# Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2019, 17:23

Echt wel 13+ en niet voor watjes! Van de Eynde gaat helemaal mee met de maatschappelijke stroom die steeds meer geweld vertoont.
Het negende boek gaat over puzzelmoorden.

Lees meer: http://www.leestafel.info/bjorn-van-den-eynde

-

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: # Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Anton » 30 Jun 2019, 15:34

Inderdaad lekker leesvoer als je houdt van misdaad-of spionagethrillers. Ik vond het vorige boek Engel des doods ook gewelddadig. Stilistisch verandert er niet veel in dit negende boek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2019, 16:55

Ik twijfel intussen of ik nog meer wil lezen. Ik was fan, maar het wordt een beetje ongeloofwaardig als het op dezelfde voet doorgaat.
Maar dat weet je niet als je het niet leest, ha ha...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2019, 14:15

De cover vind ik al afschrikwekkend. Ik verbaas me altijd dat zoiets uitgegeven wordt. Het is wel voor kinderen/jongeren.
Maar ja, de dochter van een vriendin van mij vond op jonge leeftijd horrorboeken helemaal geweldig. Ik snap het nog steeds niet, en zal het denk ik nooit snappen wat er leuk is aan gewelddadigheden in boeken.
Als het écht gebeurd is dan snap ik het nog, dan kun je laten zien of laten lezen wat er kán gebeuren of gebeurd is, zoals bijv. de graphic novel over WO I voor jongeren.
Maar gruwelijkheden verzinnen en dan ook nog voor kinderen... Ik snap het écht niet.
Maar ja, velen snappen mijn afkeer weer niet want het is 'maar' een verhaal.

Zoals het vroeger ging, bij mijn katholieke bibliotheek, waar je alleen meisjesboeken mocht lezen die ook nog streng gekeurd werden qua inhoud was ook niet goed en vrij onrealistisch, maar nu gaat het vaak wel een héél gewelddadige kant op, dat vind ik ook bizar.

Dettie
eenzaat in dit ;-)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2019, 15:47

Degenen die dit leuk vinden kunnen hier juist van genieten omdat het verzonnen is! Het echte werk is veel enger, daar hebben mensen het in werkelijkheid meegemaakt, of nog. Verzonnen horror is dus niet echt, dat is niet erg.
Dat geldt ook voor fictief geweld versus echt geweld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2019, 16:04

Ja dat krijg ik altijd te horen.
Maar ik vind het eng dat mensen al die gruwelijkheden kúnnen verzinnen. Ik zou het niet eens kunnen. Echt niet.
Het echte werk is ook eng en gruwelijk, maar dat is wel zoals het is, het is wérkelijk zo gebeurd, en niet uit een of andere bizarre fantasie ontstaan, ik bedoel dus in boeken hè.
De gruwelijkheden in bijvoorbeeld oorlogen zijn natuurlijk ook vanuit zieke breinen ontstaan ook wat er Breivik in Denemarken deed, maar om dat dan ook nog eens zoiets voor je plezier te verzinnen en opschrijven en dat nog aan kinderen presenteren ook! Dat snap ik niet. De werkelijkheid is al bizar genoeg.
Die gruwelijk fantasie van de schrijvers, daar heb ik dus moeite mee.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bjorn van den Eynde - Blind Verdriet (13+)

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2019, 16:36

De echte gruwel is natuurlijk wel de basis voor de fictieve gruwel. Niet zo gek dat iemand dat kan verzinnen, het bestaat ook echt. Maar niet in dat specifieke boek dat verzonnen is in zijn geheel, dus ook het gruwelgedeelte.
De doelgroep 13 plus, is niet meer zoals wij dat op die leeftijd waren. Ze zijn juist door de gruwel in de realiteit op tv en internet, al zo veel meer gewend.
Ik weet het persoonlijk niet: of het beter zou zijn als in boeken - tot welke leeftijd dan?- geen gruwelijke dingen meer beschreven zouden worden.
Je kan inderdaad stellen: als ze dat niet leren uit boeken dan zullen ze het zelf minder snel doen (hm, opnieuw: daar is televisie en internet!). Dus misschien toch wel beter of ze te laten 'wennen' door het te brengen als iets wat fictief is?


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten