Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2016, 14:43

Trenke Riksten-Unsworth begon met een non-fictie boek voor volwassenen maar is inmiddels ook zeer bedreven geraakt in het schrijven van boeken voor beginnende lezers. Op zoek naar Torrie is alweer haar vierde AVI boek.

Lees verder http://www.leestafel.info/tr-riksten-unsworth

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Annemarie » 18 Mar 2016, 15:46

Knap dat ze aan de voorwaarden van het AVI-niveau voldoet zonder dat het houterig wordt. Uit jouw vorige recensies heb ik begrepen dat dat lang niet altijd het geval is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2016, 15:50

Nee soms gebruiken ze woorden die helemaal uit de toon vallen, omdat andere woorden nog niet gebruikt mogen woorden op dat bepaalde AVI niveau.
Dus als het leest als een gewoon verhaal dan heeft ze het goed gedaan.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Annemarie » 18 Mar 2016, 15:56

Denk je dat ze er echt veel tijd en moeite in heeft gestoken of is ze een natuurtalent?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2016, 16:13

Alle twee!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Annemarie » 18 Mar 2016, 16:18

Dan is het extra knap!

Trenke
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 Nov 2015, 20:19

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Trenke » 18 Mar 2016, 19:55

Annemarie schreef:Denk je dat ze er echt veel tijd en moeite in heeft gestoken of is ze een natuurtalent?

In dit geval echt heel erg veel tijd en moeite. Ik had Dettie er vandaag nog een bericht over gestuurd. Dit verhaal schrijven op aviniveau E3 was een idee van de uitgeefster. En met het schrijven heeft ze me hierbij heel erg geholpen. Ik had namelijk oorspronkelijk een prentenboekverhaal geschreven, maar de uitgeefster wilde graag dat ik het omschreef naar aviniveau E3. Eerst lukte me dat niet, maar zij is toen begonnen en toen lukte het wel. Pffft ...
En de teksten achterin hebben we ook meer samen gedaan. Dat was pas echt heel moeilijk. Het woord boktor kun je bijvoorbeeld bijna niet gebruiken. Het is makkelijk te lezen, maar het komt normaal niet zo voor en dat haalt het niveau heel erg omhoog ... Dus die teksten zijn echt teamwork geweest.

Ik heb nog twee verhaaltjes op dit aviniveau geschreven en omdat ik er nu mee begon en het zelf bedacht had en inmiddels ervaring had, ging dat een stuk makkelijker. Eén van die verhaaltjes gaat waarschijnlijk sowieso uitgegeven worden.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Annemarie » 18 Mar 2016, 21:29

Bedankt voor jouw reactie, Trenke. Wat een klus is het geweest! Dettie beoordeelt de avi-boeken altijd vrij streng dus als ze enthousiast is, is dat echt een groot compliment.

Leuk dat er waarschijnlijk meer van jouw avi-boeken uitgegeven gaan worden. Dat is goed nieuws.

Trenke
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 Nov 2015, 20:19

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Trenke » 18 Mar 2016, 21:37

Dank je wel voor jouw reactie, Annemarie. Fijn om te horen dat Dettie zo streng is en dat ze dus echt enthousiast is. :)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2016, 20:13

Ik vind het ook een heel leuk verhaal, dat mooi uitgewerkt is. Ik denk echter ook dat het nog vrij pittig is voor het E3-niveau.
Plus dat het misschien handiger was geweest om een insect te kiezen dat beter bekend is bij deze jonge kinderen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2016, 11:45

Hee grappig, ik vond juist zo leuk dat het nu eens geen lieveheersbeesje of een mier was. Zo zie je maar, hoe smaken en gedachten kunnen verschillen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2016, 15:10

Lieveheersbeestje is een te moeilijk woord, en inderdaad een mier is doorsnee. Maar een boktor, die komen kinderen hier in Nederland niet eens tegen toch?
Het is geen kwestie van smaak, maar van bedenken wat kinderen aan zal spreken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2016, 17:01

Hier heb je de boktorren van Nederland

http://determineren.nederlandsesoorten. ... =boktorren

De ene minder bekende soort leeft op loofbomen in parken, laanbeplantingen, landgoederen en boomgaarden met oude door houtrot aangetaste boombestanden.
De andere soort is zeer algemeen en zie je op distels en brandnetels in bermen, akkerranden, ruderale terreinen en dijken.
Weer een andere soort is ook zeer algemeen en leeft op stronken en dode stammen in naaldbossen, met een voorkeur voor den.
Weer een ander is algemeen en leeft op wilg in vochtige gebieden zoals broekbossen, grienden en oevers. Bezoekt ook bloemen. enz.

Ik vind ze wel erg leuk, ook om te zien met die lange sprieten (in het echt en ook op de afbeeldingen)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2016, 18:48

Ja, ik ken ze wel. (wel leuk om ze zo te zien op die site!)
Daar gaat het ook niet om. Het boek is voor 6-jarigen, en die kennen deze soort torren niet. Op een enkele uitzondering na zullen ze alleen lieveheersbeestjes kennen. Ik ben er toch wel voor om deze eerste boekjes aan te laten sluiten bij hun kennisniveau. Het zijn vaak lezertjes wiens interesse om te lezen nog gewekt moet worden. Als ze dan moeten lezen over vreemde dingen? Nou ja, ik denk dat het onderwerp beter bekend kan zijn.
Later, als ze beter lezen kun je er andere dingen in brengen. Dit is mijn mening, er zal heus wel over nagedacht zijn door de uitgever en de schrijfster.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2016, 21:24

Maar het verhaal gaat over 3 beestjes, 2 broers en een zus, in dit geval boktorren, die een avontuur beleven.
Heel veel kinderboeken gaan over beren, mollen, een wolf, vos, draak enz. dat zijn ook geen dieren die elk jong kind kent en die hier ook niet echt vrij in Nederland rondlopen of vaak te zien zijn.
Waarom is een boktor dan wel lastig en een wolf, vos, mol of een beer niet? Er staan ook plaatjes bij in het boek dus een kind kan gelijk zien wat een boktor is. Het gaat eerder om het verhaaltje, of dat leuk en spannend is, wat maakt dat ze het willen lezen. Niet of het over een rups, mier of boktor gaat denk ik. Dat zal kinderen een worst wezen denk ik.
Achterin het boek kunnen ze ook nog leren welke dieren allemaal meededen, dus die informatie krijgen ze er ook op hun niveau bij, wat ik ook ene pluspunt vind.

Ik snap eigenlijk niet waarom je ineens een boktor zo bezwaarlijk vindt ook al licht je dat toe.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2016, 14:37

Ik denk niet dat het kinderen een worst zal wezen zoals jij zegt. Oudere kinderen, ja, maar kinderen die net beginnen te lezen lezen graag over iets wat ze kennen. En kinderen kennen beren, mollen etc wel degelijk: uit andere boeken, van televisie en zo.
Ik zie het meerdere keren per week: de omslag is erg belangrijk. Daarop kiest een kind of wijst het af. Is het goed bevonden om verder te kijken en zien ze iets onbekends, dan gaat het boek terug de kast in.
En die kinderen die ik zie zijn neem ik aan niet abnormaal.


Het is geen ramp dat het een boktor is, zo erg is het nu ook weer niet. Dat begint er wel op te lijken met zo'n discussie, maar wat ik eigenlijk alleen wilde zeggen is dat ik een ander dier gekozen zou hebben. Niet meer dan dat.
Je hebt gelijk dat de informatie achterin een pluspunt is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2016, 16:33

Maar die omslag is toch leuk? je ziet grappige diertjes met grote ogen en een petje op (beetje vermenselijkt) Dat is toch niets afstotends? Draken zijn vaak juist helemaal je van het, dat zijn ook rare wezens in feite. Helaas je overtuigt me niet. :D (lig je vast niet wakker van haha)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2016, 16:51

Nee, wakker lig ik daar niet van. En ik hoef jou ook niet te overtuigen. Ik stel dat ik denk dat een ander diertje toegankelijker was geweest, Verder mankeert er niets aan het boek, dus ik zou het heel jammer vinden als vanwege die onbekendheid met dat beestje een kind zou besluiten het niet te kiezen om te lezen. Maar ik zie nu eenmaal hoe het werkt in de praktijk.

Trenke
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 Nov 2015, 20:19

Re: Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Berichtdoor Trenke » 24 Mei 2016, 19:47

Ik kom hier weer eens kijken en zie dat er een interessante discussie is ontstaan. :)

Marjo schreef:Ik vind het ook een heel leuk verhaal, dat mooi uitgewerkt is.

Dank je wel.

Marjo schreef:Ik denk echter ook dat het nog vrij pittig is voor het E3-niveau.

E3-niveau is E3-niveau. Er zijn allemaal eisen waar je je als schrijver aan moet houden voor dit niveau en het niveau wordt officieel getest.
(Ik moet er wel bij zeggen dat er deze herfst een verhaal van me uitkomt op E3-niveau en daarin zit wel een woord dat officieel niet mag op dat niveau. Dit verhaal zou bijna worden uitgegeven door De Vier Windstreken en die vond het geen probleem dat dat woord erin zou staan. Maar normaal houd ik mij geheel strikt aan de eisen voor het betreffende aviniveau.)
Ik had dit oorspronkelijk als prentenboekverhaal geschreven. De uitgever wilde dus graag dat ik er een aviboek op E3-niveau van maakte.

Marjo schreef:Plus dat het misschien handiger was geweest om een insect te kiezen dat beter bekend is bij deze jonge kinderen.

Ik heb je hele beredenering hiervoor gelezen en ik vind daar wel iets in zitten. Ik moet zeggen dat ik daar niet aan heb gedacht.
Ik ben op het idee voor dit verhaal gekomen toen ik in Frankrijk op een schrijfcursus was en de leiders de cursisten bij een eik de opdracht gaven: "Schrijf een verhaal dat zich bij deze eik afspeelt." Ik dacht zelf dus direct aan een tor. Geen idee waarom ik niet aan een mier dacht of zo, voor mij was de tor gewoon het eerste waar ik aan dacht. En toevallig was een biologe ook cursiste en die vroeg ik wat voor torren in eiken leefden (het is namelijk al vele jaren geleden dat ik het verhaal schreef en we hadden daar geen internet) en dat waren boktorren. Zo kwam ik dus op boktorren.
Ik dacht zelf inderdaad dat de tekeningen het wel duidelijk zouden maken. En ik vond het leuk dat de uitgeefster achterin informatie over de dieren wilde. Zo leren kinderen er ook wat van.
Maar nogmaals, ik vind je feedback wel hout snijden. Zeker iets wat ik een volgende keer in gedachte zal houden.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RyujiSaeki en 38 gasten