# Rob Baetens - Wisselstroom (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Rob Baetens - Wisselstroom (13+)

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2019, 23:05

Ok, geen literair hoogstandje, maar dit is een goed onderbouwd verhaal dat toegespitst is op kinderen van nu, die geen flauw idee hebben hoe kinderen van hun leeftijd honderd jaar geleden leefden. En dan was het ook nog oorlog!

Lees meer: http://www.leestafel.info/r-baetens

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Rob Baetens - Wisselstroom (13+)

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2019, 14:41

Het blijft een bizarre oorlog. Ergens in mijn achterhoofd wist ik, dankzij jou, wel van het bestaan van de Dodendraad, maar het is wel erg dat mensen gewoon geëlektrocuteerd werden.

Mijn oma had nog een pomp in de keuken en een kachel waar op gekookt werd, ook een toilet waar je met een kan water de boel moest wegspoelen. Wel apart dat wij zulke enorme ontwikkelingen meemaken, zoals de eerste auto, eerste tv, computers, smartphones etc. Inderdaad voor kinderen van nu is het niet meer voor te stellen. Maar die Groote Oorlog - om terug te komen op het onderwerp - blijft bizar. Hoe meer ik er door jou over te weten kom hoe meer je denkt wat een onzinnige oorlog was dat toch. Dat zijn natuurlijk alle oorlogen maar deze springt er wel uit door het eindeloze landjepik.


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Rob Baetens - Wisselstroom (13+)

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2019, 20:35

Ik ga er vaak van uit dat iedereen in Nederland van een bepaalde generatie dit allemaal weet, maar inderdaad, nu je het zegt, dat is helemaal niet zo.

Het onzinnige van die oorlog was vooral dat mensen niet van dezelfde waarde waren als wij dat nu vinden. Zit iemand je in de weg? Reken er maar mee af. Soldaat of burger, maakt niet uit. Ik denk dat juist door de eerste wereldoorlog met al die doden en gewonden - en precies zoals jij zegt: voor nauwelijks landwinst - mensen tot het besef kwamen dat een mensenleven meer waard was. In latere oorlogen bleef het natuurlijk wel zo dat er onnodige slachtoffers vielen, maar dan was het onder het mom van dat het 'nodig' was, ter voorkoming van nog meer ellende. De waarde van mensen is wel gestegen, al is het vaak niet meer dan een opmerking: er vallen zoveel burgerlijke slachtoffers te 'betreuren'.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten