Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2020, 17:24

Na het indrukwekkende eerste deel getiteld Kleine Vos op zoek naar overal en nergens, waarin Kleine Vos op zoek gaat naar een plek die nóg beter, mooier en leuker is dan de plek waar ze woont is er nu dit tweede deel waarin Kleine Vos het een beetje moeilijk met haar identiteit heeft.

Lees verder http://www.leestafel.info/ru-de-groen

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2020, 19:33

Wel of niet een koesterboek dan?
Vanmiddag zat mijn zus een net binnengekomen boek te bekijken, een prentenboek, en ze bleef maar roepen hoe mooi het was. Gelezen heeft ze het niet echt. Ik denk dus dat bij deze boeken het inderdaad vooral gaat om de illustraties, om het kijkplezier, het mooie er van, en dat de tekst ondergeschikt is.
Aan de andere kant moet je het ook lekker kunnen voorlezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2020, 09:16

Het is dat ik de afbeeldingen zo mooi vind, waardoor het een licht koesterboek wordt, maar voor de tekst zou ik nee zeggen. Maar ik ben echt heel erg lastig wat rijm betreft. Bette Westera en Johanna Kruit zijn bijvoorbeeld mensen die de rijm zo kunnen schrijven dat je bijna niet opmerkt dat het rijm is, als je snapt wat ik bedoel. Zij maken vloeiende zinnen, de woorden kloppen en het ritme is perfect. Dát is voor mij goede rijm.

Persoonlijk vind ik dat de tekst en prenten even belangrijk zijn. Het zijn wel de eerste boekjes van een kind, als de taal dan niet geweldig is dan is dat een gemiste kans om het kind vanaf het begin een goed taalgevoel bij te brengen. Kromme rijm om het te laten rijmen is gewoon niet goed. Net als een prietpraattekst niet te wensen is in een kinderboek. Gewoon goede zinnen met duidelijke woorden.

Haha ik zit weer helemaal op mijn (s)preekgestoelte! :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2020, 14:24

Je bent inderdaad erg streng! Gelukkig zijn er veel soorten boeken, veel soorten lezers, en is er voor elk wat wils.
Stel dat het allebei niet goed was geweest: zowel de tekst, als de illustraties, dan zou ik ook zeggen: geen aanrader.
Maar als de afbeeldingen zodanig zijn dat je toch kunt genieten, dan is het prima. Het is maar net wat je zoekt. Voor welke doelgroep. Kijken en genieten kan soms genoeg zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2020, 16:25

Voor mij dus niet, omdat het voor kinderen is. Ze moeten wat goeds voorgeschoteld krijgen, niet iets wat een beetje goed is.
Juist voor zulke jonge kinderen is kijken en genieten niet genoeg. Goede boeken vormen kinderen voor later.
Maar zoals gezegd ik ben daar nogal fanatiek in.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ru de Groen & Thysa Zevenbergen - Kleine Vos en het mooiste wat er is 4+

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2020, 17:06

Zeker, goede boeken vormen kinderen. Maar als kinderen nog zo klein zijn kunnen ze niet lezen en dus kunnen ze dan bij een boek als dit gewoon genieten van iets moois.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten