Mireille Geus - De andere weg 11+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 15:13

Een jongerenboek over een gezin dat het zwaar verboden doopsgezinde geloof volgt.

Zie http://www.leestafel.info/mireille-geus

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Annemarie » 19 Nov 2013, 15:59

Je draait er een klein beetje omheen: vind je het zelf een mooi boek?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 16:11

ja en nee, ik vind het wel mooi weergegeven allemaal maar het geloof is niet haar 'onderwerp' en dat voel je.
Er wordt veel uitgelegd en dat stoorde me een beetje maar het is wel een boek voor kinderen natuurlijk.
Toch zijn de gedeeltes op school en de gezelligheid met broertjes enz. wel weer mooi en leuk.
Ik heb gemengde gevoelens dus en kan dus niet volmondig ja of nee zeggen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Annemarie » 19 Nov 2013, 17:37

Ik begrijp het Dettie. Eigenlijk mis je de bevlogenheid dus.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mireille Geus - De andere weg 10+

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2013, 18:24

Tjee, wat een verhaal heb je er van gemaakt! Ik heb nu alleen de conclusie gelezen, omdat ik denk dat ik het zelf ook nog lees. Dat wil ik onvoorbereid doen..
Laatst gewijzigd door Marjo op 25 Nov 2013, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 18:25

Annemarie schreef:Ik begrijp het Dettie. Eigenlijk mis je de bevlogenheid dus.


Nee, dat ook niet eens, je merkt (denk ik dan) dat de schrijfster zelf ook het handelen van de moeder niet helemaal begrijpt.
Mireille Geus is zelf niet gelovig en ze schreef het in opdracht en is gaan onderzoeken hoe de doopsgezinden toentertijd zich probeerden te handhaven.
Het verhaal is gebaseerd op een brief die ze vond van de Antwerpse Maeyke Wens die ook vervolgd werd vanwege haar doopsgezindheid. Deze doopsgezinden zijn heel vredelievend en zullen geen geweld gebruiken. Maar ook al hebben ze kinderen en weten ze welk gevaar ze lopen ze blijven pal achter hun geloof staan, ondanks alle consequenties dat het kan hebben. Het is moeilijk te begrijpen dat ondanks de dreiging van terechtstelling (en de kinderen dus wezen werden) mensen tóch hun geloof beleden en hun trots daarop uitdroegen. Moeten ze zelf weten, maar die kinderen...
De schrijfster vertelt dit verhaal prima maar haar eigen 'onbegrip' klinkt in het verhaal door. Ze legt erg veel uit om het goed duidelijk te maken, wat op zich wel goed is natuurlijk maar daardoor wordt het verhaal wat statisch, teveel gericht op proberen te begrijpen. Nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening, wie weet vinden jongeren dat helemaal niet zo.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 18:41

Marjo schreef:Tjee, wat een verhaal heb je er van gemaakt! Ik heb nu alleen de conclusie gelezen, omdat ik denk dat ik het zelf ook nog lees. Dat wil ik onvoorbereid doen..


ja ik heb flink zitten ploeteren op deze. Je hebt het boek in huis marjo?

Groetjes
Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Annemarie » 19 Nov 2013, 18:51

Dettie schreef:
Annemarie schreef:Ik begrijp het Dettie. Eigenlijk mis je de bevlogenheid dus.


Nee, dat ook niet eens, je merkt (denk ik dan) dat de schrijfster zelf ook het handelen van de moeder niet helemaal begrijpt.
Mireille Geus is zelf niet gelovig en ze schreef het in opdracht en is gaan onderzoeken hoe de doopsgezinden toentertijd zich probeerden te handhaven.
Het verhaal is gebaseerd op een brief die ze vond van de Antwerpse Maeyke Wens die ook vervolgd werd vanwege haar doopsgezindheid. Deze doopsgezinden zijn heel vredelievend en zullen geen geweld gebruiken. Maar ook al hebben ze kinderen en weten ze welk gevaar ze lopen ze blijven pal achter hun geloof staan, ondanks alle consequenties dat het kan hebben. Het is moeilijk te begrijpen dat ondanks de dreiging van terechtstelling (en de kinderen dus wezen werden) mensen tóch hun geloof beleden en hun trots daarop uitdroegen. Moeten ze zelf weten, maar die kinderen...
De schrijfster vertelt dit verhaal prima maar haar eigen 'onbegrip' klinkt in het verhaal door. Ze legt erg veel uit om het goed duidelijk te maken, wat op zich wel goed is natuurlijk maar daardoor wordt het verhaal wat statisch, teveel gericht op proberen te begrijpen. Nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening, wie weet vinden jongeren dat helemaal niet zo.

Dettie


Voor ons lijkt het of die moeder een keus had maar zo heeft die moeder dat niet ervaren. In haar ogen heeft ze het enige juiste gedaan. Dat is ook enorm moeilijk te begrijpen en ik kan me voorstellen dat zo'n verhaal heel moeilijk op te schrijven is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 19:11

Mireille Geus vertelt in het nawoord dat haar verhaal verzonnen is, daar legt ze ook de nadruk op.
Ze vond die brief van Maeyke Wens in de archieven van Antwerpen en vond dat een mooi uitgangspunt. Die vrouw schreef die brief aan haar zoon van 15 en deze vrouw had wèl een man in tegenstelling tot Maeyke uit het boek.
De schrijfster gaf Maeyke vier kinderen (ja, alles kan als je schrijft hè) waarvan Nelleken de oudste was en die eigenlijk 'vertaalt' wat de moeder denkt en doet. De moeder uit het boek wist heel goed wat ze deed, maar ze zag het als een opdracht, hoe zwaarder alles werd hoe beter het was. De échte consquenties waren ondergeschikt aan het ware geloof.
Ik denk niet dat het moeilijk op te schrijven is. Ook al begrijp je het niet dan kun je toch zo'n verhaal wel invoelend vertellen. Daar ben je schrijver voor.
Maar ik heb dus gemengde gevoelens over het boek. De sfeer e.d. zijn prima weergegeven maar andere dingen halen het net niet. Ik weet niet of ik het aan moet raden maar het is wel zo goed dat ik het ook niet af kan raden.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Berichtdoor Annemarie » 19 Nov 2013, 19:15

Een schrijver moet zich natuurlijk in kunnen leven. Denk aan bijvoorbeeld Aminatta Forna. Zij schrijft over dingen die ze nooit heeft meegemaakt of vanuit mensen die heel ver van haar af staan maar het is net alsof ze er zelf bij was.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 10:35

Nee, ik heb het niet, maar dat komt wel..
Laatst gewijzigd door Marjo op 25 Nov 2013, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Marjo » 25 Nov 2013, 12:23

Ik heb niet zozeer moeite met een eventuele inlevingsvermogen als wel dat ze diverse kansen gemist heeft, om er een echt leuk en eventueel spannend boek van te maken. Je moet kinderen tegenwoordig actief bezig houden, dat boek dreigt nogal saai gevonden te worden.
Ik richt me dus meer op de historische kant, en dat was misschien niet de reden waarom dit boek geschreven is.
Maar of ze dan niet echt inhoudelijk over de nieuwe godsdienst vertelt? Ze willen niet naar de kerk, omdat meneer pastoor goede sier maakt met het geld van de gelovigen, en omdat hij hen wil voorschrijven wat ze moeten geloven, terwijl ze bij de dopers zelf de bijbel lezen en ook er van uit gaan dat mensen zelf wel kunnen kiezen om al dan niet gedoopt te worden.
Was er meer, dan is dat niet blijven hangen...

Het is het verhaal van Nelleken, maar eigenlijk meer dat van haar moeder, die zich liever aan een geloof overgeeft dan voor haar kinderen te zorgen. Iets van die tijd ook? Dat is dan niet duidelijk.
Ik snap jouw twijfels Dettie. Het is een aardig verhaal, maar heeft het nét niet.

Lees meer: http://www.leestafel.info/mireille-geus
Laatst gewijzigd door Marjo op 25 Nov 2013, 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2013, 12:55

haar vader is er niet meer. Wat hem overkomen is wordt niet verteld.


Hij werd ineens ziek en was binnen de kortste keren overleden.

- al denk ik echt niet dat een kind in die tijd het woord ’sorry’ bezigde! -


nee dat denk ik ook niet! :D
Ik trof in een ander historisch kinderboek ook het woord doemdenken aan, dat is verzonnen door Koot en Bie!

Maar waarom vertelt ze niet over de ‘hagepreken’ zoals de geheime bijeenkomsten van doopsgezinden genoemd worden?


Ze hebben één keer een bijeenkomst bij iemand thuis, en één keer een bijeenkomst buiten die verstoord wordt door de soldaten, die de bijeenkomst uiteen slaan. Ze noemt het woord hagepreek niet maar vertelt wel dat de bijeenkomsten stiekem plaatsvonden, soms buiten waren én heel gevaarlijk waren.

In Nederland dus, en nog wel ergens in de buurt van Haarlem.


Waar haal je dat uit? ik heb nog gekeken of ik een aanwijzing kon vinden waar het was, maar er werd alleen de waag genoemd, maar zoveel steden hadden vroeger een waag.
(Dat hele 'onderwater zetten' verhaal kan ik me trouwens niet herinneren. Stond dat ook in het boek? )

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Marjo » 25 Nov 2013, 15:33

Dat van die vader klopt, maar er werd ook gehint dat het iets te maken had met het geloof. Het riep vragen op zal ik maar zeggen.

Ja, er werd wel verteld over die hagepreken, maar waarom het woord niet genoemd, of in ieder geval achterin informatie er over? Dat was het handigst geweest bij dit boek: gewoon achterin meer info!

Nelleken zegt ergens dat ze misschien maar naar Haarlem moeten gaan. In die tijd was het al heel wat denk ik als ze iets van de wereld wisten, dus ik ga er dan van uit dat het vlakbij geweest moet zijn. Ook wat betreft de reismogelijkheden.

Nee, al die dingen die ik noem staan dus niet in het boek, maar hebben zich wel in die tijd, zelfs dat jaar afgespeeld. Ik vind het dan een gemiste kans als je het er niet over hebt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2013, 16:11

Ja dat is wel een goed idee, achterin meer info over die tijd plaatsen.
Zelf dacht ik ook steeds aan de hagepreken en toen ze eenmaal ergens buiten een bijeenkomst verwachtte ik het woord ook wel, maar misschien snappen kinderen dat helemaal niet, weten ze dan helemaal niet wat er bedoeld wordt. (met jouw lijst had dat wèl gekund)

Ik las in het interview met Mireille Geus dat ze niet erg vrij was in het schrijven:

Toen ik een globale opzet voor dit boek had gemaakt, heb ik de synopsis laten lezen aan de mensen van de doopsgezinde gemeenschap. Ook zij zeiden: Wat is dit een heftig verhaal. Ja, dacht ik, maar dít was jullie opdracht.
Sterker nog, oorspronkelijk vroegen ze me om een boek te schrijven over meerdere doopsgezinden die ter dood zijn gebracht. Maar om nou zes mensen op te voeren die stuk voor stuk doodgaan om hun geloof, nee, dat is niet zo wat voor een kinderboek.
Ik heb het verhaal extra prangend willen maken door Nelleken alles te laten doen wat ze kan om haar moeder vrij te krijgen. Terwijl haar moeder uiteindelijk nogmaals de keuze maakt: ik verzet me niet, ik doe dit graag voor mijn geloof. Dat past goed bij de doopsgezinden: ze waren vredelievend en verzetten zich nauwelijks.”

„Nelleken is een mondig meisje. In eerdere versies van mijn verhaal was ze zelfs behoorlijk recalcitrant. Ze was veel te veel een kind van nu, te veel een puber en ze maakte zich te boos over de keuze van haar moeder. Ik heb dat allemaal aangepast."


Misschien had Mireille Geus wel veel meer geschreven maar moest er van alles veranderd worden.
Zelf vond ik dat ze te uitgebreid het handelen van de moeder probeerde uit te leggen, maar wie weet moest dat ook wel van de opdrachtgever.

Het boek wringt, je hebt het gevoel dat de schrijfster zich niet helemaal in de materie kon verplaatsen maar nogmaals wie weet kon ze dat wel maar wilde de opdrachtgever het anders.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mireille Geus - De andere weg 11+

Berichtdoor Marjo » 25 Nov 2013, 17:24

Dan nemen we haar niets kwalijk.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten