Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2017, 12:57

Een verhaal rond een actueel thema, namelijk vluchtelingen... Mooi verhaal maar helaas wel met losse eindjes

Zie http://www.leestafel.info/ellie-van-den-bos

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2017, 17:20

Maar - nu we het er over hebben - niet vlak?
Ik vind losse eindjes niet zo erg.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Annemarie » 25 Okt 2017, 13:19

Het klinkt in ieder geval wel als een vanuit het hart geschreven boek over een goed onderwerp.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2017, 14:17

het is zeker niet vlak en normaal vallen losse eindjes me niet zo op maar in dit geval werden er suggesties gewekt dat bepaalde handelingen gevolgen konden hebben. Wat dus niet gebeurde. Dat werkte bevreemdend.
Maar vlak is het niet, juist door het neutraal te houden, dus geen oordeel te vellen, kwam er diepte. Je kon daardoor alles van meerdere kanten bekijken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2018, 16:39

Ik had het boek ook, al was ik dus helemaal vergeten dat het hier al stond. 'Fout. Bestand bestaat al'. Oeps..

Mijn verslag staat hier: http://www.leestafel.info/ellie-van-den-bos

En dus lees ik nu jouw verslag nog eens, en nee, ik heb me totaal niet gestoord aan de losse eindjes. Je kan een verhaal erg spannend maken en uitgebreid vertellen, maar in dit geval is het goed zo: beperkt tot de kern.
Als er bijvoorbeeld meer gedaan zou zijn met die foto's die Sanne maakt, of met het feit dat die gewonde politieman Mady heeft gezien, dan had dat meer spanning opgeleverd maar ook afgeleid van die kern.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2018, 16:58

Ik denk zomaar dat ik het boek naar je gestuurd heb. (weet niet zeker)

Je hebt er een erg mooi verslag van gemaakt Marjo. Jij neemt afstand en registreert precies waar het boek over gaat, de kern zoals je het noemt.
Ik vertel het verhaal van het boek, is toch anders.

Zelf vond ik de zoektocht naar Mady's moeder vreemd, en eigenlijk vroeg ik me af of dat hele verstoppen van Mady echt nodig was. Hij werd in feite nergens van verdacht. Ja en ook die politie vond ik een eigenlijk niet noodzakelijk intermezzo, het voegde niet zoveel toe in mijn ogen.
Maar ja, het was verder wel een bijzonder verhaal dat ik met plezier las, en ik weet nog in grote lijnen hoe het was en dat zegt wel wat omdat ik het las in een nogal hectische tijd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2018, 17:07

Nee, het stond op mijn eigen plank. Ik houd dat altijd wel gescheiden. Dan zou ik dus ergens nog een exemplaar kunnen hebben! Of je hebt nog ergens een niet verzonden doosje staan.

Maar Mady zocht niet echt naar zijn moeder, hij zocht naar het ziekenhuis. Hij had immers geen idee waar ze heen was gebracht, en dan moest hij ook nog uit handen van de politie zien te blijven. Ik vond aan dit stukje verhaal niets mis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2018, 17:20

Maar het meisje, Sanne, wist toch wel dat zijn moeder daar naartoe was gebracht, ze stond erbij dat die moeder de ziekenauto in ging. Dus zij kon het hem toch vertellen?

Dettie
die mogelijk het boek in een vakantiehuisje heeft achtergelaten voor de kinderen die eventueel daar vakantie gaan vieren.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2018, 19:51

Dat deed ze ook. En toen gingen ze samen naar dat ziekenhuis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2018, 23:13

Ja maar voor ze het vertelde... voor zover ik het nog weet duurde het heel lang, want echt goed gingen ze in het begin niet met elkaar om (toch?)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 13:06

Ik meen dat het zo was dat hij omdat hij op de vlucht was, hij ook van dat blonde meisje niet vertrouwde, dus voor Sanne wist wat ze moest vertellen was er inderdaad al enige tijd voorbij. Je gaat niet als je zo'n jongen ziet meteen roepen: ik weet waar je moeder is. Toch?
Laatst gewijzigd door Marjo op 18 Feb 2018, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 13:31

Nee haha dat ga je niet zeggen, maar ik verwachtte wel dat hij dat zou vragen, zij was erbij toen zijn moeder met de ambulance meeging.
Ik snapte dat hele op de vlucht zijn niet zo. Er werd iets gesuggereerd, maar eigenlijk was gelijk al duidelijk dat de jongen er niets mee te maken had.
Ik vond dat gedeelte niet zo goed uitgewerkt waardoor die hele vlucht voor mij niet echt aannemelijk, geloofwaardig, werd.
Maar dat neemt niet weg dat het wel een mooi verhaal was.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 13:36

Misschien weet ik meer van de achtergronden dan? Het was voor mij wel duidelijk dat de Italianen de vluchtelingen niet wilden, en ze daarom opsloten in dat kamp. Het was niet de bedoeling dat er eentje vrij rondliep. Dus was hij op de vlucht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 14:04

Ooo ja, dat verklaart dan wel veel. Ik weet wel dat de vrouw van de visser tegen de komst van de vluchtelingen was en dat de meningen nogal verdeeld waren op dat eiland . Maar ik dacht dat ze naar dat kamp moesten omdat het nu eenmaal zo gaat vanwege registratie en dergelijke.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ellie van den Bos - Ik noem je Blue (14+)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 14:28

Dat waren de goede tijden. Nu zitten ze er echt opgesloten. Europa wil ze niet.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten