Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11+

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2015, 19:07

Uit de covertekst kun je niet opmaken waar het boek over gaat, dat stoort me wel.
Maar wat me meer stoort is dat het verhaal niet erg geloofwaardig is, niets voor Kristien Dieltiens, ze kan véél beter!

zie http://www.leestafel.info/jeugdboeken-10

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2015, 20:24

Wat jammer! Ik verheugde me al op de nieuwe Dieltiens..maar wat je zegt: het volgende boek is vast weer goed. (al weet ik nu natuurlijk niet wat ik zelf van deze vind)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2015, 21:20

Deze komt in ieder geval jouw kant op Marjo, ik ben ook erg benieuwd wat jij er over te melden hebt.
Wie weet zie jij het heel anders.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Annemarie » 19 Jan 2015, 16:02

Jammer zeg! In eerste instantie klinkt het allemaal reuze interessant. Wat zonde dat het niet goed onderbouwd is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2015, 16:50

Nee, de aanloop is te lang naar Boy. We moeten eerst héél goed weten hoe moeilijk Sam het heeft, zodat we héél goed begrijpen
waarom ze zo blij is met Boy. Die aanloop is nogal overtrokken en de gebeurtenis rond Boy gaat juist te snel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2015, 21:07

Ik ben het echt niet maar dan ook helemaal niet eens met jou.
Ik vind juist dat ze het goed opbouwt, het verhaal van de onzekerheid is nosdig om aan te geven in wat voor situatie Sam zich bevindt, hoe het kmt dat ze bevattelijk is voor iemand als Boy. Als die al snel zijn opwachting had gemaakt dan was het juist ongeloofwaardig geweest. Of dan had de lezer niet zo zijn eigen ideeën kunnen ontwikkelen.

De situatie rondom het verhuizen is ook duidelijk: oma heeft hen weggestuurd, 'geen potten in huis'. De moeder en haar vriendin hebben helemaal de gelegenheid niet gehad om iets voor te bereiden. Daarom hebben ze daar nu hun handen vol aan, en dus geen tijd voor Sam!
Ook dat het meisje aarzelt bij 'de vriendelijke André' vind ik helemaal niet gek: ze is juist gewaarschuwd voor vriendelijke mannen die je om de tuin leiden! Het is dezelfde instelling waardoor ze ook Boy vertrouwt.

Ik vind het dus een prima boek!! Geen enkele twijfel aan Kristien Dieltens meer! Gelukkig maar...

http://www.leestafel.info/jeugdboeken-10

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Annemarie » 26 Jan 2015, 21:13

Dat is een heel andere mening inderdaad. Wat ik me afvraag na het lezen van jullie recensies: is het allemaal niet te ingewikkeld voor deze leeftijdsgroep. Pikken kinderen alles er wel uit? Of is daar dan toch die lange aanloop voor...?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2015, 21:18

Ik denk dat kinderen dit verhaal heel goed zullen begrijpen. Er is veel te doen omtrent dit soort zaken, en ze worden er vaak mee geconfronteerd op de televisie, en elders.
Ik vind dus juist dat die lange aanloop nodig is om duidelijk te mnaken hoe het komt dat het meisje zo kwetsbaar is. Voor kinderen kan dan de boodschap zijn dat ze iemand in vertrouwen moeten nemen, dat zo iemand er altijd moet zijn. Voor Sam was er die overigens - tijdelijk - niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Annemarie » 26 Jan 2015, 21:22

Het zou toch wel heel mooi zijn als het boek een kind (of misschien wel meer kinderen) kan helpen. Of leed kan voorkomen. Dan is het meer dan de moeite waard.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2015, 21:48

Je hebt er wel een heel mooie recensie van gemaakt! Petje af.

Ja het is een heel andere mening, hoewel we, als ik jouw recensie lees, wel hetzelfde verhaal erin hebben gelezen.
Sam voelt zich eenzaam en ellendig en daarom is ze ook kwetsbaarder voor figuren als Boy.

Ik vond het dus veel te lang duren voordat Boy in het verhaal kwam, vooral omdat ik het gevoel had dat het Kristien Dieltiens bovenal
om het gevaar van internet ging. Dàt ze wilde tonen, dat mensen zich anders voordoen dan ze zijn.
Boy kwam pas op het eind van het verhaal en toen werden de gebeurtenissen ook heel snel afgeraffeld, het was bijna al
voorbij voordat je doorhad wat er aan de hand was. Vooral hoe ontdekt werd wat Sam ging doen vond ik een erg
rammelend en onwaarschijnlijk verhaal.

Maar ja, meningen verschillen en ik ga er niet om strijden. Ieder ervaart en voelt een verhaal op zijn eigen manier.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kristien Dieltiens - Sam en de ongelooflijk lieve Boy 11

Berichtdoor Renate » 27 Jan 2015, 09:46

De bibliotheek heeft het in ieder geval nog niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het boek.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten