Baird T. Spalding - De meesters van het verre oosten

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
dbeuker

Baird T. Spalding - De meesters van het verre oosten

Bericht door dbeuker »

De meesters van het verre oosten behoort tot de meest uitzonderlijke en meest inspirerende boeken op geestelijk gebied, die in de twintigste eeuw verschenen.
Het vertelt van de ontmoeting van de schrijver en zijn metgezellen, tijdens een
expeditie , aan het eind van de 19de eeuw, met de "Meesters van het Himalayagebergte".
Deze Meesters - of Siddha's - maken de leden van de expeditie deelgenoot van hun bijzondere ervaringen en vermogens (siddhi's) , die door buitenstaanders als bovennatuurlijk en onmogelijk beschouwd worden.
Dit boek geeft de ervaringen en waarnemingen weer van de leden van deze expeditie en
bevat tevens de lessen van deze meesters, die getuigen van een grote wijsheid en een diep religieus inzicht. De Meesters nemen aan, dat Boeddha de weg naar het licht wijst, maar zij stellen duidelijk op de voorgrond, dat Christus het licht is, of wel een staat van bewustzijn
, waarnaar wij allen streven - namelijk het Christus-bewustzijn.
Dit boek levert een belangrijke bijdrage aan de verspreiding van de unieke wijsheid, die
de Meesters van het Himalaya-gebergte ons te bieden hebben..

ISBN 90 6441 048 8

Het boek leest als een jeugdboek van Arendsoog en de Bob Evers serie...

Ik lees er nog elke maand in, als een soort van meditatief momentje...

groetjes dick
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...
Annemarie

Re: Baird T. Spalding - De meesters van het verre oosten

Bericht door Annemarie »

Heerlijk zo'n boek waar je steeds opnieuw in kunt lezen!
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Ja en elke keer als ik het boek weer pak en een willekeurige bladzijde begin te lezen, lijkt het wel of ik het dan voor het eerst lees.. Met de Bijbel heb ik dat veel minder, dat probeer ik al jarenlang te doorgronden.. Eens zal dat me lukken...
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Of ik de Bijbel ooit zal doorgronden betwijfel ik. Ik zou het knap vinden als iemand dat kan. Maar een boek dat keer op keer weet te boeien is eenvoudigweg heel speciaal. Dick, jij hebt het geluk er eentje gevonden te hebben en daar benijd ik je zeker om!
dbeuker

Bericht door dbeuker »

nou Annemarie, ik heb de origenele teksten van de dode zeerollen gelezen in een vertaling van Gispel en de Nag Hammadi boeken gelezen en ik was er erg blij mee.. Want de vertalingen van de oude 66 boekdelen van de huidige bijbel, zijn een klein beetje anders dan wat er mee bedoeld werd..
Met de Tao te King erbij en Gita en de Veda's kom je tot verrassende teksten..
Toen ik het boek De bijbel als schepping van F. Weinreb las, dacht ik tja het is zooo simpel allemaal..
In die boeken komt iets naar voren van wat de bijbelteksten een beetje missen, namelijk:
onvoorwaardelijke universele liefde..
Nadat ik jouw tekst had gelezen sloeg ik de I Tjing open en kwam op de tekst...Warmte en geborgenheid.. Heel bijzonder..
Maar de bijbel is leesbaar als je je gedachten op nul kan zetten.. En er geen beelden bij maakt..
Maar ja dan zal je eerst moeten leren trancedente meditatie...
Ook dat is best te doen hoor, niks ingewikkelds aan!!!
Mij benijden hoef je zeker niet hoor...maar het mag wel...
Alles is te leren.. Ook boeken lezen zonder erbij beelden te maken met gedachten..
Dick die gaat nu verder in zijn atelier schilderen aan een ondergaande zon op het strand van Callantsoog... En daarna mediteren...
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Wat knap Dick dat jij teksten op deze manier kunt beleven. Ik moet nog wat oefenen met het mediteren. Al snel merk ik dat ik dan toch stiekem in mijn hoofd een boodschappenlijstje aan het samenstellen ben...
Ik vind het mooi wat je schrijft over onvoorwaardelijke universele liefde. Want dat is volgens mij wat de Bijbel maar ook bijvoorbeeld de Koran uit wil dragen. Helaas wordt het vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook denk ik dat niet alle teksten letterlijk genomen moet worden maar dat de bedoeling erachter telt.
Meer zeg ik er niet over want dit is een boekenforum en het is niet de bedoeling dat ik andere lezers tot een ellenlange discussie over het geloof uitlok.
Dat schilderij van de ondergaande zon klinkt trouwens erg mooi. Schilderen kan ook al een beetje mediteren zijn.
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Annemarie, het mag best van Dettie hoor, want we hebben geen discussie, over geloof, toch??
Mediteren is nooit iets doen wat je verteld word om te doen... Dus als je gedachten krijgt, hartstikke goed, maar besteed er dan verder geen aandacht aan, dan gaan die gedachten gewoon weg....foetsie..
Ik heb al 64 doeken geschilderd, de laatste jaren iets minder...
Een gesprek over geloven, is volgens mij een kwestie van bij de bron beginnen, dan houdt daarna elke discussie op.. Wat versta je onder geloven??? In den beginne was er het woord en het woord was...enz
Bij dick is er geen geloven meer, maar door zelfkennis een weten ontstaan...
En daarna kwam er het weten dat ik helemaal niks voorstel, allemaal illusie..
Dus ik zou zeggen haal de meesters van het verre Oosten in huis, en lees dat boek....
En als je het leest, dan weet je dat je niet alleen bent..
Lieve Dettie , dit mocht toch wel he???
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dick, ik vind je inspirerend! Als ik het boek eens tegenkom ga ik het zeker lezen.
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Het zal je leven volkomen veranderen, Annemarie...Rijker maken, wijzer maken en voor een inspiratie zijn altijd twee mensen nodig, als je mij kunt volgen...Dus jij zorgt ervoor dat er inspiratie opbloeit..
Ja , ik kan iedereen dit boek van harte aanbevelen en als er desondanks toch nog vragen overblijven..
Dick wil je er graag mee helpen..
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

In de forumregels staat inderdaad:

Godsdienstige en politieke berichten die zonder enige aanleiding geplaatst worden, worden eveneens niet geaccepteerd en verwijderd.

Als een boek over deze onderwerpen gaat en over de inhoud van het boek gesproken wordt dan is er niets aan de hand want dit is een boekenforum. Maar zomaar in het wilde weg, zonder aanleiding dus, over politiek en godsdienst beginnen wordt inderdaad niet geaccepteerd. (Daar zijn andere fora voor)
Dit omdat er altijd meningsverschillen zijn over deze onderwerpen en het vaak uitmondt in ruzie en daar heb ik geen zin in.

Dettie
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Bedankt, Dettie voor je heldere uitleg.. En ik durf je met mijn hand op mijn hart te zeggen..
Dick heeft zijn hele leven nog nooit ruzie gehad...
De meesters van het verre oosten is inderdaad een boek , die het Christendom en Boeddhisme , zonder enig gemorrel samenbrengt...
Dick
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Mijn bibliotheek heeft het boek dus ik heb het toegevoegd aan mijn verlanglijstje. Of en wanneer ik er aan toekom weet ik nog niet maar de wil is er in ieder geval!
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Waar een wil is een weg, Annemarie, en je bent voor mij een inspiratie, want tijdens het schilderen van die zonsondergang moest ik aan je denken en ik heb zalig geschilderd.. Zo zie je maar, je kunt als mens met zeer weinig iemand anders gewoon inspireren en daardoor gelukkiger maken en in dit geval, heeft het boek een zeer positieve werking!!!! Moooooooooooiiii, oeps liet me even gaan..
Ga nu het kippenhok schoonmaken, anders krijg ik bonje met dames Kakelbont...
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat iemand aan mij denkt tijdens het schilderen van een zon maakt mijn dag helemaal goed!
dbeuker

Bericht door dbeuker »

nou maak er dan maar een zonnige dag van, ik leg jouw zonnetje dan vast op het doek met olieverf...
Nog even dit over het boek, want hier praten we over boeken, toch??
Het gaat om de Complete Editie, en daarin staan eigenlijk twee boeken in een.. Op de kaft staat een afbeelding van Christus, met heldere bruine ogen en lang haar..
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik ga even kijken Dick of dat boek bij de bieb de Complete Editie is.
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Goed zo, anders zal je twee boeken moeten lenen, en dat kost meer dan 1 boek toch??
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Nee hoor, onze bieb heeft een all-inn abonnement.
dbeuker

Bericht door dbeuker »

kun je nagaan, wat een boek als de meesters teweeg kan brengen... Ik leer nu op mijn 67 ste, weer dingen die ik echt niet wist... Domme Dick he!! Ik kom nooit in een bieb, maar nu ga ik er toch eens neuzen, geinspireerd door Annemarie.. Tja Als ik een boek wil lezen, dan koop ik het gewoon.. Wat een verwend nest he?? Nou zodra je het boek begint te lezen, dan laat het je niet meer los..Maar alle vragen die nog hebt, worden in deel twee heel goed uitgelegd en heb je dan nog vragen...Ik zal je naar eer en geweten
antwoorden.. Weet ik het ook niet, nou dan zoeken we gewoon iemand die het wel weet...
Ik ga nu weer even een klein stukje bijbeltekst proberen te doorgronden...
Ben je nieuwsgierig wat ik heb gevonden..Het gaat over celibatair zijn volgens de vertaling van de statenbijbel, maar in de oorspronkelijke tekst, staat dat je het evangelie moet vieren, dus celibrate....
Ik vier het leven altijd....
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Het leuke van een bibliotheek is dat de drempel om eens iets heel anders te lezen minder hoog is. Je kunt dus je horizon verbreden zonder dat je daar financieel bij inschiet. Soms kies ik een boek dat ik in een winkel voorbij zou lopen en dan blijkt het een pareltje. Soms heb ik hoge verwachten en is het niets. Uitproberen en ontdekken kan en mag en dat maakt een bibliotheek zo leuk. Valt een boek tegen dan leg ik het weg, dat doe je toch niet snel bij een gekocht boek.
dbeuker

Bericht door dbeuker »

Nou dick is toch een rare snuiter hoor, als hij een boek koopt en het bevalt hem niet, dan geeft ihij het gewoon weg... Dus als ik nu naar de bieb ga en ik zoek een boek uit , dat ik nog niet gelezen heb(waarin ik uiteraard geinteresseerd ben), dan moet ik uitkijken het niet zo maar weg te geven..
De vrouw thuis is wel lid van de bied in Schagen en die leest elke dag wel een boek, meest romannetjes van Hella Haase en Maarten t Hart en dergelijke..Maar sinds mijn 33ste lees ik geen romannetjes meer, en waarom ik zal er eens op mediteren.. Ik denk dat ik meteen al in het begin weet hoe het gaat eindigen en dan is voor mij de lol er af.. Ik las vooral detectives, van Simon Templar de Saint..
De pareltjes uit de bied die komen dus bij jou te voorschijn, en als je er een stuk of 100 hebt , dan maak je er een mooie halsketting van...
Ik ga weer eens naar de bied , als ik klaar ben met het evangelie van Maria de Magdelena, en dan wil ik uitzoeken met de oude geschriften, hoe het komt waarom zij als hoer wordt afgeschilderd, terwijl ik "voel " dat zij allang het "Christusbewustzijn" het hare had gemaakt, door de lessen van Jezus van Nazareth..
Dus misschien over 25 jaar de bieb weer in, of ik krijg inspiratie ergen vandaan...
Plaats reactie