Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Berichtdoor Annemarie » 09 Feb 2015, 11:55

Als de zeventienjarige Ivy Maron verkering met Sander krijgt, wordt ze langzaam in de val gelokt.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/chinouk-thijssen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2015, 14:24

Je bent mooi op tijd, het boek komt vandaag uit!
Als je de cover ziet lijkt het eerder een heel zoet romannetje dan een boek over een heel vervelende man met criminele inslag.
Ik zag bij een aankondiging dat het een young-adult thriller is, maar jij vindt het niet echt een thriller?
Razend enthousiast ben je niet. Is het toch meer een romannetje? De slechte man verleidt het jonge meisje maar alles komt toch nog goed en ze vindt een lief vriendje? Of is het toch meer dan dat?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Berichtdoor Annemarie » 09 Feb 2015, 14:40

Ik had het boek ruim op tijd gekregen dus kon ik de recensie vandaag al plaatsen. Ivy volgt een modeopleiding en de jurk op de cover is haar droomjurk. Het boek is absoluut meer dan een romannetje maar het verhaal wist me niet helemaal te overtuigen. De schrijfster heeft zich duidelijk goed in het hoofdonderwerp verdiept maar ik vond de uitwerking niet altijd even goed. Over de uitwerking van de andere verhaallijnen ben ik ook niet helemaal tevreden. Ivy toont bijvoorbeeld weinig begrip voor het verdriet van haar moeder. Een meisje van bijna achttien moet toch wel in staat zijn het een en ander te begrijpen en een beetje medeleven te tonen lijkt me zo. Toch denk ik wel dat dit boek in de smaak zal vallen hoor maar echt een bloedstollende young-adult thriller is het niet. Meer een meidenboek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2015, 15:32

ja, het meeste schreef je al in je recensie, maar ik bedoel dat ik de indruk krijg dat het eigenlijk helemaal geen thriller is.
Eerder een verhaal over een soort lover-boy maar dan iemand die Ivy inschakelt voor zijn ongure criminele praktijken in plaats van haar te laten pros.titueren.
Dus meer verhalend dan thrillend.
(Een meidenboek is voor mij meer een boek over een meisje dat op paardrijles zit of met een groepje vriendinnetjes praat over vriendjes en de eerste kus of de eerste keer en over kleding en lippenstift enz.)

Het inleven van een jong meisje van 18 in het leven van een moeder, ik weet het niet, je zou zeggen van wel.
Maar het is altijd wel lastig want ouders zijn je ouders niet die van een vriendinnetje. Daar kan een kind misschien meer meeleven bij tonen dan als het om eigen ouders gaat. Kennelijk, als ik jouw recensie zo lees, begrijpt ze niet goed wat vreemdgaan voor aardbeving teweeg brengt binnen een relatie.
Wie weet vindt ze die moeder wel een zeur en snapt ze haar vader wel (ik roep maar wat). Ik weet niet hoe die moeder in het boek weergegeven wordt.
Het verhaal is niet zo dat het niet voor te stellen is dat Ivy niet zoveel geduld of inlevingsvermogen met haar moeder heeft?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Berichtdoor Annemarie » 09 Feb 2015, 15:51

Dettie schreef:(Een meidenboek is voor mij meer een boek over een meisje dat op paardrijles zit of met een groepje vriendinnetjes praat over vriendjes en de eerste kus of de eerste keer en over kleding en lippenstift enz.)
Dettie


Nou, daarom noem ik het dus ook een meidenboek. Ze zit niet op paardrijles maar de rest van jouw beschrijving komt heel dicht in de buurt.

Een echte thriller vind ik het niet. Sommige fragmenten zijn best spannend maar die spanning voert niet de boventoon. Het is echt een boek over een meisje met een fout vriendje, een verdrietige moeder en vriendinnen waar ze alles mee bespreekt. Ook de modeopleiding komt ruim aan bod.

Ivy begrijpt inderdaad niet heel goed waarom moeder zo instort. Oké, vader is dan wel vreemdgegaan maar hij heeft aangegeven voor moeder te willen kiezen en dan is het toch goed? Nou, niet dus wat moeder betreft want haar hart is gebroken. Vader is ook al eens eerder vreemdgegaan. Ivy vindt het maar lastig zo'n verdrietige moeder en toont weinig begrip en medeleven. De ouders van Ivy zijn allebei een beetje bekakt maar wel goede ouders. Er is geen reden voor het gebrek aan sympathie van Ivy. Tot de huwelijkscrisis had ze het behoorlijk goed thuis.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Chinouk Thijssen - Blindelings (15+)

Berichtdoor Marjo » 26 Apr 2020, 19:52

In 2020 heruitgegeven onder de titel Dubbelleven.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten