# Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2018, 20:50

Erg grappig verhaal. Wat een levendige fantasie hebben die twee schrijvers!

Lees meer: http://www.leestafel.info/greg-james-a-chris-smith

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2018, 10:54

Eentje heeft oogwarmtestralen, een ander is teletechneut, een meisje kan minipaardjes oproepen en een ander meisje vliegt met een gele paraplu naar school. Dat is overigens verboden,

Alleen dit klinkt al leuk. Heerlijk die gekke fantasie.

Als je de omslag ziet zou je kunnen denken dat het een boek is zoals dat van ‘Leven van een Loser’ of ‘De waanzinnige boomhut’. Wat humor betreft doet het er zeker niet voor onder, maar er is veel meer tekst. En toch is het een verhaal dat ook de minder vlot lezende kinderen zal trekken. Er gebeuren immers de gekste dingen! Je wil weten hoe dat af gaat lopen!

Nu weet ik dat je de Loser en Boomhutboeken niet zo leuk vindt. Wat maakt dat je dit boek wél leuk vindt?
(Komt het doordat er ook een verhaal over een lief konijntje in zit ;-) )

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2018, 11:38

Dat gaat om het feit dat er hier een echt verhaal verteld wordt met woorden. In die andere boeken is het meer getekend - juist daarom zijn ze populair bij kinderen die niet graag lezen! - al helpt dat konijntje natuurlijk wel!
Ik houd meer van een woordverhaal dan van een beeldverhaal, op de een of andere manier lijkt dat echter, serieuzer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2018, 12:03

Aah duidelijk! Dankjewel.

Zelf ben ik ook meer van de woorden, hoewel ik de getekende literaire boeken van Dick Matena wel prettig lezen vind en Olie B. Bommel niet.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Renate » 01 Jul 2018, 15:12

Bij mij is het wat Dick Matena en Olie B. Bommel precies omgekeerd. Verstripte literatuur hoeft voor mij niet zo nodig. Ik houd wel van strips, maar dan als het zo bedoeld is. Verstripte literatuur is uiteindelijk door de auteur niet bedoeld als stripverhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2018, 09:55

Nee literatuur is aanvankelijk niet bedoeld als stripverhaal, maar als de tekenaar de essentie van het boek goed kan weergeven dan is het volgens mij wel een toevoeging. Mogelijkerwijs is op de verstripte manier literatuur toegankelijker. Ik heb namelijk gemerkt dat mensen huiverig zijn voor het woord 'literatuur' of de term 'literair werk'. Veel denken dan dat het loodzware, moeilijke verhalen zijn, wat vaak niet zo is. Neem bijvoorbeeld Joe Speedboot. Een vermakelijk verhaal mét diepgang.
Ik houd ook erg van strips, maar niet van alle. Net als ik niet van alle genre's in leesboeken houd. Maar ik toch liever leesboeken dan strips en voor anderen is dat precies andersom.

Dettie
Die ineens denkt als je literaire roman de cover van een romannetje (ik bedoel licht en luchtig) zou geven en een smeuïg verhaal op de flap zou zetten, zou het dan wél aantrekkelijk zijn? Zou het dan meer gelezen worden? Want dan haal je het zware eraf waardoor veel mensen toch terugschrikken.
Zou eens uitgeprobeerd moeten worden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Renate » 02 Jul 2018, 11:28

Ik hou van beide, maar verstripte literatuur hoeft voor mij niet. Toegankelijkheid speelt voor mij geen rol. Ik lees een boek het liefst zoals het door de schrijver bedoeld is. Dat is in zekere zin hetzelfde als met boekverfilmingen, hoewel ik misschien wat minder bezwaar heb tegen verfilmingen van boeken als 'In de ban van de ring', of 'Harry Potter', omdat een verfilming daar meer aan toe kan voegen als visualisatie. Zo vind ik de tekeningen van Marten Toonder ook echt iets toevoegen aan de verhalen.
Bij strips geef ik vaak de voorkeur aan humoristische strips, zoals Asterix, Lucky Luke, Kuifje en Guust Flater, hoewel ik ook wel genoten heb van avonturenstrips als Buck Danny en Michael Valiant.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Marjo » 02 Jul 2018, 15:19

Dat zou een leuk experiment zijn, maar wordt dat niet soms al gedaan? Een fleurige omslag om mensen te lokken, ik heb niet meteen een titel paraat. Maar je zou er wel mee uit moeten kijken, want er zijn nu eenmaal echt boeken die niet bij alle lezers in de smaak vallen, en dan krijg je alleen maar aversie.

Of je van beeldenboeken houdt of meer van tekst heeft denk ik te maken met de manier waarop je leest en denkt.
Strips zijn eigenlijk niets voor mij, ik kijk niet goed naar de afbeelding. Bij prentenboeken eigenlijk wel, dat is weer een heel andere categorie.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Renate » 02 Jul 2018, 15:42

Zou Ulysses makkelijker te lezen zijn als strip?

Ik heb het ooit getracht te lezen, maar nee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2018, 15:47

Haha ja, daar zeg je wat Renate. Ik ken niemand die het helemaal gelezen heeft.
Stel het eens voor aan een uitgever, misschien is het een gouden idee van je.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Greg James & Chris Smith - Supernormaal (10+)

Berichtdoor Renate » 02 Jul 2018, 16:49

Dan moet je ook nog iemand vinden die er een strip van kan en wil maken en die kan dat dan beter voorstellen.

Ik geloof dat de vrouw van een oude schoolvriend het gelezen heeft.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten