Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2017, 17:36

Het derde deel alweer over Petra en haar pleegbroertje Wouter. Zoals we in de vorige twee delen via Petra's dagboek konden lezen heeft Petra al flink wat toestanden moeten doorstaan. Eerst werd haar moeder ernstig ziek en daarna kreeg ze er ineens een broertje bij, Wouter, op wie ze overigens inmiddels stapelgek is. Ook deze keer gebeurt er weer van alles in Petra's leven, maar gelukkig voor haar niet zulke heftige zaken als in de eerste twee delen. Ook dit keer mogen haar dagboek lezen.

Lees verder http://www.leestafel.info/joke-janssen

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Feb 2017, 14:26

Het lijkt me toch wel een verhaal dat kinderen aanspreekt. Wel is het jammer dat het her en der rammelt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2017, 15:02

Ja het verhaal is heel voorspelbaar, dat is het meest jammere ervan. Er is geen verrassing meer.
Maar ik zag dat ik over het vorige boek ook niet zo te spreken was.
De schrijstijl is wel heel vlot en het kan best dat het jongeren aanspreekt maar ik vind het verhaal niet echt goed geschreven. Het is aardig maar dat is het dan ook.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Feb 2017, 15:18

"Aardige" boeken mogen er best zijn maar ik vind het ook wel heel belangrijk dat jongeren echt goed geschreven verhalen lezen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 13:14

Bedenk wel dat wij met heel andere ogen lezen dan een meisje van een jaar of dertien. Misschien is het voor hen niet zo voorspelbaar, en bovendien zijn zij nog op een leeftijd dat herkenbaarheid heel belangrijk is. Die zit misschien niet zozeer in alle gebeurtenissen, maar wel in de manier waarop de ik-figuur reageert op alles.
Die chocola miste ik ook heel lang, maar dat is niet erg. De schrijfster moest een toepasselijke titel vinden binnen de serie, en ik zou niets ander kunnen verzinnen. Leve verkering? Leve vriendschap? Nee...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 13:24

Ja dat wij met andere ogen lezen is natuurlijk ook zo. Lang leve Wouter had bijvoorbeeld wel gekund. Want Wouter was wel de figuur die Petra verder hielp. Of lang leve huiswerk haha.

Jij vond het wel een goed boek Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 13:30

Goed, hm. Ik begrijp wel dat het niet voor ons geschreven is, en ik denk ook dat meiden dit gewoon heel erg leuk vinden. Dus dan is het een geslaagd boek toch?

Lang leve huiswerk(maar niet heus), had ik er dan achter gezet...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 13:34

Ja dan is het geslaagd, maar er zijn zoveel boeken die meiden graag lezen, boeken waarvan mijn tenen gaan krommen. Het enige prettige is dat ze in ieder geval lezen, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het een goed boek is, toch? :D

Ha ja, die titel is leuk!

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joke Janssen - Lang leve chocola! (12+)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 13:39

Ik vind dat een moeilijke kwestie. Want misschien is het geen 9 waard, maar zeker ook geen 6. Ik zou gaan voor een 7 1/2.

Laatst op de middelbare school hoorde ik een leraar Nederlands vragen om een 'leven van een loser'boek. Voor een meisje dat niet zo goed Nederlands sprak. Een paar jaar terug zou dit in het hoofd van die meneer absoluut niet opgekomen zijn! Literair moest het wezen...
En ik zou die serie van die loser nog geen 5 geven...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten