Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Marjo » 24 Mar 2015, 21:04

Een oorlogsnovelle, staat er op de flap.
Ik weet nog niet of ik dit verantwoord vind: het is opgezet als zou de schrijfster een schrift gevonden hebben. Dat heeft ze met een voor- en een nawoord in dit boek verwerkt, en geeft je zo het idee dat het een echt dagboekverslag is. Maar op de achterflap staat dat het verzonnen is.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken-15

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2015, 21:56

Waarom niet verantwoord? Het is dat jij zelf zelden een achterflap leest maar de meeste mensen/jongeren lezen eerst de
achterflap voor ze een boek kopen of lezen dus ze weten van tevoren dat het verzonnen is.
Bovendien lijkt me dat dit verhaal heel dicht bij de waarheid komt als ik jouw recensie zo lees. Het lijkt me erg weloverwogen
en met kennis van zaken en met veel empathie verteld.
Ze schrijft niet dat die kinderen uiteindelijk leuk in legoland kwamen en het hele verhaal over de barakken en deportaties van
joodse mensen verzonnen is.
Wat is er dan niet verantwoord aan?

je kunt hier de uitzending van vpro boeken zien waarin de schrijfster vertelt over dit boek

http://boeken.vpro.nl/televisie/boeken/ ... maart.html

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Marjo » 25 Mar 2015, 16:34

Dit lees je op de flap:

'In Vandaag laat Pauline Micheels op nuchtere en tegelijk indringende wijze het leven ervaren in het doorgangskamp Westerbork, het laatste `station van de joden in Nederland. Zij verwerkt daarin de verhalen die in haar familie de ronde deden, maar ook de kennis die zij vergaarde tijdens jarenlang historisch onderzoek. In deze beklemmende oorlogsnovelle volgen we het dagelijks leven in het kamp via dagboekaantekeningen van een bijna twaalfjarige jongen. Een leven dat voor de kinderen schijnbaar gewoon doorging. Historica Pauline Micheels werkte al jaren als historica. Zij was onder andere werkzaam op het niod en is nu zelfstandig publiciste.'

De zin 'zij verwerkt familieverhalen en kennis die ze vergaarde...' vind ik erg onduidelijk. Ik weet dan wel wat er aan de hand is, maar een jongere lezer?

Verderop staat dat ze historica is: dan verwacht je ook een 'echt' verhaal, en niet een fictief verhaal.

En dan vind ik ook dat een voorwoord niet bij het verhaal, het fictieve verhaal hoort. Het voorwoord is een terzijde van de schrijfster, met informatie die hij of zij kwijt wil aan de lezer VOORDAT die aan het fictieve verhaal begint. En zo is een nawoord hetzelfde, maar dan achteraf.
Een voor- en een nawoord te betrekken binnen het gehele fictieve gedeelte vind ik misleidend, dus onverantwoord.
Noem het een proloog en een epiloog en ik doe niet moeilijk, hoewel ik de opzet in zijn geheel nog steeds misleidend vind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2015, 17:07

Ik denk dat we het woord onverantwoord verschillend interpreteren.
Voor mij betekent het woord; niet verantwoord, dit brengt schade toe, dit is compleet verkeerd, dit is ontoelaatbaar.
Vandaar ook mijn verbaasde uitroep.
Omdat ik begreep dat ze zich behoorlijk aan de feiten gehouden heeft, ondanks dat het een fictief verhaal is.

Zij verwerkt daarin de verhalen die in haar familie de ronde deden, maar ook de kennis die zij vergaarde tijdens jarenlang
historisch onderzoek.

Kinderen van 15+ zullen toch wel begrijpen wat er staat? Het zijn geen kleine kindjes meer, ze zijn wijs genoeg lijkt me,
zeker als ik zo om me heen kijk en luister naar wat ze te vertellen hebben.

Ja en dat de schrijfster historica is en dat dat ook gemeld wordt, werkt in mijn ogen alleen maar voordelig, dan weet je dat
er geen flauwekul verteld wordt of dat het een of ander oppervlakkig babbelverhaaltje is.
Je zou het als historische roman kunnen zien. Daarin staat ook op waarheid beruste fictie. De schrijfster heeft gekozen er
een dagboekvorm van te maken met voor- en nawoord. Dat gebeurt vaker in historische romans. Neem de Bentinck boeken
van Hella Haasse. Bij de beschrijving staat
"Haasse trof in archieven buitengewoon boeiend materiaal aan - brieven, dagboekaantekeningen en zelfportretten - die de
basis werden voor dit kleurrijke verhaal.
"

Pauline Micheels ging in dit geval uit uit van de familieverhalen en wat ze als historica wist over dat kamp.

Is het dat je het teveel op Anne Frank vindt gaan lijken? Ik meen me te herinneren dat je ook 'verontwaardigd' was over
het boek van Sophie Zijlstra-Margot. Een soort 'heiligschennis' ten opzichte van oorlogsslachtoffers?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Marjo » 25 Mar 2015, 17:34

Neer, geen moment aan Anne Frank gedacht. Ik vind gewoon dat ze een verhaal vertelt dat schijnbaar echt is, en dat blijkt het dan verzonnen te zijn. Hoe historische verantwoord de inhoud ook is, het blijft een verzonnen verhaal, en dan is de vorm van dit boek niet juist. Vind ik.
Het is misleidend, en ja, dus onverantwoord: verkeerd.

Jongeren zullen die tekst wel begrijpen, ja, maar het is niet duidelijk genoeg.
Zonder voorwoord en nawoord, of duidelijk aangegeven dat dit bij de fictie hoort (door het anders te noemen dus) prima, dan is het inderdaad een historische roman, en dat is helemaal prima.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2015, 18:03

Ik snap het echt niet waarom dit je stoort, alleen omdat dit in een bepaalde vorm gebracht wordt, terwijl de inhoud van het
boek, het verhaal zelf de werkelijkheid goed weergeeft, ondanks het voor- en nawoord.
Er wordt niet gelogen over de gang van zaken in het kamp, er wordt niets mooier gemaakt begrijp ik. De schrijfster heeft
voor deze wijze van weergeven gekozen en geeft ook aan dat het fictie is gebaseerd op familieverhalen. Alleen jij vindt
dat ze duidelijker had moeten melden dat het verzonnen is. Terwijl het er echt staat alleen niet in de door jou gewenste
woordkeuze.

Dirk Bracke doet dat bijvoorbeeld ook. Hij luistert naar jongeren en maakt daar dan zijn fictieverhaal bij.
Het lijkt dan ook waargebeurd maar dat is het niet, het is wel gebaseerd op waargebeurde verhalen. Maar dat vind je dan
wel goed? Omdat hij voor een andere vorm kiest, terwijl het wel op hetzelfde neerkomt.

Persoonlijk vind ik regelmatig andere jeugdboeken wel onverantwoord. Daar trek ik dan weer mijn wenkbrauw bij op en denk
moet je jongeren met dit soort verhalen vullen? Is er niets anders te vertellen? Wat voegt dit toe?
Maar dit boek voegt toe, geeft informatie en laat zien hoe het was. Ik kan daar niets onverantwoords in zien.
Echt, eerlijk, heus waar niet :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Marjo » 25 Mar 2015, 18:23

En zo kunnen we nog uren doorgaan: het gaat niet om het verhaal, het gaat om de vorm! Die is misleidend.
Het verhaal is absoluut verantwoord, maar de vorm van het geheel niet.
Een voorwoord en een nawoord mogen niet impliciet betrokken worden bij een verzonnen verhaal. Ze horen er buiten te staan.
Hier is dat niet het geval, en dat wordt er niet duidelijk genoeg bij vermeld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pauline Micheels - Vandaag (15+)

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2015, 19:20

oké, oké message is clear. :D

ja ik heb door dat het om de vorm gaat, dat gaf ik volgens mij ook steeds aan, maar dat je dat zo tegenstaat en misleidend en
onverantwoord vindt begrijp ik niet.
Op de cover staat duidelijk dat het een novelle is. ( novelle: Fictionele prozatekst die wat de omvang betreft tussen de roman en
het verhaal geplaatst wordt, bron: dbnl) Novelle geeft al aan dat het verzonnen is.
Maar ik weet ook niet hoe ik het anders aan moet geven dat ik begrijp wat je bedoelt maar niet begrijp waarom je dat zo stoort.
Dus ik stop er maar mee voordat we gaan kibbelen. ;-)

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten