weet ik nog niet, maar ik ben heel nieuwsgierig.
-
Ik ben gisteren begonnen in Een zomer zonder slaap van Bram Dehouck (het spannende samenleesboek). Hij moet eigenlijk vrijdag terug naar de bieb, dus maar even doorlezen. Verlengen kan niet, omdat het een gereserveerd boek is.
Edit: ik dacht - toch even proberen te verlengen bij de bieb omdat ik morgen een deel van de dag moet werken en niet weet of ik hem op tijd uit krijg (hoewel het boek vlot wegleest) en ik kon hem toch verlengen! Dat geeft een beetje rust tijdens het lezen...
(en scheelt wellicht boete voor te laat terugbrengen.....).
Edit: ik dacht - toch even proberen te verlengen bij de bieb omdat ik morgen een deel van de dag moet werken en niet weet of ik hem op tijd uit krijg (hoewel het boek vlot wegleest) en ik kon hem toch verlengen! Dat geeft een beetje rust tijdens het lezen...

Na het schitterende fotoboek "Het leven van Evert" van Brand Overeem en Bert Paasman, nu bezig in "Over de bergen" van Gerrit Komrij. Ik kom er maar moeizaam door heen. Veel beschrijvingen van een oud familiehuis in een afgelegen, zeer arme streek in Portugal en van de mensen en gebeurtenissen in en om het huis. Ik hou nog even vol.
Joanazinha schreef:Ik ben gisteren begonnen in Een zomer zonder slaap van Bram Dehouck (het spannende samenleesboek). Hij moet eigenlijk vrijdag terug naar de bieb, dus maar even doorlezen. Verlengen kan niet, omdat het een gereserveerd boek is.
Edit: ik dacht - toch even proberen te verlengen bij de bieb omdat ik morgen een deel van de dag moet werken en niet weet of ik hem op tijd uit krijg (hoewel het boek vlot wegleest) en ik kon hem toch verlengen! Dat geeft een beetje rust tijdens het lezen...(en scheelt wellicht boete voor te laat terugbrengen.....).
Oh lekker, dat leest toch even wat rustiger!
Dettie
berdine schreef:Na het schitterende fotoboek "Het leven van Evert" van Brand Overeem en Bert Paasman, nu bezig in "Over de bergen" van Gerrit Komrij. Ik kom er maar moeizaam door heen. Veel beschrijvingen van een oud familiehuis in een afgelegen, zeer arme streek in Portugal en van de mensen en gebeurtenissen in en om het huis. Ik hou nog even vol.
Het leven van Evert is zo ongelofelijk prachtig, echt een koesterboek. Het is allemaal ook zo integer gebracht, die foto dat hij en de geit in het gras liggen te slapen, zo mooi.
Dettie
-
Inmiddels al weer aan een nieuw boek begonnen, een roman deze keer en een prachtig debuut, moet ik eerlijk zeggen. Onder het water van Morgan McCarthy. Ik kreeg eerst het manuscript via 'Not just any book' en heb inmiddels ook het boek gekregen met het verzoek een recensie zo breed mogelijk te verspreiden. Dus die komt tzt ook hier te staan 

Wat is Not just any book? Ben je daar proeflezer? En zo ja? Wat houdt dat in?
Dettie
Dettie
-
Hier wat meer info over Not just any book: http://www.notjustanybook.nl/category/wie-we-zijn/
Via twitter mee in contact gekomen en nu voor het eerst een boek voor ze aan het lezen.
Via twitter mee in contact gekomen en nu voor het eerst een boek voor ze aan het lezen.
Ha ja dat had ik gevonden maar ik vond het zo enorm veel informatie wat er op me af kwam en begreep de strekking niet helemaal.
met andere woorden ik was een beetje lui en wilde even makkelijk doen haha, boontje komt om z'n loontje.
Dettie
met andere woorden ik was een beetje lui en wilde even makkelijk doen haha, boontje komt om z'n loontje.
Dettie
Momenteel lees ik:
Stuart MacBride - Eindspel
Ergens heb ik het gevoel dat ik deze thriller al gelezen heb, maar hij staat niet op m'n lijstje met gelezen bibliotheekboeken en dat gaat terug tot november 2006 en het boek is uit 2010.
Het is wel een spannend boek over een oude mannen verkrachter die z'n straf uit heeft gezeten en nu ergens is ondergebracht en bewaakt wordt. Er blijken allerlei mensen achter hem aan te zitten, omdat hij ook de accountant van een grote crimineel was en dus meer weet over het geld van deze man.
Stuart MacBride - Eindspel
Ergens heb ik het gevoel dat ik deze thriller al gelezen heb, maar hij staat niet op m'n lijstje met gelezen bibliotheekboeken en dat gaat terug tot november 2006 en het boek is uit 2010.
Het is wel een spannend boek over een oude mannen verkrachter die z'n straf uit heeft gezeten en nu ergens is ondergebracht en bewaakt wordt. Er blijken allerlei mensen achter hem aan te zitten, omdat hij ook de accountant van een grote crimineel was en dus meer weet over het geld van deze man.
Tjee, wat een onderwerp. Ik weet niet of ik dat wil lezen..
-
Dettie schreef:Ha ja dat had ik gevonden maar ik vond het zo enorm veel informatie wat er op me af kwam en begreep de strekking niet helemaal.
Dettie
Hihihi!! Ze doen veel aan promotie/marketing van boeken. Eén van de dingen daarbij is dat ze prereads sturen aan geïnteresseerden, zodat er voordat een boek uitkomt al informatie over te vinden is. Van het boek dat ik nu lees had in eerste instantie het manuscript toegestuurd gekregen; het boek komt heel binnenkort uit of is net uit. Mooie roman, trouwens.
Maar ik krijg wel eens boeken waarvan ik dan pas op de datum van verschijnen iets mag zeggen. Hoe zit dat dan?
-
Hier vragen ze specifiek om binnen een bepaalde tijd (vaak 2 - 3 weken) een recensie te plaatsen. Voor dit boek is bijv. de uiterste datum om een recensie te plaatsen aanstaande vrijdag.
Zo dat is streng! ben ik toch aardiger 
Dettie

Dettie
Marjo schreef:Tjee, wat een onderwerp. Ik weet niet of ik dat wil lezen..
Het is wel spannend, maar het is allemaal ook nogal ingewikkeld.
-
Dettie schreef:Zo dat is streng! ben ik toch aardiger
Dettie
Veel aardiger!

Ik weet niet hoe streng ze zijn; dit is pas het eerste boek dat ik voor ze lees. Maar ik heb het vanavond uitgelezen, dus een recensie uiterijk vrijdag moet wel lukken

Bij de gewone samenleesboeken, het debutenitem is alleen voor de Nederlandse samenleesdebuten.
Dettie
Dettie
Net begonnen in Het verwoeste leven van Foekje Dillema van Max Dohle.
Je zou een afkeer van Fanny Blankers Koen krijgen door dit boek, gezien de rol van haar man in het een en ander.
Je zou een afkeer van Fanny Blankers Koen krijgen door dit boek, gezien de rol van haar man in het een en ander.
Dit snap ik niet: bekritiseren ze nu de man, of Fanny zelf?
(ik had gehoord dat ze niets in te brengen had, maar daardoor hoef je nog geen afkeer van haar zelf te krijgen)
(ik had gehoord dat ze niets in te brengen had, maar daardoor hoef je nog geen afkeer van haar zelf te krijgen)
Ja misschien was ze wel niet aardig. Maar het is altijd moeilijk te beoordelen als je er niet bij bent geweest. Kijk, wij weten dat Foekje een vrouw was, maar zij dachten indertijd misschien wel dat ze een verklede man was. Dat ze de boel bewust bedroog. Nu is de wereld veel kleiner. We weten wie wat en waar doet. Er zouden onmiddellijk tientallen mensen komen opdraven met foto's en filmpjes. Voor de meeste mensen bestond de wereld toen uit mannen en vrouwen. Vormen daar tussenin werden doodgezwegen. Dat was niet bespreekbaar. Verzachtende omstandigheden voor Fanny.
Marjo schreef:Dit snap ik niet: bekritiseren ze nu de man, of Fanny zelf?
Ze bekritiseren beide, Marjo. Tegelijkertijd wordt wel gemeld dat de man van Fanny een dictator was. Fanny liet zich voor het karretje spannen. Aangezien het boek niet speciaal over Fanny gaat, zou je een biografie van haar moeten lezen om te weten (voor zover mogelijk) hoe de situatie was.
Khalil Gibran...
Geweldig...ontroerend...wat een woordkeus..
Geweldig...ontroerend...wat een woordkeus..
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...
Marjo schreef:Dit snap ik niet: bekritiseren ze nu de man, of Fanny zelf?
Ik ben nog niet zo ver in het boek, maar de rol die de heer Blankers in het een en ander heeft gespeeld vind ik alles behalve fris. Hoeveel Fanny Blankers-Koen er zelf in te zeggen heeft gehad, weet ik niet. Maar topsporters kunnen nog wel eens slechte verliezers zijn.