Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2015, 12:13

Ik ben ook woedend, wat een onzinnig, idioot verhaal. Grote afrader.

Zie http://www.leestafel.info/dirk-bracke

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Annemarie » 12 Mei 2015, 17:57

Wat zonde zeg en oei, wat ben je negatief. Dat zegt al genoeg want jij weet altijd wel iets positiefs over een boek te melden. Wordt er ook nog aandacht besteed aan de gevolgen van de schietpartij of dat ook niet?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Marjo » 12 Mei 2015, 19:09

Betekent onderstaande tekst dat er dus in de werkelijkheid zoiets gebeurd is?

Ik had dus toch naar Bracke moeten gaan luisteren toen hij hier op de middelbare school was.


‘De Portret-reeks’ is een boekenreeks over heel gewone maar tegelijkertijd heel bijzondere jongeren. Het gaat over jonge mensen die op één of andere manier een boodschap hebben voor ons. Het is de bedoeling om mensen te raken met personages en om jongeren even door de ogen van anderen te laten kijken.
]In de 'Portret-reeks' zijn al drie boeken verschenen. De thema's van deze zijn hoogbegaafdheid, autisme en hulpbehoevend. Jonge mensen verplaatsen zich graag in de huid van anderen en het bijzondere aan deze reeks is dat het zeer herkenbare verhalen zijn.

Zoiets als deze reeks dus?
Slash vertelt het verhaal van een bijzondere jongere. De schrijver en de jongere werken heel nauw samen, de een als 'verteller', de ander als schrijver. Beide namen staan op het omslag, met een grote Slash ertussen.
Laatst gewijzigd door Marjo op 16 Mei 2015, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2015, 22:42

Nee Annemarie, het boek begint met het eind, die schietpartij. Daarna wordt verteld hoe het zo gekomen is. Dus de gevolgen kom je niet te weten.

Marjo het is een boek uit de Portretreeks. (zie http://www.pluizer.be/reeks/portret)

Dus zoals je ziet zijn het boeken als Jaspers vlinders, Gewoon anders (de boeken die je gelezen hebt) en volgens mij
zijn de boeken Buitenbeen en Sweet sixteen ook naar jou gegaan maar of je die ook gelezen hebt weet ik niet.
Dat zijn geen waargebeurde verhalen.

Ik vind in dit boek ook helemaal geen boodschap zitten. Het gaat over een meisje dat heel slecht ziet maar dat heeft
eigenlijk niet echt met de afloop van het verhaal te maken.
Het is gewoon een - niet goed geschreven- verhaal over een jongen die zit te klieren en te liegen maar daarom
hoef je niet iemand neer te knallen. Hij is van plan iets te doen wat vervelend kan zijn maar heeft het nog niet gedaan.
Lena voelt zich enorm in de maling genomen maar dan nog... iemand daarvoor doodschieten... dat gaat vééél te ver.
Het is gewoon grote flauwekul.

de slashboeken zijn van een andere uitgeverij zie https://www.queridokinderenjeugdboeken.nl/web/Slash.htm
en dat zijn inderdaad "boeken van bekende schrijvers geschreven op basis van het waargebeurde levensverhaal van een bijzondere jongere"


Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Annemarie » 13 Mei 2015, 08:01

Dat vind ik dan ook een gemiste kans. Door de gevolgen van haar daad te beschrijven hadden de auteurs kunnen laten merken dat het een foute keus is geweest.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2015, 08:43

Dat van die Slashboeken is inderdaad altijd heel duidelijk zo gesteld: waar gebeurd en gefictionaliserd. Bij de beschrijving van die andere weet ik dat niet. De jongere is er niet actief bij betrokken, dat niet. Maar zijn die verhalen wel op een waargebeurd feit gebaseerd, of zuigen de schrijvers alles uit hun duim?

Het is niet dat ik je geen gelijk geef, maar ik kan me niet voorstellen dat er bij die schrijvers sensatielust achter zit!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2015, 09:07

Nee, de Portretreeksboeken zijn verzonnen. Ik zeg ook niet dat de schrijvers sensatiebelust zijn.

Maar in de door jou overgenomen tekst over Portretreeks staat o.a. Jonge mensen verplaatsen zich graag in de huid van anderen en het bijzondere aan deze reeks is dat het zeer herkenbare verhalen zijn.
Nou lekker dan... een meisje wordt lastiggevallen en schiet gewoon mensen neer. Lekker herkenbaar....

Ik stoor me gewoon vreselijk aan het feit dat de oplossing kennelijk mensen neerschieten is. Slaat nergens op. Het was veel beter geweest als het duo Bracke & Van Campenhout een goede, pittige oplossing bedacht hadden voor het probleem wat écht bijdraagt en toevoegt en jongeren wat aan hebben. Dit is prut.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2015, 10:15

Is het neerschieten een oplossing, of een gevolg? Kijk naar schietpartijen op scholen, met name in de VS.

Het thema kom je in zekere zin ook tegen in: Wat is er fout gegaan, van Lionel Shriver

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2015, 12:52

Je kaart zijdelings aan wat ik bedoel Renate: er zijn dus van dit soort voorvallen geweest, en als het nu zo zou zijn dat het boek gebaseerd is op iets dat echt gebeurd is, dan begrijp ik wel dat - en misschien zelfs een beetje waarom- deze schrijvers zo'n verhaal schrijven.

Maar natuurlijk is dit geen oplossing! Natuurlijk heb je gelijk en zou een goede, pittiger oplossing veel beter zijn. Maar, helaas: de schrijvers willen ook verkopen, en dan komt toch die sensatiezucht om de hoek kijken. Er zijn jongeren die dit soort boeken verslinden, misschien wel de jongeren die toen ze jonger waren de boeken van Slee verslonden..(kan het niet laten)

Ik wil dit ook niet goed praten, ik wil begrijpen waarom ze een boek als dit schrijven.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2015, 13:50

Misschien om jongeren aan het denken te zetten? Zowel in de zin van, wat doet pesten met iemand, als in de zin van, hoe reageer je zelf als je gepest wordt? De reactie van de hoofdpersoon is natuurlijk erg extreem, maar het is wel iets dat gebeurt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2015, 15:44

Maar het punt is dat jongeren hiermee niet aan het denken gezet worden. Daar is het verhaal te rammelend voor.

Neerschieten is een gevolg van iets én een oplossing voor iemand die er niet meer tegen kan. Maar in dit verhaal is het een
enorm overtrokken reactie. Slaat nergens op.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2015, 16:32

Tja, ik zou het verhaal moeten lezen, maar er zijn nog zoveel boeken die ik wil lezen en die misschien beter zijn.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2015, 16:20

Je hebt gelijk Dettie, het wordt helemaal niet duidelijk waarom dat meisje dit doet. Je verwacht een psychologisch verhaal , waardoor het op zijn minst aannemelijk wordt, maar dat komt helemaal niet.

Ik ben niet zo vernietigend als jij, maar ben het wel met je eens.

http://www.leestafel.info/dirk-bracke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2015, 16:46

Oef... *wist zweet van voorhoofd*
Ik verwachtte in heftige discussie met je te moeten omdat jij het wel een goed verhaal zou vinden. We verschillen vaak nogal van mening of inzicht.

Ja, het is bizar dat ze naar het pistool grijpt, inderdaad het wordt totaal niet aannemelijk.
Ja ik ben erg vernietigend omdat ik dit een totaal fout boek vind. Dit is jongeren op rare ideeën brengen en bijna 'goedpraten' wat nooit goed te praten is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2015, 16:55

Gelukkig hebben ze over het algemeen geen wapen ter beschikking.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2015, 17:27

Nee, over het algemeen niet... maar toch het blijft een raar verhaal ;-)

Dettie

monakee
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 Mei 2017, 15:08

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Blinde woede 14+

Berichtdoor monakee » 27 Mei 2017, 15:14

WoW, allemaal zo'n negatieve reacties. Ik heb het boek ongeveer een maand geleden gelezen en ik vind het fantastisch. Ok, misschien een beetje te veel drama ineens maar het laat wel echt zien hoe het kan zijn voor mensen met een beperking. (in hoeverre je blind zijn een beperking kan noemen)


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten