Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2013, 18:11

Prinses Pien woont met haar koninklijke ouders en Narretje Niels in Kasteel Krakeling. Ze barst van de jurken en kroontjes en als ze wil, zet ze gewoon twee kroontjes op haar hoofd, dat mag zij want ze is een échte prinses.
Ook mag ze in bad eten en op de muren tekenen en in haar mooiste jurk in de modder spelen, want ze is een échte prinses en prinsessen krijgen altijd hun zin. Prinses Pien krijgt les van juf Roos maar het is zo saai...

Lees verder http://www.leestafel.info/thais-vanderheyden

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Annemarie » 09 Mar 2013, 21:17

Leuk dat verhalen over prinsessen nog steeds zo populair zijn. Het is echt een onderwerp dat blijft. En....bont kan ook echt niet natuurlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2013, 23:17

Nee, in deze huidige tijd kan bont zeker niet meer, maar het slaat nergens op bij dit verhaal.
Dat gaat gewoon over een prinsesje dat niet kan tellen, het hele bontverhaal komt er totaal niet in voor.
De verklaring komt out of the blue.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Annemarie » 09 Mar 2013, 23:38

Het is wel een beetje raar ja. Dan had er bijvoorbeeld een slechterik met een bontjas in het verhaal moeten zitten. Misschien moest de auteur aan ons eigen koningshuis denken?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Marjo » 10 Mar 2013, 00:55

Je zou het toch eens moeten navragen. Het lijkt wel erg raar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2013, 10:15

Marjo schreef:Je zou het toch eens moeten navragen. Het lijkt wel erg raar.


Gedaan!
Zo gauw ik antwoord heb 'horen' jullie het.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2013, 17:51

Nog steeds niet gehoord, mijn vraag naar twee mailadressen gestuurd maar helaas....

Dettie

thais
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 Mar 2013, 21:00

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor thais » 23 Mar 2013, 21:26

Beste Dettie,
Ik ben de schrijfster en tekenares van 'Prinses Pien telt tot tien'.
Tot op heden kreeg ik nog geen email van jou met vragen over mijn boeken (naar welke adressen schreef je?)
Ik las je recensie en wens te reageren op de opmerking over 'nepbont' in het schutblad van mijn boekje.
Doorheen de pagina's vind je wel degelijk af en toe een bonten kraagje of boordje aan de weelderige kledij van Prinses Pien en haar vriendjes. Subtiel maar zeker aanwezig. Ik ben inderdaad geen voorstander van bont (Ze maken tegenwoordig prima nepbont en daarom vind ik het echt overbodig dieren te villen voor hun vacht. Bovendien gebeurt dat vaak op erg brutale wijze.) Dus vond ik het wel een leuke knipoog om dat op het einde van het boek te vermelden. Zeker omdat Pien een vosje is vond ik het idee dat ze echt bont zou dragen nogal raar.
Een vleugje humor kan nooit kwaad, nietwaar?
De opmerking staat ook in het schutblad en is daarom bewust een beetje 'buiten' het eigenlijke tel-verhaal gehouden.

Verder bedank ik je hartelijk voor de fijne feedback.
U kan me voor vragen over mijn boeken steeds contacteren!

Met vriendelijk groet,
Thaïs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2013, 23:21

Beste Thaïs,

Bedankt voor de reactie! Heel aardig dat je hier op het forum reageert.

Ik heb op 7 maart naar het hotmailadres wat op jouw website staat gemaild
en ook naar het gmail adres gemaild dat op jouw blog vermeld staat.
Wat gek dat het niet aangekomen is, misschien bij de spam terecht gekomen?

De opmerking staat inderdaad op het schutblad na afloop van het verhaal.
Ik begreep het gewoon niet, sorry, en heb ook op de afbeeldingen naar bont gezocht en zag het alleen op twee schilderijtjes waar de vader en moeder van Pien en later de vader alleen in koningsmantel met hermelijnen bontrand op staat.
Maar ik heb nu weer naar de afbeeldingen gekeken en zie nu wat je bedoelt, omdat de randjes en kragen in het roze en blauw zijn, had ik het niet eens als bont herkend! :D

Mag ik heel voorzichtig vragen waarom je de dieren dan wél bonten kraagjes of boordjes geeft op de tekeningen als je tegen bont bent? Dat hoeft toch niet echt, kan ook kanten kragen of gebreid, of van zijde etc. zoals je ook bij andere afbeeldingen hebt gedaan. Ik bedoel dat niet vervelend maar dan hoeft dat hele statement achterin het boek niet eens gemaakt te worden. Of ben ik nu te nuchter in mijn reactie?

Hartelijke groet

Dettie

thais
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 Mar 2013, 21:00

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor thais » 24 Mar 2013, 00:27

Hoi Dettie, ik heb niets tegen nepbont en zoals je misschien al gemerkt heb hou ik van veel toeters en bellen in mijn prenten. Dus probeer ik zoveel mogelijk materialen en details te gebruiken. Dus ook nepbont of pluimpjes...

Je hoeft mijn opmerking in het schutblad niet zo serieus te nemen. Nogmaals, het was een kleine, eerder ludieke kanttekening die je met een korrel zout moet nemen. Ik ben niet zo'n militant geval die overal mijn mening op wil dringen hoor :o). Gewoon leuke kinderboeken maken met een positieve doordachte boodschap, een vleugje humor en prenten waar kinderoogjes veel in kunnen ontdekken...

Voor mij is de boodschap van het boek vooral: Op school leer je een heleboel dingen die je leven leuker maken...

(Er volgen trouwens nog Prinses Pientjes! Ik hou je op de hoogte ;o))

Hartelijke Groet,


Thaïs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thaïs Vanderheyden - Prinses Pien telt tot tien 4+

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2013, 08:30

Goedemorgen Thaïs,

De tekst en de afbeeldingen zijn verder heel erg leuk, en ik moest ook vaak lachen om vooral die kleine details zoals het narretje dat met een ladder tegen het bad op klimt met een enorme handdoek in zijn kleine pootjes.
Ook de herhalende opmerking dat het mag omdat Pien een prinses is, vind ik erg leuk gevonden.

Wat het 'statement' over bont betreft.
Ik had je gemaild omdat ik, voordat ik de recensie plaatste, wilde weten hoe het nou zat met dat bont.
Het statement is grappig opgeschreven en leuk gebracht maar omdat het een boek is voor kinderen dacht ik... die snappen niet waar dat gepraat over bont ineens vandaan komt, omdat het hele verhaal verder niet over bont gaat en er nauwelijks bont te zien is. Zelf had ik dat wat jij bont noemt niet eens als bont herkend! Zelfs niet als nepbont. :D Ik zag in de roze en blauwe randen een soort chenille.

En de boodschap is duidelijk en apart gebracht, niet belerend maar gewoon lekker speels.
Voor de rest heb ik dan ook echt genoten van het boek.
Ik kijk uit naar de volgende Prinses Pientjes!

Hartelijke groet
Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten