Aloka Liefrink - Fotomodel gezocht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Annemarie

Aloka Liefrink - Fotomodel gezocht

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 13:35

Een boek over een man die het op een jong meisje heeft voorzien en onder valse voorwendselen een relatie met haar moeder aangaat. Helaas is het onderwerp bijzonder slecht uitgewerkt.

Lees het verslag: http://www.thrillers-leestafel.info/aloka-liefrink/
Laatst gewijzigd door Annemarie op 28 Jan 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Re: Aloka Liefrink - Fotomodel gezocht

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2012, 14:09

Nou dat weten we dan ook weer haha.
Zonde is dat als een verhaal zo slecht in elkaar zit.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2012, 14:15

Oei, oei..helemaal geen positieve punten??

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 14:22

Nee, echt niet Marjo. Ik heb er zelfs nog een nachtje over geslapen om zeker te weten of er dan echt niets is wat ik positief vind aan het boek maar nee, ik kan niets bedenken. Ik vind het zelf ook erg.
Als je het boek een kans wilt geven dan hoor ik het wel.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2012, 16:18

Alleen op voorwaarde dat ik er geen verslag van maak als het op hetzelfde uitkomt als het jouwe. Dat zou ik sneu vinden.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 28 Jan 2012, 16:32

Deze laat ik dan maar even aan mij voorbij gaan denk ik.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 17:15

Goed idee Marjo. Alleen een recensie als jij positiever over het boek bent. Het is natuurlijk niet de bedoeling het boek met de grond gelijk te maken. Jij en ik verschillen nog wel eens van mening over boeken dus wie weet wordt dit boek bij jou ingelijst.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2012, 17:18

Nou...dat denk ik niet, na jouw verhaal. Maar wie weet!

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 23:18

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2012, 17:34

Ok, ik was enigszins voorbereid, dus mijn insteek was dat ik niet teveel moest verwachten. En inderdaad is het geen hoogdravende literatuur, maar dat wordt ook niet gepretendeerd. Thriller staat er op. Sec. En dat is het toch wel. Geen ingewikkeld verhaal. Ik denk dat hier best liefhebbers voor zijn, en dan vind ik dit helemaal zo'n gek boek nog niet. Ik vind het zelfs met de enkele losse eindjes en het snelle einde, niet slecht.
Een bouquetthriller heb ik zo'n soort boek ooit genoemd. Dat is het..

Lees meer: http://www.thrillers-leestafel.info/aloka-liefrink

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 10 Feb 2012, 17:53

Een bouquetthriller, dat is wel een goede omschrijving. Als je het zo bekijkt dan is er inderdaad misschien wel een markt voor dit soort boeken. Maar of de schrijfster het ook zo bedoeld heeft.....

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2012, 20:29

Dat weten we niet nee. Als ze de ambitie had om een hoogstaande bestseller te schijven, tja...

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 10 Feb 2012, 20:38

;)

Aloka

Berichtdoor Aloka » 25 Feb 2012, 00:05

Les mots et les goûts, on ne se dispute pas.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2012, 02:56

Aloka schreef:Les mots et les goûts, on ne se dispute pas.

Nee inderdaad daar maak je geen ruzie over maar discussiëren kan wel.

Dettie

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 25 Feb 2012, 15:14

Hierbij, op verzoek, een aanvulling op mijn recensie. Het is een overzicht van opmerkingen van mij over het boek.

Direct op bladzijde 1 viel me al een slordigheidje op. De hoofdpersoon is op deze bladzijde druk aan het rennen om dan ineens verstopt te zitten achter een eik. Hoe doet ze dat zo snel?

In het begin van het boek wordt er overmatig gebruik gemaakt van de accent aigu. Naar mijn mening zijn de zinnen niet krachtig genoeg wanneer er zoveel benadrukking nodig is.

Jolien wordt op een gegeven moment wakker in haar ondergoed in moeders bed en kan zich niet herinneren hoe ze daar is gekomen. Voordat dit gebeurde was ze alleen thuis met Robert. Het lijkt er sterk op dat hij haar gedrogeerd heeft. Later blijkt dat het niet zo was omdat Robert pas verderop in het boek overweegt haar te drogeren. Wat is er dan wel gebeurd? Er wordt in het boek meerdere malen naar dat moment verwezen maar het wordt nooit verklaard.

De dood van moeder komt wel erg luchtig aan bod. Het is voor een meisje van eenentwintig niet niks om je moeder te verliezen lijkt mij zo. Dat had ik graag wat meer uitgediept gezien.

De personages hebben niet genoeg diepgang. Het blijft onduidelijk wat er nu precies omgaat in met name Jolien.

Robert heeft bewust Joliens moeder benaderd omdat hij Jolien op de Facebook-foto’s zag. Zij was dus al zijn doel. In het boek verzet hij zich ineens telkens tegen de lustgevoelens die Jolien bij hem opwekt. Dat past niet bij het personage dat eerst is geschetst. Waarschijnlijk probeert de schrijfster een soort innerlijke strijd te beschrijven. Dit soort mannen vindt vaak dat de vrouwen het ernaar maken, dat ze hen verleiden. Maar die boodschap komt niet duidelijk genoeg over. Soms lijkt het ook alsof Robert zielig gevonden moet worden.

Ik mis momenten dat Jolien met haar moeder probeert te praten over het ongemakkelijke gevoel. Of over het bezoekje aan de sauna.

Misschien had de auteur moeten kiezen voor een personage dat bijvoorbeeld net 18 is. En dat Robert al wat langer in hun leven was zodat het wat logischer zou zijn dat ze bij hem zou blijven wonen na de dood van haar moeder. Mensen als Robert bereiden zich soms jaren voor, voordat ze toeslaan en nu gaat het allemaal wel heel erg snel. Het is voor een vrouw van eenentwintig niet zo heel logisch dat ze zich zo afhankelijk opstelt. Ze heeft haar school afgerond en niets staat haar in de weg om een huisje en baan te zoeken. Vader biedt haar ook nog een baan aan en misschien heeft ze wel wat van haar moeder geërfd.

Het boek komt op mij te snel geschreven over. Alsof de auteur allerlei dingen in het boek kwijt wilde maar zichzelf niet te tijd heeft gegund het rustig uit te werken.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Aan het eind van het boek is Jolien zwanger van oudere oud-leraar. Niet het eind dat ik wilde lezen. Ik wil lezen dat het haar lukt het leven in haar eentje op te bouwen. Eigen flatje, baantje ect. Een beetje girlpower. Niet dat ze meteen naar de volgende kerel is gefladderd. Afknapper.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2012, 17:13

Wat een werk heb je er in gestoken Annemarie! Menig schrijver zal blij zijn met zo'n attente lezer.

Ja als op de eerste bladzijde al iets niet klopt dan leest het hele boek gelijk anders.

Ik las ooit ergens dat iemand een meertje in een donkere grot overzwom met een brandende fakkel in zijn hand.
De soldaten die hem achtervolgden kwamen aan bij dat meertje en zagen hem niet!
Ook waren bij diegene eerst zijn handen vastgebonden met touw en naderhand las je dat zijn boeien werden losgemaakt!
Dat stoort en het is dan lastig om het boek verder goed te gaan vinden.

Zo te lezen storen je dingen die niet echt kloppen zoals dat rennen en dan verstopt te zitten en die Robert die valt op Jolien en daarna net doet alsof hij dat niet wil. Terwijl hij juist daarom die moeder van Jorien benadert heeft.
Het verhaalt voelt daardoor niet goed zal ik maar zeggen.

Dettie

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 25 Feb 2012, 18:28

@ Dettie: Inderdaad, ik ben er wel even druk mee geweest.

Wanneer details niet kloppen raak ik afgeleid tijdens het lezen. Dan kan ik niet meer helemaal opgaan in het verhaal. Het voelt dan, zoals jij al aangeeft, niet goed. Ook al is het een verzonnen verhaal, tijdens het lezen wil ik me daar niet van bewust zijn. Ik wil het kunnen geloven, dat is wat een thriller spannend maakt.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2012, 18:45

Ja precies, iemand kan over alles schrijven maar de kunst is dat het verhaal zo is dat je kunt meegaan met wat een karakter overkomt.
Ook al zitten ze in een ruimteschip met buitenaardse wezens, en staan er 16 zonnen en manen in de lucht en komt er een lieveheersbeestje met een kikker op zijn rug voorbij, het gaat om de vorm waarin het gegoten is zodat je het accepteert.
Zo gauw het niet meer klopt valt het verhaal uit elkaar.

Dettie

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 25 Feb 2012, 19:52

Helemaal waar! Ik lees nu toevallig een fantasy-boek. Er gebeuren zeer onwaarschijnlijke dingen maar het wordt heel overtuigend gebracht.

Aloka

Berichtdoor Aloka » 27 Feb 2012, 01:44

Beste (potentiële) lezers(s)
Zeer geachte recensiste(s)

Mijn oprechte dank voor jullie feedback.

Mijns inziens hoeft men zich echt niet zó druk te maken om de 'technische kwaliteiten' van een debuutauteur (door enkele personen beoordeeld) die álles te bepalen over de vollédige kwaliteit van een boek. Misschien willen potentiële lezers het gewóón lezen. Zonder vooroordelen? En dan pas bepalen hoe het boek 'voelt'. Gewoon even 'de drukke wereld' loslaten na veeleisende mentale dagtaken?

Voor diegenen die nog openstaan voor de mening van andere doorwinterde recensenten:

http://ansiel.cinebelblogs.be/archive/2010/11/28/aloka-liefrink.html
http://ansiel.cinebelblogs.be/archive/2 ... zocht.html
http://www.iedereenleest.be/Default.aspx?BoekID=7027

Ik heb geleerd om op verschillende manieren naar een mensenleven & creaties te kijken.
Literaire romans, thrillers, informatieve boeken, en zelfs ook chicklits kunnen een meerwaarde leveren aan de maatschappij.
Relaxing en leerrijk... samen en woorden... voor iedereen iets anders.
Een mening is hebben is één. Natuurlijk is iedereen daar vrij in!

Opbouwende kritiek echter, neem ik gráág mee, om te groeien in het leven. En zéker in het schrijversvak. Constructieve kritkek geven, is een ware gave! Dit kan ik zeggen van uit mijn coachingopleiding - en zeer intense (levens)ervaring. Een ongenuanceerde recensie plaatsen lijkt mij, eerder een hunker naar 'overtuigingskracht' van een eigen doordreven mening.
Met alle respect voor ieders' mening. Een ongenuanceerde recensie nóg eens plaatsen is -mij dunkt- een beetje overbodig.
Om iedereen teleur te stellen: de ambitie om een 'bestseller' te schrijven had ik echt niet, hoor.
Met alle respect voor ieders mening.

Hoogachtend
Aloka Liefrink
www.alokaliefrink.be

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2012, 10:26

Beste Aloka,

Potentiële lezers kunnen altijd een boek gewoon lezen, en mogen voelen wat ze willen, ze hóeven niet eerst een recensie te lezen maar kúnnen eerst een recensie lezen. Een negatieve recensie kan mogelijk zelfs prikkelen om juist het boek te gaan lezen.
Leestafel zal ook de laatste zijn die oordeelt over welk soort boeken er gelezen moeten worden en dat is ook terug te vinden op de site. Er staat van alles op, van chicklit en thrillers, tot literatuur, kinderboeken, hobbyboeken, filosofische boeken en non-fictie. Leestafel heeft ook helemaal niet de pretentie om wat dan ook te veroordelen. Het enige dat niet geplaatst wordt zijn recensies over racistische of beledigende boeken omdat ik (eigenaar Leestafel) me daar niet mee wil verbinden.
Zoals iedereen hebben ook de leden van Leestafel een eigen mening over een boek en deze mening is hun goed recht.

Leestafel is verder al vele jaren bezig met recensies schrijven en heeft speciale aandacht voor debuterende schrijvers.
Zoals u op Leestafel kunt zien verschijnen over debuten regelmatig meerdere recensies omdat we graag van diverse kanten een mening willen laten zien. Juist omdat het een debuterende schrijver/schrijfster is en meningen kunnen verschillen, we willen vooral debuterende schrijvers de aandacht geven die hun toekomt.
We hebben een aantal jaren zelfs, op eigen kosten, een debutantendag gehouden waar de debuterende auteurs over hun boek konden vertellen. Deze dagen werden zowel door de schrijvers als door de toehoorders hoog gewaardeerd.

De mensen bij Leestafel zijn lezers met een gedegen opleiding en enkelen zijn werkzaam (geweest) in bibliotheek of het boekenvak (let wel, zij hebben geen persoonlijke belangen bij een positieve of negatieve recensie).
Regelmatig wordt ons verzocht of wij boeken van debuterende schrijvers willen recenseren, zoals ook in uw geval. Annemarie heeft dat gedaan maar vond uw boek niet echt geweldig. Dat kan gebeuren, dat kan een schrijver ook verwachten als een boek uitgegeven wordt. Annemarie was nog zo sportief om uw boek door te sturen naar Marjo omdat Marjo vaak een heel andere mening is toegedaan. Zodat er mogelijk een positieve en negatieve recensie zou komen wat ook gebeurd is.
Annemarie heeft zelfs nog zeer genuanceerd aangegeven aan de uitgever waarom zij het boek niet goed vindt.
Na enkele mails heen en weer met u en de uitgever is met toestemming van u en de uitgever deze genuanceerde mening op het forum geplaatst.
Ik denk dat elke schrijver zijn/haar handen dicht mag knijpen als er door lezers zoveel moeite voor hem/haar gedaan wordt.
Het getuigt volgens mij van een groot respect voor het werk van een auteur.

Dettie

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”