Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2012, 23:07

Jord vind Guusje met stip is het aller leukste meisje van de wereld. Ze trekken dan ook vaak samen op, maar er is wat raars met Guusje aan de hand.

Lees verder, zie http://www.leestafel.info/jeugdboeken-10


Willeke

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2012, 13:59

Kan best zijn dat het goed is dat er over geschreven wordt, maar ik hoef het niet te lezen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor Annemarie » 10 Jan 2012, 14:57

Geen boek wat ik zomaar zonder begeleiding in iedere kinderboekenkast zou zetten


Heel goed dat je dat zo stelt Willeke. Ik vind het goed dat dit soort boeken er zijn maar wel een boek dat met begeleiding gelezen moet worden. Het zou niet zomaar in de bieb tussen de andere kinderboeken moeten staan vind ik. Natuurlijk krijgen kinderen dit onderwerp mee in de media en moet het stilzwijgen doorbroken worden. Als kinderen door het lezen van dit boek hun verhaal durven doen zodat ze hulp krijgen dan is dat geweldig! Maar onvoorbereid zo'n boekje lezen kan denk ik best heftig zijn voor een jong kind.

Annemarie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor WilV » 10 Jan 2012, 15:27

Ja precies, dat vind ik ook Annemarie. Nu ik wat meer jeugdboeken lees valt "de ellende'en het leed wat daar in voorkomt me vaak rauw op mijn dak. En zeker bij dit soort onderwerpen.
Tegelijkertijd is het voor de doelgroep of de omgeving daar omheen juist weer wél een winstpunt dat daar zulk goed materiaal over is.

Dit boek is van uitgeverij Nino, die voornamelijk dit soort boeken uitgeven, waardoor het, denk ik , wel komt op de plekken waar het nodig is, op scholen, bij therapeuten, en in de hulpverlening.
maar in bibliotheken mag het wat mij betreft wel duidelijkop onderwerp staan, zodat het niet zomaar als een gezellig leesboek zonder begeleiding wordt meegenomen.

Ik kan me je tegenzin voorstellen Marjo, ik moest me ook ergens over heen zetten. Maar de reden dat ik vaak toch dit soort boeken recenceer is dat ik vind dat er juist óók voor dit soort boeken publiciteit moet zijn, en ook altijd stiekem hoop dat er een juf, meester,bevriende buurvrouw, moeder of grote zus meeleest die een kind in zijn of haar omgeving heeft die het onderwerp aangaat, en zo op het spoor komt van dit soort boeken.
Via mij gaan ze trouwens naar een bevriende therapeute die ze weer gebruikt in haar praktijk.

Groetjes Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor Annemarie » 10 Jan 2012, 15:41

Via mij gaan ze trouwens naar een bevriende therapeute die ze weer gebruikt in haar praktijk.


Wat super van je!

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2012, 15:47

Het is inderdaad zo, dat als ik zo'n boek in handen krijg, ik dat ook doorgeef aan de vertrouwenspersoon op onze school.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2012, 16:40

WilV schreef:Via mij gaan ze trouwens naar een bevriende therapeute die ze weer gebruikt in haar praktijk.



dan heb ik binnenkort nog wel een stelletje (prenten) boeken voor haar denk ik. Over huisdieren die dood gaan of kinderen die erg ziek worden en kinderen die gepest worden etc. Moet eerst recensies schrijven maar dan kunnen ze jouw kant op, ik zocht al iets of iemand daarvoor.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Netty van Kaathoven - Guusjes geheim 12+

Berichtdoor WilV » 10 Jan 2012, 17:14

Dat zal ze fijn vinden, er ligt hier ook al een stapeltje klaar wat ze op komt halen te zijner tijd.
Ze zei dat ze de kinderboeken ook vaak voor volwassenen gebruikt omdat die vaak op bassaal niveau vroeger gemist hebben hoe fout de situatie was waarin ze opgevoed zijn, en dat als het ware alsnog moeten leren.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten