# Julia Drake - Wat de zee vertelt (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Julia Drake - Wat de zee vertelt (15+)

Berichtdoor Marjo » 19 Mar 2020, 20:53

Leuk: bij dit boek zat een flesje met geheimzinnige inhoud...een schat?

Maar de grootste schat is toch het boek, een zeer mooi verhaal, dat vast en zeker in de smaak zal vallen bij young adults.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken-15

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Julia Drake - Wat de zee vertelt (15+)

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2020, 13:18

The last true poets of the sea is de originele titel van het boek.
De naam van de boot en dorp is Lyric, en dat betekent tekst of lied...

En 'my debut novel is filled with fish puns' (woordspelingen) staat op de site van Julia Drake te lezen.

Ik krijg daardoor de indruk dat de tekst en tekstvorm heel belangrijk is in dit boek. Is dat ook zo Marjo?

Hilarious, insightful, and swashbuckling (roekeloos,stoer) wordt het boek daar genoemd.
Ik krijg nu niet de indruk dat het hilarisch is. Eerder best wel pittig.

Verder viel deze zin me op.
'Omdat Julia Drake zich helemaal inleeft in het personage van Violet, kan de lezer dat ook, ook al is het avontuur dat ze beleeft wel een beetje sprookjesachtig, dus niet echt. '
Het een sluit het ander niet uit, maar toch maakt het wel dat ik denk, is het té sprookjesachtig. De onderwerpen zijn best serieus maar als het dan toch niet echt overkomt, lijkt het me zo'n afknapper. Vond jij dat niet?

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Julia Drake - Wat de zee vertelt (15+)

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2020, 14:16

Hilarisch vind ik het ook niet. Heel raar dat dat voor op de flap staat.
Inderdaad is de stijl en de taal mooi. Dat is niet genoeg natuurlijk, het verhaal moet ook boeien. Dat doet het hoor, dat zit goed.
Ik had af en toe mijn bedenkingen: in een kinderboek kan dat makkelijk als alles zo gemakkelijk gaat. Het geldt niet voor de thematiek hoor, dat is allemaal serieus. Maar nou ja, dat er niemand gezocht heeft naar het wrak terwijl die Fidelia de naamgever van het dorp is? En dat nu deze jongeren alles 'zomaar' vinden? Dat is het sprookjesgedeelte ervan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Julia Drake - Wat de zee vertelt (15+)

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2020, 14:33

Dat hilarisch zijn stond op de website van Julia Drake. Een citaat uit een recensie.

Ja dat wat jij zegt, dacht ik zelf ook al. Dat het wel toevallig was dat nooit iemand naar dat wrak gezocht had!
Het is dus een klein beetje onwaarschijnlijk en wel erg toevallig begrijp ik.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Julia Drake - Wat de zee vertelt (15+)

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2020, 14:43

Het 'hilarisch' staat ook op de omslag. Precies, onwaarschijnlijk, maar ik probeer het een positieve draai te geven. Het is tenslotte niet waar het boek echt over gaat.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten