Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Marjo » 12 Okt 2015, 19:53

Een verhaal dat altijd moet worden verteld.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken-6

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Annemarie » 13 Okt 2015, 09:19

Het is en blijft een aangrijpende geschiedenis. Goed om er een kinderboek over te schrijven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2015, 11:09

Waarom vind je dat het altijd moet worden verteld? Het is iets wat de natuur doet.
Een oorlog wordt door mensen veroorzaakt, en die gevolgen kunnen niet genoeg verteld worden, maar dit werd niet door mensen veroorzaakt wel door natuurgeweld. Het is afschuwelijk natuurlijk voor de mensen die het overkwam. Gelukkig zijn er nu goede waterkeringen gemaakt!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Renate » 13 Okt 2015, 12:44

Misschien om aan te geven dat die mooie natuur ook wel eens z'n minder mooie kanten heeft. Overstromingen zijn er nog steeds en dingen waar we misschien niet direct het nut van inzien kunnen misschien wel eens ten prooi vallen aan bezuinigingsdrift.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2015, 12:56

Je noemt de waterkeringen, Dettie. Die moeten onderhouden worden om te voorkomen dat hetzelfde weer gebeurt. Kijk in de landen ver weg waar er geen geld voor is, maar ook geen aandacht. Dat hangt natuurlijk met elkaar samen, je beschermen tegen de natuur wordt niet gezien als basisbehoefte. Terwijl het iedere keer weer zo ontzettend veel levens kost!
Een van de oorzaken van de ramp in 1953 is dat er - mede door de oorlog - niet gekeken werd naar dijken.

Ik vind dat dit levend gehouden moet worden om er voor te zorgen dat men nu die dijken wel onderhoudt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Annemarie » 13 Okt 2015, 13:25

Ik ben het met Marjo eens. Het is belangrijk om te blijven beseffen dat we de kracht van de natuur niet moeten onderschatten. Alles op z'n beloop laten, kost veel te veel mensenlevens. Om in de sfeer van dit boek te blijven: kijk maar naar de gevolgen van de orkaan Katrina. Toen de dijken doorbraken liep 80% van New Orleans onder water. De stad was dus afhankelijk van de stevigheid van de dijken maar die waren niet optimaal. Later zijn experts uit Nederland ingeschakeld en bleken er verbeteringen mogelijk.

De watersnoodramp hoort bij de Nederlandse geschiedenis, net zoals water en dijken dat doen. Daarom horen dit soort verhalen zeker ook in jeugdboeken thuis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2015, 13:36

Ah ja, ik snap het. Ik dacht even op een andere manier. Op 4 mei wordt altijd gezegd, de oorlog (veroorzaakt door mensen) mag niet vergeten worden en dat trok ik door en snapte het even niet. Maar vanuit een ander gezichtspunt gezien is het heel anders en mogen de dijken en de beschutting die ze bieden inderdaad nooit dankzij gebrekkig onderhoud of verwaarlozing opnieuw bezwijken.

Kathrina was een wervelstorm, ik denk dat tegen zoiets bijna niets werkt, ook al onderhoud je de boel enorm. De kracht van zo'n storm is ongekend. Kijk maar naar de bomen die als veertjes rondvliegen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de dijken zo zwak zijn dat ze bij de eerste de beste flinke storm doorbreken.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Annemarie » 13 Okt 2015, 13:41

Tegen sommige stormen kun je als mens - met behulp van welke technologie dan ook - gewoon niet op. Dat was bij Katrina ongetwijfeld ook het geval. Toch lijkt me het wrang voor de nabestaanden en overlevenden dat er na de ramp experts kwamen die ontdekten dat er verbeteringen mogelijk waren. Hadden die verbeteringen verschil kunnen maken?

Onderhoud is altijd belangrijk. We willen geen Hans Brinker-achtige taferelen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2015, 13:42

Ik heb wel een grote duim! Die houdt het water vast tegen :D

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Selma Noort - De zee kwam door de brievenbus (8+)

Berichtdoor Annemarie » 13 Okt 2015, 14:02

:)


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten