Estée Strooker - Vlees noch Vis

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2016, 13:24

De titel zegt het al. In dit kookboek komt vlees noch vis voor. Maar voordat mensen gaan roepen, oh nee, niets voor mij, ik ben een echte vleeseter, dan moeten ze toch eerst even in dit boek kijken. De samenstelster van het kookboek, Estée Strooker, zou je overigens vijf jaar geleden ook voor gek hebben verklaard als je haar verteld had dat ze een groentekookboek zou maken. Zo is ze helemaal niet opgevoed...

lees verder http://www.leestafel.info/estee-strooker

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2016, 14:47

Dit staat niet bij het goede forumgedeelte denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2016, 14:49

nu wel :D dank voor het melden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2016, 15:06

Snel hoor! Nu nog in de eerste zin 'koekboek' veranderen denk ik?

Wat is courghetti?? Ik weet niet of ik deze recepten zou proberen, ze klinken zo buitenissig. Ik doe meestal 'gewoon' en laat de vlees of vis weg. Een keertje extra bonen en noten en het is ook goed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2016, 15:25

Courghetti is spaghetti gemaakt van courgettes. Hier is het recept uit dit boek.

http://www.24kitchen.nl/recepten/courgh ... ashewpesto

Het buitenissige valt wel mee, de recepten hebben mooie namen maar op zich is het goed te doen. Het is net een tikje anders dan gewoon qua combinaties of bereiding maar een bietje blijft een bietje natuurlijk, alleen maak je er nu carpaccio van bijv. en dat is juist zo leuk. Je leert steeds weer wat nieuws.

Dettie
die aardbeien met kokos ook buitenissig vindt klinken :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2016, 16:06

Ik denk dat het er aan ligt wat je zelf gebruikt en doet in de keuken. Aardbeien en kokos zijn 'normaal' voor mij. Een bietje ook natuurlijk, maar carpaccio niet, waar het dan ook van gemaakt is. En iets vijzelen vind ik te veel werk, net als linten maken van courgette. Doe jij dat echt allemaal?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2016, 16:14

Als ik er zin in heb doe ik dat wel ja. Ik kook regelmatig Indisch en dan wordt ook veel in de vijzel gedaan. En of ik een bietje nu rasp of in blokjes snijd of in plakjes (carpaccio) veel méér werk is het niet. Ik maak vaak bietensalade met van alles en nog wat erin en die carpaccio is bijna nog minder werk.
Maar ik vind koken erg leuk en geniet er van om het te doen. Het is niet zo dat ik het doe omdat het nu eenmaal moet. Elke dag is het toch een uitdaging wat te verzinnen wat lekker is en mooi om te zien en gezond enz enz . Kan er echt van genieten.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2016, 16:44

Koken kan misschien wel leuk zijn, maar dan moet er wel iemand van genieten en wel met vlees of vis. Voor vegetariër ben ik niet in de wieg gelegd. Ik zou overigens niet in een restaurant willen koken. Ik raak al half in paniek als er allerlei wekkers tegelijk af beginnen te lopen. Dan begin ik te schreeuwen en zo.
M'n vader eet het liefste min of meer wat hij kent en over het algemeen niet al te veel en vaak gewoon brood of iets dergelijks en aangezien ik bij hem voor het eten zorg, komt het er niet van om aantrekkelijk ogende recepten te proberen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2016, 22:34

Ik vind het gewoon leuk om te doen, toen ik alleen woonde kookte ik ook altijd lekker en probeerde ik ook van alles uit.
En... ik genoot er zelf van! :D
Je hoeft ook geen vegetariër te zijn maar eens een dagje zonder vlees of vis maakt ook niet uit.
Ik denk dat als je de gerechten uit dit boek maakt dat mensen niet eens in de gaten hebben dat er geen vlees of vis bij zit.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Renate » 23 Mei 2016, 08:05

Ja, als je alleen woont is het anders. Ik woon weliswaar alleen, maar eet altijd samen met m'n vader, dus dan werkt dat anders en als m'n vader toevallig eens een paar dagen in het ziekenhuis ligt, iets dat zelden voorkomt en dat je nooit kunt plannen, zorgen de bezoektijden er wel voor dat er weinig komt van veel tijd aan eten te besteden. En een maaltijd zonder dierlijke producten is echt niet aan mij besteed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2016, 08:46

Je kunt natuurlijk ook een (of meerdere) van de groentegerechten maken met daarbij een stukje vlees of vis.
Het boek gaat er vooral om dat je ziet wat je allemaal met groente kunt doen naast de gebruikelijke bereiding.
Het is zeker geen vegetarisch boek zoals andere boeken wel zijn waarin je bijna bestraffend wordt toegesproken als je wél vlees of vis eet.
Dat is juist het fijne van dit boek, het is door iemand geschreven die enthousiast is en met veel plezier kookt en ontdekt heeft hoe gevarieerd je met groente kunt werken.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Willeke » 23 Mei 2016, 15:08

Klinkt goed hoor dit boek, ik houd wel van een beetje uitproberen ( ik maak sinds kort inderdaad spaghetti van courgette).
Fijn ook dat er ook recepten voor de krappe beurs zijn, soms moet je zoveel dure spullen in huis halen.

En even voor mijn nieuwsgierigheid, wat geven ze voor comfortfood-recepten? Bij mij komt alleen chocola op :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Estée Strooker - Vlees noch Vis

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2016, 12:09

comfort food is...

Mangochutney, havermout wentelteefpannekoekjes, vijfkazenfondue, pompoenvijgentaart met pecanoten, healthy chocolademouse met gekarameliseerde banaan, mais-ananasspiesen met kokosrijst en BBQ saus enz enz.

Ik heb trouwens gisteren ook lekker (en goedkoop) gegeten (niet een recept uit dit boek maar wel zonder vlees)
namelijk voorgebakken naanbrood in de grillpan bruin laten worden.
Daarbij grote bak gemengde sla met pijnboompitten en handje gesneden muntblad, koriander en een half bakje tuinkers en een paar kerstomaatjes.
Slasaus er doorheen die gemaakt was van zonnebloemolie, witte azijn, beetje versgemalen zwarte peper en beetje suiker (zoetstof), zongedoogde tomaatjes erbij én een paar knoflookolijven en ieder twee plakjes brie.
Jawel. Was heerlijk en we zaten propvol.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten