Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2012, 16:33

Op zich een mooi boekje qua uitvoering maar denkelijk te moeilijk voor de beoogde leeftijd.

Zie http://www.leestafel.info/christina-goodings

Dettie

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor dbeuker » 09 Sep 2012, 17:12

In de oorspronkelijke Bijbelvertaling, de statenbijbel, staan in vergelijking met de oertekst zoveel onzin, maar ik denk dat kinderen meer in de mars hebben.. Ik zou ze het gewoon laten lezen en er vragen over laten stellen.. Ik zie dit boekje als een normaal tijdverdrijf, meer dan als een lesboek...
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2012, 17:19

Het wordt ook niet als lesboek gepresenteerd maar als een kleuterbijbel waarin de bijbelverhalen héél kort verteld worden, zoals in het voorbeeld over Noach.
Kinderen laten zich niet zo gauw afschrikken inderdaad, sprookjes zijn vaak heel gruwelijk. Dit boekje heeft niet veel gruwelijke verhalen maar is, denk ik, qua taal best wel moeilijk, ondanks de poging het allemaal eenvoudig te brengen.

Dettie

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor dbeuker » 09 Sep 2012, 19:05

Tja , ik denk dat alle holy boeken, of het nu de bijbel, de koran, de kabbala, de Gita, toch meestal iets is om ervan te leren.. Maar moeilijke woorden, tja dat ligt aan de ouders wat ze hun kinderen aan woordenschat meegeven.. Woorden zijn soms voor de grote mensen nog niet goed begrepen, terwijl het voor anderen simpele woorden zijn in hun belevingswereld..
Misschien moet ik maar eens een poging doen de kinderbijbel te schrijven..Zal er eens over mediteren..
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor Annemarie » 09 Sep 2012, 19:08

Nou, ik vind het pittig hoor voor zulke jonge kinderen. En zo dreigend van toon. In het citaat over Adam en Eva vind ik God wel erg onvriendelijk. Jij schrijft dat sprookjes ook vaak heel gruwelijk zijn Dettie en dat is ook zo. En er zijn genoeg kinderen die bijvoorbeeld bang zijn voor de wolf uit Roodkapje. Maar....wanneer sprookjes (voor)gelezen worden laat de volwassenen wel merken dat het allemaal niet echt is. Mensen die hun kinderen een kleuterbijbel voorlezen doen dat toch met een ander uitgangspunt. Van mij mag het allemaal wel wat luchtiger gebracht worden.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2012, 20:02

Ik denk dat diezelfde gelovigen die hun kinderen vanuit 'een ander uitgangspunt' de verhalen voorlezen of laten lezen, niet anders willen dan dat de verhalen 'waarachtig' verteld worden en dus zijn ze hard indien dat ook in de gewone bijbel staat.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor Annemarie » 09 Sep 2012, 20:19

Ja, dat denk ik ook Marjo. Men kan de bijbel-verhalen natuurlijk niet ineens heel anders gaan brengen. Dat begrijp ik ook wel maar dan zou ik er eerder toe besluiten om nog een paar jaartjes te wachten met deze stof. Ik ben niet gelovig maar wel geïnteresseerd in religie en het lijkt me de bedoeling dat er liefde uit de verhalen spreekt, geen angst.

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Christina Goodings & Emily Bolam - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor dbeuker » 09 Sep 2012, 22:18

ben het van harte eens met Annemarie, dat er liefde uit de verhalen spreekt, maar de origenele teksten waren gnostisch, vanuit het hart. Christus predikte vanuit het hart.. Kinderen zijn begenadigd met het Christusbewustzijn bij de geboorte.. Dus als de waarheid, wat dat ook moge zijn, in deze kinderbijbel , zo wordt verteld, dat er ouders zijn die dat niet gepast vinden, tja dan hebben die ouders hun kinderen nog veel uit te leggen..
Als blijkt dat deze verhalen in de bijbel geen waarheidsgehalte hebben, tja, Annemarie dan is het best mogelijk voor een herorientatie...
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Christina Goodings - Mijn kleuterbijbel va 2-4 jr

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2012, 08:52

Marjo schreef:Ik denk dat diezelfde gelovigen die hun kinderen vanuit 'een ander uitgangspunt' de verhalen voorlezen of laten lezen, niet anders willen dan dat de verhalen 'waarachtig' verteld worden en dus zijn ze hard indien dat ook in de gewone bijbel staat.


Ja dat was mijn overweging ook Marjo bij het schrijven van het verslag. Moest ik het wel of niet zeggen. Maar dit is wel een bijbel voor kleuters en ik neem aan dat geprobeerd wordt, middels dit boekje, de liefde die God uitdraagt te willen overbrengen. Ik vind dan een verhaal die op deze manier gebracht wordt van het tegendeel getuigen. Willens en wetens wordt de mensheid uitgeroeid op Noach, zijn familie en twee dieren per soort na. Dit is echter wel met mijn ogen, de ogen van een volwassene bekeken. En, zoals ik al meldde, sprookjes zijn ook vaak erg gruwelijk. Maar die dragen dan niet een soort les over de goedheid van God uit die naar mijn mening een bijbel wel voorgeeft.
Maar je hebt gelijk, dit soort verhalen staan wel in de bijbel.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten