Lorna Minkman - Ik ben bij je (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Lorna Minkman - Ik ben bij je (12+)

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2015, 20:02

Thema: oorlogsslachtoffer.
Ik vind het niet helemaal uit de verf komen. Misschien had een wat heftiger boek, en dan wel bedoeld voor oudere kinderen, meer effect gehad.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken-10

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lorna Minkman - ik ben bij je (12+)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2015, 09:59

Om het een positieve draai te geven... Het boek is dus voor deze leeftijd wel geschikt anders maak je de opmerking 'voor oudere kinderen' niet.

Als ik jouw recensie zo lees is het al vrij heftig. De jongen lijkt een trauma te hebben opgelopen, heeft heel akelige dingen meegemaakt, worstelt enorm met zichzelf en Sia is vermoord... Wat wil je nóg heftiger hebben dan?
De taal? Moet er meer bij naam en toenaam genoemd worden?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lorna Minkman - Ik ben bij je (12+)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2015, 11:29

Er wordt eigenlijk heel sec verteld wat er gebeurd is, de feiten dus. Niet wat het met een jongen doet. Er is geen psychologisch inzicht in zijn daden. Zou dat er wel zijn dan wordt het boek meteen moeilijker te behappen - maar dat is mijn mening- waarschijnlijk ook beter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lorna Minkman - Ik ben bij je (12+)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2015, 13:20

De jongen wordt gekweld door schokkende ervaringen waar hij niet mee overweg kan. Waar hij ook niet makkelijk over
praat. Het kost Sia veel moeite, hun relatie is moeilijk, Darko is niet zoals Hollandse jongens, die immers niets hebben
meegemaakt. Waarom de jongen geen hulp krijgt? Hij wil het niet. Sia moet hem helpen, hij dwingt haar zelfs te luisteren ook
als ze niet meer horen wil.


Maar als ik dit bovenstaande uit jouw recensie lees, lijkt het alsof het wel degelijk wat met die jongen doet, hij doet vreemd
en kan zijn verhaal alleen aan Sia vertellen en gaat zelfs zo ver dat ze móet luisteren, tenminste dat is wat jij in de recensie
aangeeft.
Dat is dan toch een indicatie wat de gebeurtenissen met die jongen gedaan heeft? Dan geeft dat toch ook een psychologisch
inzicht in zijn daden, ook al wordt alles heel sec verteld.

Dettie
zoals altijd nieuwsgierig en leergierig.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lorna Minkman - Ik ben bij je (12+)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2015, 16:41

Dat is mijn interpretatie, en het moet ook wel zo zijn want hij doet bepaalde dingen. Maar het wordt niet verteld, er is geen diepte.
Hij vertelt vrij kort en zakelijk over zijn verleden, en natuurlijk is dat zijn manier van verwerken, maar omdat hij geen verteller is, blijft het aan de oppervlakte. Het gaat er meer om wat die verhalen doen met Sia.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten